تجمع ده ها هزار معترض ضد لوکاشنکو در مینسک

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، ده ها هزار تن روز یکشنبه در بخش مرکزی مینسک، پایتخت بلاروس تظاهرات کردند و از مقامات خواستند زندانیان سیاسی را آزاد نمایند. پلیس بلاروس در واکنش به این تجمع، معترضان را با آب پرفشار سرکوب کرد.

تجمع ده ها هزار معترض ضد لوکاشنکو در مینسک

به نقل از خبرگزاری رویترز، این تظاهرات تازه ترین مورد در مجموعه ای از تجمعات در بلاروس از انتخابات 9 اوت (19 مرداد) است که در آن الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس مدعی پیروزی قاطع شد. رقبای او گفتند در انتخاباتی که برای ششمین مرتبه لوکاشنکو را به قدرت رساند، تقلب شده است.

نکستا، کانال خبری اپوزیسیون بلاروس در اپلیکیشن پیغام رسانی تلگرام گفت بیش از 100 هزار تن در مینسک تجمع نموده اند.

تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان داد این جمعیت که پرچم های سفید با نوار قرمز را که به سمبل مخالفان بلاروس تبدیل شده، تکان می دادند، با طنین درام در امتداد مراکز بازداشت رژه می رفتند.

جمعیت تظاهرکنندگان جنب دیوارهای مرکز بازداشت اوکرستینا، جایی که گمان می گردد بعضی معترضان و مخالفان لوکاشنکو نگه داری می شوند، شعار می دادند آن ها را بیرون بیاورید.

لوکاشنکو در حال دست و پنجه نرم کردن برای مهار تقریباً دو ماه اعتراضات خیابانی است که عظیم ترین چالش را در حکومت 26 ساله او رقم زده است. بیش از 13 هزار تن دستگیر شده و بعضی هم بعدتر آزاد شده اند، در حالی که چهره های اصلی مخالفان زندانی یا تبعید شده اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری اینترفکس و ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، پلیس بلاروس روز یکشنبه از ماشین های آب پاشی که بر روی خودروهای زره پوش پلیس قرار گرفته بودند، استفاده کرد تا معترضان را پراکنده کند و گروهی از آن ها را نیز دستگیر کرد.

افراد مسلح پلیس با کلاه های سیاه و باتوم در دست، خیابان های بخش مرکزی مینسک را محاصره کردند، در حالی که بعضی ایستگاه های مترو نیز در این شهر موقتاً درهای خود را به روی مسافران بستند.

مقامات موقتاً دستور کند شدن سرعت اینترنت را دادند که اواخر روز یکشنبه به حالت عادی بازگشت. کانال های تلگرامی، اصلی ترین وسیله ارتباطات و پخش عکس ها و ویدیوهای اعتراضات، از شهروندان مینسک خواست در صورتی که معترضان در نزدیکی آن ها رژه رفتند، شبکه های وای فای خود را از حالت قفل دربیاورند.

روز یکشنبه دیگر شهرهای بلاروس نیز شاهد تجمعاتی علیه لوکاشنکو بود.

بحران سیاسی در بلاروس باعث پیغامدهای گسترده ای برای مینسک و متحدش مسکو شده است. اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم هایی را بر مقامات ارشد بلاروسی اعمال نموده، اما از لوکاشنکو چشم پوشی نموده اند.

این بحران همچنین امکان تحریم های بیشتر علیه مسکو، در صورت یاری به لوکاشنکو، را به همراه آورده است. روبل روسیه در حال حاضر با افت چشم گیری روبرو شده است.

لوکاشنکو تقلب انتخاباتی را رد می نماید و تحلیف خود را اواخر سپتامبر در مراسمی که بدون اعلام قبلی برگزار گردید، انجام داد. این موضوع باعث اعتراضات بیشتر و محکومیت از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا شد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "تجمع ده ها هزار معترض ضد لوکاشنکو در مینسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمع ده ها هزار معترض ضد لوکاشنکو در مینسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید