پیغام ایران به آمریکا و عراق: دنبال تنش نیستیم

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، روز گذشته رسانه ها سفر غیر منتظره یک هیاتی عراقی به تهران خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجه گفت که سفر یک مقام ارشد عراقی به ایران به دعوت تهران اجرا شده است.

پیغام ایران به آمریکا و عراق: دنبال تنش نیستیم

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، سعید خطیب زاده در این باره در نشست خبری خود گفت: مشاور نخست وزیر عراق به تهران سفر نموده است. این سفر به دعوت ایران انجام شده است و در جریان این سفر مقامات دو کشور ایران و عراق در خصوص موضوعات مختلف در حوزه روابط دو کشور و مسائل منطقه ای گفت وگو و رایزنی می نماید و آخرین تحولات را مورد آنالیز قرار می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید نمود: انجام اینگونه رفت و آمدها و سفرها بین ایران و عراق امری کاملا عادی و مرسوم است.

روز گذشته وبگاه میدل ایست نیوز بیان نمود که ابوجهاد الهاشمی در صدر هیاتی به تهران سفر نموده است. این سفر غیر منتظره توصیف شد و گفته شد هاشمی حامل پیغام الکاظمی نخست وزیر عراق به مقامات ایران است.

این سفر پس از تنش های اخیر در عراق انجام شده است. حمله راکتی هفته گذشته به سفارت آمریکا در بغداد با واکنش آمریکا روبه رو شده است. آمریکا مدعی است که ایران در این حمله نقش داشته است اما وزارت خارجه این ادعا را رد نموده است. حالا نخست وزیر عراق به دنبال کنترل شرایط است.

ساعتی پس از انتشار خبر سفر هیات عراقی باشگاه وبلاگ آژانس الکترونیکی به نقل از منابع عراقی نوشت ایرانی ها به هیئت عراقی ابلاغ کردند که قصد تنش زایی در منطقه را ندارند. بغداد، تهران را به تنش با خود به دنبال حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متهم نمی نماید.

واکنش ایران به پیغام مقتدی صدر

همچنین چند روز پیش مقتدی صدر رهبر جریان صدر در پیغامی توئیتری نوشت: عراق عزیز قربانی درگیری های آمریکایی-ایرانی شده و به گونه ای آسیب دیده که نمی توان درمورد آن سکوت کرد.

مقتدی صدر در ادامه بیانیه خود تاکید نمود: از جمهوری اسلامی ایران -همسایه عزیز- تقاضا دارم که عراق را از درگیری های خود دور نگه دارد. اگر صندلی و استقلال عراق و دولت آن را حفظ کند ما احتیاج به هنگام سختی پشت ایران را خالی نخواهیم کرد.

امروز سخنگوی وزارت خارجه درباره پیغام مقتدی صدر گفت: ایران همیشه سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل نماید و به منطقه دیگری بکشاند ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه های ناامنی علیه ایران تبدیل نموده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام نموده ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین الملل در دفاع از خود و منافع ملی مان هیچ تردیدی به خود راه نمی دهیم.

پیغام ایران

سعید خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله راکتی انجام شده به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و اظهارات وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در ارتباط با این حملات گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام نموده بودیم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته است. این حملات مردود است.

او ادامه داد: اظهارات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور نیز در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همانطور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه ها و توئیت ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت آمیز است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیغام ما روشن است و ما این پیغام را از طرق مختلف منتقل نموده ایم، گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می کنیم و این خط قرمز ماست. پیغام ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسئولیت عواقب هر گونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه ها را انجام می دهند.

منبع: فرارو

به "پیغام ایران به آمریکا و عراق: دنبال تنش نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام ایران به آمریکا و عراق: دنبال تنش نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید