مضرات باور نکردنی شکر

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، شکر یک ماده اعتیاد آور است و برای سلامتی بدن خیلی مضر است زیرا، یک ماده سمی برای بدن محسوب می شود.که در طولانی مدت، عوارض خود را نشان می دهد. در زیر به بیان مضرات مصرف آن می پردازیم . با ما همراه باشید.

مضرات باور نکردنی شکر شکر، این ماده کریستالی سرشناس، از گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده است که در ابتدای کشف آن در جنوب آسیا و آمریکا چون به صورت شربت از نیشکر عصاره گیری می شد چندان قابل حمل و نقل گسترده نبود. تا اینکه هندی ها توانستند آن را به صورت دانه های کریستالی دربیاورند و به معروفیت جهانی برسانند. خوب است بدانید شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو کالاهای خوراکی لوکس محسوب می شد و در واقع عامه مردم همچنان از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردند. شکری که ما اکنون مصرف می کنیم ماده تصفیه شده ای است که در کارخانه تمام ویتامین ها، پروتئین و آنزیم های آن جدا می شود و به صورت ماده غلیظ پودری درمی آید که مصرف آن نه تنها سودی ندارد بلکه مضر هم خواهد بود.

در حال حاضر شکر بدترین ماده ای است که در رژیم غذایی مدرن وجود دارد. این ماده تأثیرات مخربی روی سوخت وساز بدن دارد و باعث بروز بیماری های مختلف می شود.

با این مقاله همراه باشید؛ می خواهیم درباره مضرات شکر و دلایل منع مصرف آن در رژیم غذایی با شما صحبت کنیم.

شکر نه تنها مواد مغذی به رژیم غذایی اضافه نمی کند بلکه برای دندان ها هم مضر استمی دانم که درباره مضرات شکر و خراب شدن دندان ها میلیون ها بار شنیده اید، اما این موضوع آن قدر مهم است که ارزش تکرار کردن را دارد. شکر و قند اضافی (مثل ساکاروز و شیره ذرت حاوی فروکتوز بالا) در واقع یک بسته بندی کامل از کالری بدون هیچ مواد مغذی است، یعنی مصرف آن فقط و فقط کالری وارد بدن می کند، همین و بس! چیزی که مخصوصا برای کاهش وزن همیشه در پی کم کردن آن هستیم. هیچ پروتئینی، حتی هیچ چربی ضروری و ویتامین یا مواد معدنی در شکر وجود ندارد. تصور کنید وقتی 10 تا 20 درصد (شاید هم بیشتر) کالری دریافتی بدن از مصرف شکر باشد دچار مسائل عمده ای از جمله کمبود مواد مغذی خواهیم شد. از طرفی شکر برای دندان ها بسیار مضر است، چون انرژی لازم برای رشدونمو باکتری های بد دهان را فراهم می کند و محیط را آماده می کند تا به راحتی در دهان ما گشت وگذار کنند.

ازدیاد فروکتوز در کبد به بیماری کبد چرب منجر می شودیکی از مضرات شکر ازدیاد فروکتوز در کبد است. هنگامی که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به صورت ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن می شود. اما تمام چربی به این صورت از کبد خارج نمی شود، بلکه میزانی از آن در کبد باقی می ماند. این اتفاق می تواند علائمی شبیه به کبد چرب ایجاد کند. متاسفانه این یکی از مسائل رو به رشد، به ویژه در کشورهای غربی است که با علائم متابولیک همراه است. مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به کبد چرب حدودا 2 تا 3 مرتبه بیشتر از میانه افراد جامعه فروکتوز مصرف می کنند.1

شکر باعث پیری پوست می شودشکر وقتی وارد جریان خون می شود با کلاژن و الاستین که جوانی پوست را تامین می کنند ارتباط شیمیایی برقرار می کند. چنین فعل و انفعالاتی پروتئین ها را تخریب می کند (تخریب کلاژن و الاستین منجر به خشکی و چین و چروک روی پوست می شود) به علاوه پوست را در مقابل اشعه آفتاب آسیب پذیرتر می کند.

شکر باعث التهاب می شودتوانایی شکر در ایجاد التهاب باعث می شود روی صورت جوش ها و چین و چروک ها ظاهر شوند. اگر هنگام سرماخوردگی چای شیرین بخورید شکر زمینه های پرورش باکتری ها را در گلوی ملتهب ایجاد می کند.

شکر باعث بیماری های قلبی عروقی می شوددر قرن بیستم پزشکان به این نتیجه رسیدند که می توان از بیماری های قلبی عروقی با کاهش مصرف چربی که سطح کلسترول را افزایش می دهد جلوگیری کرد. و به اعتقاد آن ها شکر نسبت به روغن های حیوانی ضرر کمتری داشت. بنابراین مردم به سمت غذاهای بدون چربی می رفتند در حالی که مصرف شکر را کم نمی کردند.

اما در قرن بیست و یکم شرایط کمی تغییر کرد و تحقیقات نشان داد که شکر سطح کلسترول خون را بالا می برد و به دیواره رگ ها که هم اکنون از طریق شکر آسیب دیده اند می چسبد.

شکر باعث افسردگی می شودتحقیقات نشان داده است که شکر باعث افسردگی می شود. شکر سطح هورمون BDNF که مانع از افسردگی می شود را کاهش می دهد.

مصرف بیش از حد شکر اضطراب را افزایش می دهد.در آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام دادند مشخص شد که موش ها با مصرف بیش از حد شکر احمق تر می شوند. زیرا شکر ارتباط بین سلول های مغز که مسئول یادگیری و حافظه هستند را آسیب می زند.2

مصرف بیش از میزان شکر می تواند باعث بروز سرطان شودمصرف شکر عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند، آدم هایی که بیش از میزان شکر مصرف می کنند، بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. طبق شواهد علمی، اثراتی که شکر بر متابولیسم (سوخت و ساز) و سطوح انسولین در بدن می گذارد، مستقیما باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شوند.

شکر حاوی هیچ گونه ماده معدنی یا ویتامین نیستشکر مملو از کالری است، ولی هیچ گونه ماده معدنی یا ویتامین در خود ندارد؛ بنابراین، اگر بدن تان را مملو از مواد غذایی حاوی شکر کنید، احتمالا دچار کمبود برخی از مواد مغذی خواهید شدن که بدن تان برای انجام کارکردهای مناسب معمول خود به آن ها نیاز دارد.

اعتیادآور استیکی دیگر از مضرات شکر اعتیادآور بودن آن است. اعتیاد به شکلات مسئله ای ساده و بی خطر نیست. وقتی میزانی زیادی شکر مصرف می کنید، بدن هورمونی را به نام دوپامین ترشح می کند که باعث شادی و سرحالی می شود؛ به این ترتیب، ممکن است به مصرف شکر اعتیاد پیدا کنید و هر روز میزان بیش تری شکر مصرف کنید.

اعتیاد به شکر می تواند ژنتیکی باشدبه نظر می رسد اعتیاد به شکر می تواند ژنتیکی باشد. نتایج یک مطالعه نشان داده اند، تغییرات ژنتیکی در هورمون گرلین - هورمون کنترل کننده گرسنگی - می توانند به افزایش تمایل به مصرف شکر و الکل منجر شوند.

شکر می تواند تاثیر مخربی بر حافظه داشته باشدطبق شواهد علمی، مصرف بیش از میزان شکر می تواند تاثیرات منفی بر نحوه کارکرد مغز داشته باشد. نتایج مطالعه ای در 2012 نشان دادند، میان مصرف شکر و ضعف حافظه، و به طور کلی، سلامت شناختی انسان، ارتباط مستقیم وجود دارد.

شکر دستگاه ایمنی را سرکوب می کندظرف دو ساعت پس از مصرف شکر، یکی از کارکردهای ایمنی بدن به نام فاگوسیتوز یا بیگانه خواری ممکن است دچار اختلال شود. فاگوسیتوز فرایندی است که طی آن، سلول های بیگانه خوار مواد خارجی مضر، از جمله عوامل بیماری زا و باکتری های مخرب را در بدن محاصره می کنند و از بین می برند.

شکر می تواند باعث بروز بیماری آلزایمر شودشکر باعث افزایش میزان تشکیل موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) می شود که با بروز بیماری آلزایمر، دیابت، و تصلب شرایین در ارتباط هستند. دانشمندان با بافت برداری از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، شاهد انباشت میزان زیادی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در این بیماران بوده اند.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون

به "مضرات باور نکردنی شکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات باور نکردنی شکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید