کرونا در افغانستان می تواند کشنده تر از جنگ باشد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، افغانستان درگیر جنگ در حالی مبتلا به ویروس کرونا شده است که واشنگتن می خواهد 1 میلیارد دلار از یاری هایش را کاهش دهد و براساس برآوردها امکان مرگ 110 هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس وجود دارد.

کرونا در افغانستان می تواند کشنده تر از جنگ باشد

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ آژانس الکترونیکی، فیروزالدین فیروز وزیر بهداشت افغانستان پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که شمار موارد مثبت ثبت شده ابتلا به کرونا در این کشور به 933 نفر افزایش یافته است.

این در حالی است که از ابتدای شیوع کرونا در افغانستان وزارت بهداشت این کشور حدود 5800 نمونه آزمایش ابتلا به کرونا از افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس گرفته است و آزمایشگاه های افغانستان روزانه تنها ظرفیت آزمایش 600 نمونه را دارند.

وزارت بهداشت افغانستان پیش از این نیز هشدار داده بود که اگر اقدامات جلوگیری از مهار کرونا در سراسر این کشور اعمال و رعایت نگردد، 25 میلیون نفر از مردم به این بیماری مبتلا خواهند شد که به مرگ 110 هزار نفر منجر می گردد.

به گزارش فارین پالیسی، اگر پیش بینی های وزارت بهداشت افغانستان صحیح باشد قربانیان کرونا در این کشور از شمار تخمین زده شده 100 هزار نفری غیرنظامیان افغان که از شروع حمله آمریکا به افغانستان کشته شده اند نیز بیشتر خواهد بود.

این نشریه آمریکایی می افزاید که بحران کرونا نمی توانست در زمان بدتری در افغانستان رخ دهد و این کشور در آستانه حمایت های حیاتی نظامی و اقتصادی آمریکا است و جنجال های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز همچنان ادامه دارد.

یکی از پزشکان مشغول در یک مرکز درمانی مربوط به کرونا که خواست نامش فاش نگردد در این باره گفت: وقتی من به این بیمارستان آمدم هیچ رویه مشخصی وجود نداشت، اکنون بیش از یک ماه است که اینجا حضور دارم و در این مدت هیچ آموزشی درباره کرونا به ما داده نشده است. برای بیماران نیز هیچ آمادگی خاصی وجود ندارد، دارو و تجهیزات دیگر به اندازه کافی وجود ندارد و پزشکان هنگامی که به دارو احتیاج دارند آن را از داروخانه های خصوصی خریداری می نمایند.

از سوی دیگر تنها 2 مرکز می توانند نتیجه تست های کیت های کرونا را پردازش نمایند و در ولایت هرات که مرکز بحران کرونا در افغانستان است پس از تمام شدن این کیت ها فرایند اخذ آزمایش به کلی متوقف شده است. تنها 300 دستگاه تنفس مصنوعی در سراسر این کشور 38 میلیونی وجود دارد و حتی محلول های ضد عفونی نماینده دست که توسط وزارت بهداشت افغانستان تهیه و توزیع شد و به مراکز درمان کرونا داده شده بود نیز جعلی بودند و محتوای الکل آن صفر است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کرونا در افغانستان می تواند کشنده تر از جنگ باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در افغانستان می تواند کشنده تر از جنگ باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید