کنجکاوی ناسا تغییراتی تازه در مقدار آب های باستانی مریخ شناسایی کرد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، در حالی که مریخ نورد کنجکاوی ناسا از دامنه های کوه شارپ در دهانه گیل بالا می رود به یافته های جالبی درباره تغییر شیوه حرکت آب در مریخ دست یافته است.

کنجکاوی ناسا تغییراتی تازه در مقدار آب های باستانی مریخ شناسایی کرد

مریخ نورد کنجکاوی در 10 سال گذشته بر سطح مریخ سفر نموده و در پی سرنخ هایی از گذشته بالقوه قابل سکونت این سیاره بوده است. این ربات به تازگی، از منطقه ای انتقالی عبور کرد و از جایی که ممکن است زمانی میزبان دریاچه های روی سطح بوده باشد، به منطقه ای که شرایط خشک تری را برای سیاره سرخ نشان می دهد، رفت.

کنجکاوی ناسا در حقیقت با بالا رفتن از دامنه کوه شارپ با ارتفاع 5 کیلومتر، که قله مرکزی دهانه گیل (Gale Crater) مریخ است، متوجه تغییر منظره ها شد. این مریخ نورد در حال کاوش برای نشانه هایی از آب باستانی است و تا کنون در کوهپایه شارپ، شواهدی را از کانی های رُسی که از دریاچه ها و رودهای باستانی جاری در دهانه گیل، جمع آوری نموده است. اما در بالای کوه، این رودها ظاهرا خشک و به تپه هایی شنی که بالای رسوبات شکل گرفته اند، تبدیل شده اند.

این منطقه گذار با تغییر از یک منطقه غنی از خاک رس به منطقه ای پر از سولفات معدنی نمک تعیین می گردد و به طور بالقوه می تواند نشان دهنده یک تغییر عمده در آب وهوای مریخ باشد که میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده است.

هر چه کنجکاوی در کوه شارپ بالاتر می رود، خاک رس کمتر و سولفات بیشتری را تشخیص می دهد. این کاوشگر به زودی حفاری آخرین نمونه سنگ جمع آوری شده در منطقه گذار را هم شروع خواهد نمود تا بتواند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تغییر ترکیب معدنی سنگ ها در منطقه کسب کند.

اشوین واساوادا (Ashwin Vasavada) دانشمند پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: ما حالا دیگر رسوبات دریاچه ای را که سال ها در منطقه ها پایین تر کوه شارپ دیده بودیم، نمی بینیم و در عوض، شواهد زیادی از آب وهوای خشک تر مانند تپه های شنی خشک که گهگاه جویبارهایی در اطراف آن ها جاری بوده است، دیده می گردد. این یک تغییر بزرگ نسبت به دریاچه هایی است که شاید تا میلیون ها سال قبل حضور داشته اند.

به گفته ناسا، منطقه ای که کنجکاوی در حال کاوش است، بعلاوه تپه هایی دارد که ممکن است در شرایط خشک تشکیل شده باشند. تپه های بزرگ شنی که بر اثر باد شکل گرفته اند و احتمالا در طول زمان به صخره تبدیل شده اند. در همین حال، مریخ نورد شواهدی از رسوباتی را یافته است که به وسیله جریان های آب گذرنده از میان تپه ها ایجاد شده اند. این رسوبات اکنون به صورت لایه های انباشته شده از سنگ های پوسته پوسته دیده می شوند.

اگرچه مریخ امروزه یک سیاره متروک و خشک است اما دانشمندان بر این باورند که ممکن است زمانی قابل سکونت بوده و میزبان دریاچه ها و دیگر توده های آبی در سطح خود بوده باشد. این سیاره در اوایل تاریخ خود به نوعی بخشی از جو خود را از دست داده و آب آن خشک شده است.

مأموریت های رباتیک گوناگون ناسا و دیگر آژانس های فضایی، برای گردآوری اطلاعات بیشتر از این تاریخ باستانی فعالیت می نمایند. مریخ نورد جدیدتر ناسا یعنی پشتکار هم در فوریه 2021 (اسفند 1399) بر این سیاره فرود آمد و در پی میکروفسیل ها و شواهدی از حیات میکروبی باستانی است.

با نزدیک تر شدن به 10 سالگی خود در مریخ، کنجکاوی کم کم نشانه های پیری را هم از خود بروز می دهد. به گفته ناسا، در 7 ژوئن (17 خرداد) زمانی که دمای هوا بالاتر از حد معمول رفت، کنجکاوی وارد حالت ایمن شدید شد. این مریخ نورد دو روز بعد دوباره به عملیات عادی بازگشت اما مهندسان ناسا هنوز در حال آنالیز دلیل این مشکل هستند و امیدوارند که این رخداد برای صعود مریخ نورد به قله که دوران جدیدی از تاریخ مریخ را رمزگشایی خواهد نمود، مانعی ایجاد نکند.

عکس کاور: نگاه مریخ نورد کنجاوی به سنگ های پوسته پوسته در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ

به "کنجکاوی ناسا تغییراتی تازه در مقدار آب های باستانی مریخ شناسایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنجکاوی ناسا تغییراتی تازه در مقدار آب های باستانی مریخ شناسایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید