درخواست لاوروف از ایران برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خبرنگاران

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که ایران، زودتر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را به منظور تقویت همکاری ها در دریای خزر به تصویب درآورد.

درخواست لاوروف از ایران برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آژانس الکترونیکی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با مختار تیلو بردی وزیر خارجه قزاقستان از ایران خواست تا هرچه زودتر کنوانسیون حقوقی دریای خزر را تصویب کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی در کنفرانس خبری با همتای قزاق خود در این خصوص توضیح داد: ما انتظار داریم که فرایند تصویب شرایط حقوقی دریای خزر در ایران به زودی به انتها برسد. این کنوانسیون مهم که سه سال پیش در آکتائو به امضا رسید، اجرایی خواهد شد و اساس همکاری ما در دریای خزر را تقویت خواهد نمود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در ملاقات با همتای قزاق خود توضیح داد: استفاده صلح آمیز از دریای خزر که توسط ایران و قزاقستان به صورت مشترک انجام می گردد و سه کشور دیگر همسایه دریای خزر بسیار مهم است و امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدا هر چه سریع تر به نتیجه برسد. (جزئیات بیشتر)

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر 21 مردادماه سال 97 پس از 21 سال مصاحبه و بدون مباحث تحدید حدود بستر و زیربستر و معین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان در 24 ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

موافقتنامه حمل و نقل بین کشور های ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت های ساحلی خزر درباره همکاری های تجاری و مالی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهاد های مرزبانی کشور های ساحل دریای خزر شش موافقتنامه ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود 28 متر پائین تر از سطح دریا های آزاد است.

657 کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر به جامانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخواست لاوروف از ایران برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست لاوروف از ایران برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید