طرح کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف آب خانگی به تصویب دولت نرسید

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، خبرنگاران: شرکت آب و فاضلاب استان تهران طرحی داشت مبنی بر اینکه با مراجعه به منازل مسکونی اقدام به تعویض شیرآلات قدیمی با شیرآلات کاهنده مصرف نموده و کل هزینه به صورت قسطی روی قبوض آب محاسبه گردد اما این طرح برای اجرا موافقت دولت را در پی نداشت.

طرح کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف آب خانگی به تصویب دولت نرسید

به گزارش خبرنگار مالی وبلاگ آژانس الکترونیکی، در یک دهه گذشته با افزایش جمعیت شهر نشینی در ایران به موجب افزایش ذاتی جمعیت و همچنین مهاجرت از روستاها به شهرها، تقاضای مصرف آب شهری به ویژه در کلانشهرها افزایش چشم گیری داشت.

افزایش مصرف آب در کلانشهرهای کشور به گونه ای افراط گونه در شهرها ادامه یافت به طوری که اکنون به طور متوسط هر ایرانی 2.5 برابر متوسط دیگر مردم دنیا در شبانه روز آب مصرف می نماید که در این بین ساکنان کلانشهرها بیش از شهرها و ساکنان شهرها بیش از روستاها در این مصرف افراط گونه سهیم اند.

این مصرف بی رویه در کنار تغییر اقلیم و خشکسالی، بیشتر پهنه کشور را با بحران آبی دست به گریبان نموده است که با وجود این بحران دسترسی به آب، اگر در فرایند مصرف تغییر رویه ندهیم به زودی باید با تبعات بی آبی و قطعی های چندین ساعته آب در شهرها دست و پنجه نرم کنیم.

در شهرنشینی بیشترین مصرف را بخش خانگی به خود اختصاص داده است. در مصرف آب در بخش خانگی نیز آب در دو بخش داخلی (مثل: استحمام، شستشوی البسه و ظروف، آشپزی، سرویس بهداشتی) و خارجی (مثل: شستن اتومبیل، آبیاری باغچه و حیاط) به مصرف می رسد.

مصرف آب در بخش خارجی خانه که به عنوان مصرف غیرضروری شناخته می گردد بیش از 90 درصد هدررفت دارد به طوری که میتوان اتومبیل را بدون شیلنگ باز و با یک سطل و بُرس شست، حیاط و پیاده روی جلوی منزل را بدون آب و با استفاده از جارو تمیز کرد و باغچه را با آبپاش به جای شیلنگ آبیاری کرد.

اما در مصرف بخش داخلی خانه، به جز توجه ضروری به مصرف درست و عدم اتلاف آب، استفاده از شیرآلات کاهنده مصرف می تواند در کاهش مصرف آب بدون کاهش بهره گیری از آن نقش به سزایی داشته باشد.

در این باره شرکت آب و فاضلاب استان تهران که مدیریت توزیع آب در یکی از بحرانی ترین استانهای کشور را در دسترسی به منابع آبی و رشد افراط گونه مصرف آب بر عهده دارد، طرحی را به دولت ارائه کرد تا در بخش خانگی شهرهای این استان از جمله شهر تهران، 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی گردد.

محمد پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران در مورد این طرح پیشنهادی گفت: می توانیم مناقصاتی برگزار نموده و شرکت های واجد شرایط را برای تعویض شیرآلات قدیمی با شیرآلات کاهنده مصرف شناسایی کنیم و این شرکت ها با هماهنگی آبفای استان در منازل مردم حضور یافته و بدون دریافت هزینه از آنها اقدام به تعویض کلیه شیرآلات نمایند.

وی اضافه نمود: طبق این طرح، هزینه تعویض شیرآلات به صورت اقساطی روی قبوض مشترکان محاسبه خواهد شد.

پرورش توضیح داد: در صورت استفاده از شیرآلاتی که با تکنیک های مختلف همچون عملکرد اهرمی به جای چرخشی و اختلاط آب و هوا، موجب کاهش مصرف آب می شوند حدود 20 تا 30 درصد در مصرف آب خانگی صرفه جویی می گردد.

مدیرعامل آبفای استان تهران اعلام نمود: اجرای این طرح برای تابستان امسال در دولت مورد تأیید قرار نگرفت.

منبع: تسنیم

به "طرح کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف آب خانگی به تصویب دولت نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف آب خانگی به تصویب دولت نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید