خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ جاذبه تاریخی رشت، عکس

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، یونس استاد سرایی متولد 1257 در رشت به جهان آمد. میرزا کوچک لقبی است که به واسطه پدرش به داده می گردد.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ جاذبه تاریخی رشت، عکس

پدر او به خاطر خوش خطی ملقب به میرزا عظیم بود. او از رهبران مبارزان نهضت جنگل به شمار می رفت. خانه پدری میرزا کوچک در یکی از خیابان های قدیمی رشت به نام خیابان استاد سرا قرار گرفته است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این خانه در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت واقع است.

در این محله، افراد عظیمی مانند هوشنگ ابتهاج، محمود نامجو و مشاهیر دیگر زندگی می کردند. با توجه به محدود بودن خانه های تاریخی رشت، وجود خانه میرزا کوچک نعمت عظیمی محسوب می گردد که معماری تاریخی و اصیل رشت را می توان در آن دید. مساحت این خانه 300 متر مربع است و قدمتی بالغ بر 200 سال دارد.

در حال حاضر این خانه در اختیار شهرداری رشت است. قدم زدن روی کف چوبی خانه و خواندن توضیح اتفاقات آن دوران و تماشای وسایل و آلات منسوب به میرزا کوچک خان و یارانش در این خانۀ قدیمی، سفری لذتبخش به قلب تاریخ سیاسی گیلان محسوب می گردد. پس می توانید با خرید بلیط هواپیما به این شهر زیبا سفر کنید و در سفر خود از خانه میرزا کوچک خان هم بازدید کنید.

چرا بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی پیشنهاد می گردد؟

خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت از معدود خانه های قدیمی شهر رشت بوده و از اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار است.

قدمت این خانه به بیش از 200 سال می رسد.

از نظر عده زیادی، خانه میرزا کوچک خان جنگلی بخش مهمی از هویت سیاسی و تاریخی شهر رشت است.

جدا از اصالت بالا، این خانه امروزه به عنوان موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل در دید عموم قرار گرفته است.

تاریخچه خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک در واقع خانه پدری اوست. این خانه بعد از فوت میرزا کوچک، بِنا به وصیت خود او فروخته می گردد. مالک جدید خانه در طبقه دوم ساکن بوده و طبقه اول را نیز اجاره می داده است. اما بعد از مدتی، مالک خانه تصمیم به تخریب آن می گیرد که با اعتراضات مردم رشت، شهرداری این شهر خانه را خریداری و آن را تبدیل به موزه می نماید.

پس از آن، خانه را بازسازی می نمایند و به شکلی که امروزه هست تبدیل می گردد. البته، در این بازسازی ساختار سنتی خانه همچنان حفظ می گردد. ورودی خانه در گذشته از مسجد مستوفی بوده و زمین های اطراف را نیز در بر می گرفت. این خانه مانند دیگر خانه های سنتی آن دوره شامل باغ و اصطبل بوده و وسعت بیشتری داشته است که پس تغییرات ایجاد شده در مالکیت و بازسازی، تنها 300 متر مربع از آن باقی می ماند.

معماری خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک به صورت مستطیلی شکل بوده و شامل دو طبقه است. در طبقه اول این خانه ایوانی عظیم واقع شده است که دارای چندین اتاق تو در تو است. این ایوان را می توان یکی از نمادهای اصلی سبک سنتی خانه های رشت دانست. در طبقه دوم، سالن عظیمی واقع شده است که مجددا شامل همان اتاق است.

خانه میرزا کوچک کاملا چوبی بوده و از دو طرف راه پله هایی در آن تعبیه شده است. همچنین حیاط کوچکی نیز جلوی خانه واقع شده است که با گل کاری چشم نواز و تندیس خود میرزا کوچک خان جلوه خاصی به آن بخشیده شده است. جالب است بدانید که سبک معماری این خانه با معماری خانه سمیعی ها که از اربابان قدیمی رشت است تفاوت های فراوانی دارد.

در خانه میرزا کوچک خان جنگلی از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

در طبقه اول بیشتر اسناد تاریخی شامل نامه ها، عکس ها، روزنامه ها، لباس ها و ادوات جنگی میرزا کوچک واقع شده است که تماشای آنها به می تواند شما را به کوچه پس کوچه های تاریخ شهر رشت راهنمایی کند. طبقه دوم نیز اشیا اهدایی به موزه را در بر گرفته که بازدید از این طبقه نیز به هیچ وجه خالی از لطف نیست. البته، همانطور که ذکر شد، خود خانه و محوطه اطراف آن زیبایی های تاریخی و طبیعی متعددی را در معرض دید شما قرار خواهند داد.

هزینه و مدت زمان بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی چه قدر است؟

پرداخت هزینه بسیار اندک ورود به خانه میرزا کوچک خان جنگلی، به منزله در دست داشتن فرصتی بسیار مناسب برای آشنایی با روح تاریخی شهر رشت است. طبق تجربیات بازدیدنمایندگان قبلی، اختصاص دادن 1 تا 2 ساعت از زمان سفر به رشت برای آشنایی با این خانه تاریخی کافی خواهد بود.

چگونه به خانه میرزا کوچک خان جنگلی برویم؟

اگر در میدان شهرداری رشت باشید با کمتر از ده دقیقه پیاده روی می توانید با عبور از خیابان سعدی و وارد شدن به خیابان استاد سرا به خانه میرزا کوچک برسید. البته یک راه دیگر هم از طرف میدان معلم تقاطع خیابان استاد سرا وجود دارد که از نظر زمانی تفاوت چندانی با این جهت ندارد.

در نزدیکی خانه میرزا کوچک خان جنگلی از کدام جاهای دیدنی رشت می توان بازدید کرد؟

موزه شهرداری رشت: 3 دقیقه پیاده

عمارت کلاه فرنگی: 9 دقیقه با خودرو

موزه مردم شناسی رشت: 3 دقیقه با خودرو

بوستان نیک مرام: 4 دقیقه با خودرو

بوستان سبزه میدان: 5 دقیقه با خودرو

حمام حاجی: 12 دقیقه با خودرو

مقبره میرزا کوچک خان جنگلی: 14 دقیقه با خودرو

چه هتل هایی در نزدیکی خانه میرزا کوچک خان جنگلی برای اقامت وجود دارد؟

هتل اردیبهشت: 3 دقیقه با خودرو

هتل کیوان: 5 دقیقه با خودرو

هتل فارس: 6 دقیقه با خودرو

هتل سالار: 7 دقیقه با خودرو

هتل شبستان: 10 دقیقه با خودرو

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه میرزا کوچک خان جنگلی هستند؟

کبابی احمد: 6 دقیقه با خودرو

دیزی سنگی دوران: 7 دقیقه با خودرو

کافه رستوران پاول: 10 دقیقه با خودرو

رستوان سرزمین گیلان: 11 دقیقه با خودرو

رستوران مس: 11 دقیقه با خودرو

رستوران وحید: 12 دقیقه با خودرو

منبع: گردشبان

به "خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ جاذبه تاریخی رشت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ جاذبه تاریخی رشت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید