فراوری ماسک گرافنی که ویروس کرونا را در 10 دقیقه از بین می برد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، پژوهشگران دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ ماسک نانویی ساختند که قادر است ویروس کرونا را در ده دقیقه از بین ببرد.

فراوری ماسک گرافنی که ویروس کرونا را در 10 دقیقه از بین می برد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ آژانس الکترونیکی، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر یه روکان (Ye Ruquan) در دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ (CityU) روش جدیدی برای ساخت ماسک گرافنی ضدباکتری به سرعت و با هزینه مناسب ارائه نموده است. این ماسک ها توانایی مبارزه با ویروس ها را نیز دارند.

ماسک های جراحی که معمولاً استفاده می شوند ضدباکتری نیستند؛ بنابراین، عوامل بیماری زا می توانند به مدت طولانی روی این ماسک ها فعال بمانند که خطر عفونت ثانویه را با خود به همراه دارند. در این بین، گرافن به دلیل خواص ضدباکتریایی شناخته شده است، بنابراین دانشمندان امکان تهیه ماسک با استفاده از گرافن را آنالیز نموده اند.

روکان می گوید: در مطالعات قبلی که چند سال پیش انجام دادیم، دریافتیم که نگارش مستقیم روی فیلم های پلی آمید تجاری (یک ماده پلاستیکی پلیمری) یا سایر مواد زیستی با استفاده از یک سیستم لیزر مادون قرمز CO 2 تجاری می تواند به فراوری گرافن متخلخل سه بعدی منجر گردد. این فناوری را می توان برای ساخت سریع ماسک های گرافنی ارزان قیمت به کار گرفت.

مطالعات مقدماتی در خصوص ماسک های گرافن ضد باکتری در حال اجرا است. روکان می افزاید: مواد گرافن ایجاد شده با لیزر (LIG) می تواند تقریبا تمام باکتری های ایکولا و باکتری های آئروسل را از بین ببرد. قابلیت باکتری کشی در اثر برهم کنش گرافن و باکتری ایجاد می گردد.

در اثر ویژگی فوتوترمال خورشید، نابودسازی باکتری ها با بازده 99.998 درصد در عرض 10 دقیقه امکان پذیر شد. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ آزمایش هایی روی آنالیز توانایی LIG برای مبارزه با ویروس ها را شروع نموده و نتایج بسیار امیدوارکننده ای کسب نموده است. آزمایش های اولیه بر دو ویروس کرونا نشان داد که LIG بیش از 90 درصد ویروس را در مدت زمان 5 دقیقه و همه آن ها را در 10 دقیقه غیرفعال کرد.

در روش های مرسوم برای فراوری گرافن نظیر رسوب بخار شیمیایی، گرافن ابتدا در درجه حرارت بالا روی یک لایه متخلخل رشد داده و در ادامه به لایه زیرین اچ می گردد. در روش هیدروترمال اکسید گرافن در آب گرم احیا می گردد.

اما این دو روش کنترل ضعیفی بر شکل محصول دارند و به شرایط دمای بالا، جهت های طولانی برای سنتز و هزینه های زیاد احتیاج دارند. اما این روش جدید گروه دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ گرافن در یک مرحله انجام می گردد. این روش از نظر زمانی و هزینه مقرون به صرفه است و ممکن است به حل مشکل تهیه مواد اولیه یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فراوری ماسک گرافنی که ویروس کرونا را در 10 دقیقه از بین می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ماسک گرافنی که ویروس کرونا را در 10 دقیقه از بین می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید