نگرانی سازمان ملل از تشدید سرکوب معترضان ضدکودتا در میانمار

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، با تداوم اعتراض های ضد کودتا در میانمار یک مقام سازمان ملل از تشدید سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی در میانمار ابراز نگرانی نموده و همزمان رهبران نظامی بازداشت آنگ سان سوچی را با وجود درخواست آزادی او از سوی معترضان تمدید نموده اند.

نگرانی سازمان ملل از تشدید سرکوب معترضان ضدکودتا در میانمار

به نقل از آسوشیتدپرس، در شهر نای پی تا پایتخت میانمار معترضان با تجمع در برابر یکی از مقرهای پلیس خواهان آزادی گروهی از دانش آموزان دبیرستانی شدند که در جریان تظاهرات ضدکوتا بازداشت شده اند.

این درحالی است که رهبران نظامی میانمار روز دوشنبه بازداشت آنگ سان سوچی رئیس برکنار شده دولت غیرنظامی را تمدید کردند. آزادی سوچی یکی از خواسته های اصلی معترضان بوده است. انتظار می رود که سوچی امروز چهارشنبه به وسیله ویدئوکنفرانس در دادگاه حاضر گردد. سوچی برنده جایزه صلح نوبل سال 1991 به اتهام وارد کردن غیرمجاز دستگاه های بی سیم در حصر خانگی است. در پی تمدید بازداشت سوچی، اعتراضات در میانمار روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز ادامه یافت.

در شهر یانگون روز دوشنبه به علت قطع اینترنت و هراس از سرکوب بیشتر در پی گزارش های از خودروهای نظامی در خیابان ها تعداد معترضان در خیابان ها کاهش یافت. با این حال، بیش از یک هزار تظاهرنماینده در برابر ساختمان بانک مرکزی میانمار تجمع کردند و از سوی دیگر کامیون های نظامی حامل سربازان و پلیس ضدشورش هم حضور داشتند.

بیش از یک هزار تظاهرنماینده نیز در برابر بانک مالی میانمار در ماندالای دومین شهر عظیم این کشور تجمع کردند. به گفته شاهدان دستکم 10 خودروی نفربر پر از سرباز و پلیس وارد صحنه شد و سربازان شروع به برخورد با معترضان کردند. رسانه های محلی از شلیک گلوله های پلاستیکی و مجروح شدن چند نفر خبر داده اند.

ارتش میانمار اعلام نموده که به علت رسیدگی نکردن دولت به اتهام تقلب در انتخابات پارلمانی آبان ماه مجبور به دخالت شده است. حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی وابسته به سوچی در آن انتخابات به پیروزی رسیده بود. کمیسیون انتخابات هم ادعاهای تقلب را رد نموده است.

ارتش اقدام خود را بر اساس ماده ای از قانون اساسی سال 2008 توجیه می نماید که می گوید در حالت شرایط اضطراری ملی قدرت دولتی به فرمانده ارتش منتقل می گردد.

هشدار مقام سازمان ملل درباره تشدید خشونت ها در میانمار

همزمان با تداوم اعتراض ها به کودتای اول فوریه در میانمار ، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای میانمار نیز درباره احتمال بالقوه تشدید خشونت ها هشدار داده است. تام اندروز در بیانه ای اظهار داشت که با استقرار سربازان بیشتر در شهرهای مختلف میانمار او نسبت به بروز خشونت هراسان شده است. وی اضافه نمود: در گذشته چنین حجمی از استقرار نیروهای نظامی پیش درآمدی بر قتل و ناپدیدشدن افراد و بازداشت های گسترده بوده است. من هراس دارم که با سیر رویدادها - برنامه ریزی تظاهرات از یک سو و حضور نیروهای نظامی از سوی دیگر - ممکن است در آستانه ارتکاب جرایم بیشتری از سوی ارتش علیه مردم میانمار باشیم.

این مقام سازمان ملل از همه دولت ها و افراد و نهادهایی که ممکن است بر مقام های نظامی میانمار نفوذی داشته باشند درخواست فوری کرد که از نفوذ خود استفاده نموده و آنان را متقاعد نمایند که تظاهرات برنامه ریزی شده برای روز چهارشنبه باید بدون خشونت برگزار گردد. اندروز همچنین خواهان اقدام فوری جامعه تجاری بین المللی شد.

انگشت اتهام معترضان به سمت چین

در همین حال بعضی از اعضای جنبش نافرمانی مدنی مخالف با کودتا در میانمار خشم خود را متوجه چین نموده و مقامات پکن را به یاری به ژنرال های میانمار متهم می نمایند.

به نقل از فایننشال تایمز ، تظاهرنمایندگان ضدکودتا در هفته گذشته با تجمع دربرابر سفارت چین در یانگون پلاکاردهایی در محکومیت حمایت ادعایی چین از فرمانده ارتش میانمار نشان داده و خواهان یاری به شهروندان میانماری بجای کودتای نظامی در این کشور شده اند.

فعالان مدنی در میانمار همچنین در روزهای اخیر یک کارزار اینترنتی برای تحریم محصولات چینی به راه انداخته اند . بعضی افراد افراطی هم حتی خواهان حمله به خط لوله گاز طبیعی بین استان یانگون و بندر کیاکفو میانمار که از پروژه های مهم زیرساختی است شده اند.

حکومت نظامی میانمار در سه شب گذشته به اپراتورهای مخابراتی دستور داده که خدمات اینترنت را در شب ها قطع نمایند و این مساله به برآورد هایی دامن زده حاکی از این که مقامات نظامی در حال نصب یک دیوار آتش (فایروال) برای سانسور سایت های اینترنتی با یاری چین هستند.

اما یک سخنگوی نظامیان میانمار روز سه شنبه اقدام چین برای ایجاد فایروال در میانمار را تکذیب و تاکید نمود که میانمار اگر قصد چنین کاری را داشته باشد کارشناسان کافی برای این منظور دارد.

این گزارش حاکی است: مقامات چینی از زمان شروع کودتا در روز اول فوریه تا کنون سیگنال های مبهم و بعضا متناقضی در این خصوص ارسال نموده اند اما جوانان در خیابان های میانمار و در رسانه های اجتماعی که امیدوار به باطل کردن کودتا هستند بر این گمان هستند که چین در این کار دست داشته است.

تشدید احساسات ضدچینی در میانمار موجب می گردد که پکن به عنوان عظیمترین شریک تجاری میانمار دربرابر یکی از متحدان مهم منطقه ای خود در شرایط دشواری قرار گیرد.

ژائو گانچنگ کارشناس سیاست خارجی در موسسه مطالعات بین المللی شانگهای می گوید که نگرانی فوری چین در حال حاضر احتمال بالقوه گسترش ناآرامی و بی ثباتی بیشتر در میانمار است.

در پی شایعاتی در فضای مجازی در میانمار مبنی بر انتقال تجهیزات سانسور از چین، اتاق بازرگانی چین در یانگون از مردم خواسته که از انتشار شایعات نادرست خودداری نمایند. چن های سفیر چین در میانمار هم این برآورد ها را کاملا غیرعقلانی توصیف نموده و تاکید نمود: پکن از قبل هشداری درباره کودتا دریافت ننموده بود و تحولات جاری در میانمار مطلقا چیزی نیست که چین خواهان مشاهده آن است .

کارشناسان ادعای حمایت چین از کودتا را رد می نمایند

این تنش ها نشان دهنده پیچیدگی رابطه بین دو کشور است که پیوندهای مالی آنها در حال قوی تر شدن است. پیش از کودتا ، میانمار یک بازار رو به گسترش برای کالاهای چینی بود و چین همچنین از چند دهه پیش قراردادهای تسلیحاتی با میانمار داشته است.

چین همچنین روابط خوبی با دولت غیرنظامی در میانمار داشت. آنگ سان سوچی در جریان سفر سال گذشته شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به میانمار قراردادهایی را در ارتباط با ابتکار کمربند و جاده چین نهایی کرد . چین همچنین دربرابر انتقادهای بین المللی از دولت سوچی در ارتباط با سرکوب مسلمانان روهینگیا در کنار دولت او ایستاد.

انزی هان استاد علوم سیاسی دانشگاه هنگ کنگ می گوید: رابطه بین دو کشور در زمان دولت سوچی از جهات مختلف پایدار و باثبات بود. وی تاکید نمود: بنابراین من دلیلی نمی بینم که چین خواهان بازگشت حکومت نظامی در میانمار با پیامدهایی مانند تحریم های بین المللی باشد.

چین همچنین بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را مورد تایید قرار داد که ضمن ابزار نگرانی عمیق خواهان آزادی مقامات بازداشتی شده بود.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه چین شائبه حمایت یا موافقت ضمنی با کودتای نظامی در میانمار را رد نموده بود. وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه روز چهارشنبه گذشته در نشست خبری در پکن تاکید نمود: چین به عنوان کشور همسایه میانمار علاقه مند است همه طرفها در این کشور بتوانند اختلافات خود را به درستی حل نمایند و از ثبات سیاسی و اجتماعی حمایت نمایند. این مقام چینی یک روز قبل نیز گفته بود: چین دوست و همسایه میانمار است و امیدواریم همه طرفها در میانمار بتوانند اختلافات خود را به وسیله قانون اساسی و چارچوب قانونی کنترل نمایند و از ثبات سیاسی و اجتماعی محافظت نمایند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "نگرانی سازمان ملل از تشدید سرکوب معترضان ضدکودتا در میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی سازمان ملل از تشدید سرکوب معترضان ضدکودتا در میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید