ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 4 برابر شد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سالانه برای اندازه گیری شرایط تجارت الکترونیک در کشور و تهیه اطلاعات با کیفیت به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی، اقدام به تهیه و انتشار گزارش می نماید. این مرکز در تازه ترین گزارش خود از 3.8رابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی و 3 برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی صادره نسبت به مدت مشابه سال 1398 اطلاع داد

ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 4 برابر شد

به گزارش ایران، طبق این گزارش، در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی، ضریب نفوذ اینترنت به 102 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 9 درصد رشد داشته است. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به 65 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 20 درصد رشد داشته و حدود 185 هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 123 درصد رشد داشته است.

در بخش عملکرد تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 639 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 284 درصد رشد داشته است. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی یک هزار و 110 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، 217 درصد رشد داشته و مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین 417 هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 153 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود یک و نیم میلیارد فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 52 درصد رشد داشته و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود 151هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 34 درصد رشد داشته است.

در بخش روش شناسی و جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی، تعداد اینمادهای اعطا شده در نیمه اول سال 99 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با رسیدن به 16 هزار اینماد، 196 درصد رشد داشته است. حدود 76 هزار واحد تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد هستند که 23 درصد از تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیکی را شامل می گردد و 81 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب سایت از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند؛حدود 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده می نمایند و حدود 43 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می نمایند. 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین 30 تا 40 سال سن دارند و 75 درصد از اینمادهای اعطا شده در نیمه نخست سال 99، مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.

به طور کلی، با در نظر دریافت آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، از جمله رشد 7 درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98، با رسیدن به عدد 149 درصد و همچنین رشد 17 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد 102 درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می توان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، آمار شاخص های عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغ و تعداد در تراکنش های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 با رشد 284 درصدی همراه بوده است، به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 52 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 روبرو بود که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.همچنین، آنالیز آمار جمعیت شناسی نشان دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با این حال در نیمه نخست سال 99 نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی همچنان ثابت (13درصد) بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه اندازی و توسعه استفاده می نمایند.

در نهایت اینکه، با در نظر دریافت آمار ارائه شده می توان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به طور کلی در راستا رشد واقع شده است اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط مالی پرنوسان، ایجاد محدودیت های متعدد، سیاستگذاری های نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم در مورد تجارت الکترونیکی روبه روست که باید جهت برطرف آنها، به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگ سازی و آموزش پرداخته گردد.

منبع: ایران آنلاین

به "ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 4 برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 4 برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید