غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، هنگامی که دچار از سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوید، روش های بسیار خوبی برای مبارزه با بیماری تان وجود دارد. شما می توانید از غذاهایی مانند سوپ مرغ و میوه های حاوی ویتامین C استفاده کنید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار مناسب هستند. همچنین مهم است که بدن خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید و به اندازه کافی استراحت کنید تا بدن زمان کافی برای بهبودی داشته باشد. همچنین باید از نحوه انتقال میکروب به افراد دیگر آگاه باشید و در صورت نیاز به دارو برای کنترل علائم خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. در کنار این مسائل، شناخت غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند نیز می تواند در تسریع بهبودی شما به اندازه قابل توجهی موثر باشد.

غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند

اما در مورد غذاهایی که به بهبود بدن شما کمک نمی کنند، چه باید کرد؟ چند ماده غذایی وجود دارد که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را از مبارزه با بیماری ها منحرف کنند. در اینجا به برخی از غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند و باید در طول سرماخوردگی یا آنفولانزا از مصرف آن ها خودداری کنید، اشاره خواهیم کرد.

شکر

مصرف زیاد شکر می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. دکتر سولاپاس افزایش سطح قند می تواند مانع کار عفونت در مبارزه سلول های سفید خون با عفونت را مختل کند. به علاوه، شکر تعداد مولکول های علامت دهنده التهابی به نام سیتوکین ها (گروهی از پروتئین ها که نقش اصلی را در پاسخ های التهابی به محرک های پاتولوژی مانند التهاب و آسیب بافتی ایفا می کنند) را افزایش می دهد، که می توانند منجر به التهاب در بدن شوند. تا زمانی که حالتان بهتر نشود، سعی کنید از مصرف زیاد غذاهای شیرین (که شامل آب میوه نیز می شود) خودداری کنید.

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی به سرعت به قند تجزیه می شوند و مانند نوشیدنی ها و میان وعده های شیرین باعث افزایش قند خون می شوند. همه کربوهیدرات ها بد نیستند.کربوهیدرات هایی که دارای شاخص گلیسمی کمی مانند نان گندم کامل، غلات سبوس دار یا هر نوع کربوهیدراتی که فیبر زیادی دارند می توانند التهاب را کاهش دهند. اما اگر ناراحتی معده دارید، کربوهیدرات های ساده می توانند به شما کمک کنند، زیرا هضم آن ها راحت تر است.

الکل

از دیگر غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند، می توان به الکل اشاره کرد. مانند قند، الکل باعث التهاب و ضعف گلبول های سفید خون می شود. الکل همچنین اثر در کمبود آب بدن نقش دارد. پر آب نگه داشتن بدن در طول بیماری مهم است، زیرا به کلیه ها کمک می کند تا وظیفه خود را در تصفیه مواد زائد از بدن انجام دهند، بنابراین می توانید سریع تر بهبود پیدا کنید. همچنین، هیدراته کردن بدن با جلوگیری از خشک شدن بیش از حد مخاط، به کاهش احتقان کمک کرده و به این ترتیب می توانید آن را از بدن خارج کنید. تا زمانی که خوب نشده اید، آب و چای را برای نوشیدن انتخاب کنید.

غذاهای تند و تیز

اگر علائم سرماخوردگی یا تنگی نفس دارید، غذاهای پرادویه و تند در واقع به لطف ماده کپسایسین می توانند مجاری بینی شما را پاکسازی کنند. اما اگر دچار ناراحتی معده هستید، بهتر است از مواد غذایی تند خودداری کنید. این نوع غذاها می توانند شرایط معده شما را بدتر کنند.

غذاهای چرب

وقتی فردی با علائم سرماخوردگی مبارزه می کند، کم اشتها می شود. در عین حال، خوردن غذاهای چرب باعث افزایش التهاب شده و حال شما را بدتر می کنند. وقتی بیمار هستید و بدنتان به شما می گوید خوردن یک همبرگر چرب ایده خوبی نیست، پس به احتمال زیاد نباید آن را بخورید. بنابراین، بی میل بودن نسبت به خوراکی های چرب یا فست فودها در طول بیماری، دلیل مشخصی دارد.

نوشیدنی های کافئین دار

مانند الکل، نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه می توانند باعث کمبود آب بدن شما شوند. از آنجایی که کافئین ادرارآور است، سطح آب بدن را کاهش می دهد و این باعث کند شدن زمان بهبودی شما می شود. همچنین بیشتر این نوشیدنی ها حاوی قند هستند و باعث التهاب شده و مبارزه با عفونت ها را سخت می کنند.

آبنبات های بدون قند

آبنبات یا آدامس های بدون قند حاوی سوربیتول هستند که می تواند باعث شکم درد شود. سوربیتول قابل هضم نیست و ممکن است باعث ناراحتی معده یا حتی اسهال در برخی از افراد شود. اسهال نیز یکی از عوامل کم آبی بدن به شمار می رود. شیرین کننده های مصنوعی همچنین ممکن است باعث سردرد شوند. اگر گلودرد دارید و سرفه می کنید، بهتر است برای تسکین گلویتان، شربت های سرفه شیرین شده با عسل را انتخاب کنید.

خوراکی های ترد و سخت

هر نوع غذای ترد با بافت خشن می تواند باعث تحریک گلو و تشدید سرفه یا گلودرد شود. این خوراکی ها شامل هر چیزی با لبه های تیز مانند بیسکوییت ترد، آجیل و حتی سبزیجات خام می شوند. در عوض، غذاهایی را انتخاب کنید که بافت آن ها نرم بوده و به راحتی قابل بلع هستند. همچنین، برای تسکین گلو تحریک شده و تسریع در بهبودی آن، هر شب کمی آب نمک غرغره کنید.

غذاهای ترش یا شور

غذاهایی که گلودرد را بدتر می کنند، معمولا همان غذاهایی هستند که می توانند معده شما را نیز ناراحت کنند. غذاهای ترش مانند انواع ترشی یا خیارشور حاوی سرکه و نمک هستند، بنابراین می توانند التهاب و گلودرد شما را افزایش دهند.

شیر

شیر یکی دیگر از غذاهایی است که باید در طول سرماخوردگی از آن دوری کنید. لبنیات می تواند موقتا باعث غلظت مخاط و بزاق شما شوند و این موضوع باعث می شود مواد آلرژی زای مضر مدت زمان بیشتری در سیستم شما بمانند.

بستنی

برای تسکین گلودرد به خوردن بستنی روی نیاورید. زیرا، بستنی فقط می تواند شما را بیشتر بیمار کند. بیشتر بستنی ها با لبنیات پر چرب درست می شوند و چربی های اشباع شده برای افزایش. علاوه بر این، بستنی حاوی مقدار زیادی قند است، ماده دیگری که باعث افزایش التهاب و عفونت می شود. بنابراین، اگر می خواهید سیستم ایمنی تان به بهترین شکل کار کند، از خوردن غذاهای شیرین و پرچربی مانند بستنی خودداری کنید.

موز

موز دارای فواید باورنکردنی برای سلامتی است، اما بهتر است فقط زمانی که دچار سرماخوردگی نبودید از آن لذت ببرید. موز می تواند باعث ترشح هیستامین (یک فرستنده عصبی است که بدن در طی فرایند واکنش های آلرژیک تولید می کند) شود، همان چیزی که هنگام سرماخوردگی باید از آن دوری کنید. علاوه بر این، موز دارای مقدار زیادی قند است و می تواند منجر به التهاب و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری شود. اما پس از بهبودی، قطعا باید موز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای غذایی است و همچنین محرک بالقوه ای برای ترشح عمده هیستامین به شمار می رود. حتی اگر به طور مرتب ابادام زمینی مصرف می کنید و مسئله ای ندارید، باید خوردن بادام زمینی را در طول سرماخوردگی متوقف کنید، زیرا این دانه مقوی می تواند منجر به افزایش التهاب و گرفتگی بینی شما شود.

منبع: اسنپ مارکت

به "غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید