پرواز 17 ساعته یک جنگنده اف، 16 به خلبانی هوش مصنوعی؛ انتها راه خلبانان انسانی

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، هواپیمای VISTA که به وسیله بخش Skunk Works از زیرمجموعه های لاکهید مارتین و Calspan Corporation پیشرفته، به نرم افزاری مجهز شده که به آن امکان می دهد ویژگی های عملکردی دیگر هواپیما ها را تقلید کند. این هواپیمای آزمایشی یک نسخه تغییر یافته از جنگنده F-16D Block 30 Peace Marble Il است که با سیستم آویونیک Block 40 روزآمد شده است.

پرواز 17 ساعته یک جنگنده اف، 16 به خلبانی هوش مصنوعی؛ انتها راه خلبانان انسانی

کنار بروید، به زودی قرار است ماوریک: هوش مصنوعی، خلبان نابغه نیروی هوایی ایالات متحده در آسمان ها باشد. یک ابزار هوش مصنوعی اخیراً یک هواپیمای VISTA X-62A لاکهید مارتین را به مدت 17 ساعت در پایگاه هوایی ادوارزد در کالیفرنیا به پرواز درآورده است، اولین باری که از هوش مصنوعی برای خلبانی یک هواپیمای تاکتیکی استفاده می گردد.

هواپیمای VISTA که به وسیله بخش Skunk Works از زیرمجموعه های لاکهید مارتین و Calspan Corporation پیشرفته، به نرم افزاری مجهز شده که به آن امکان می دهد ویژگی های عملکردی دیگر هواپیما ها را تقلید کند. این هواپیمای آزمایشی یک نسخه تغییر یافته از جنگنده F-16D Block 30 Peace Marble Il است که با سیستم آویونیک Block 40 روزآمد شده است.

تست پرواز VISTA AI می تواند نشانه ای از چیز هایی باشد که در راهند. جت های جنگنده نسل ششم، اگر چه هنوز در مرحله مفهومی هستند، اما انتظار می رود که گزینه پرواز بدون خلبان را داشته باشند. برای مثال، برنامه Next Generation Air Dominance (NGAD) متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده میخواهد خانواده ای از جت ها برای جانشینی جنگنده F-22 Raptor ساخت لاکهید مارتین را توسه دهد.

ایالات متحده تنها کشوری نیست که روی استفاده از هوش مصنوعی برای راهنمایی جت ها متمرکز شده است. بریتانیا، ایتالیا و ژاپن نیز از نقشه های خود برای توسعه جنگنده ای نو گفته اند که به جای خلبان از الگوریتم ها استفاده می نماید. جنگنده های نسل نو این کشور ها می توانند در اواسط دهه 2030 وارد سرویس شده و در نهایت جایگزین جت های جنگنده Typhoon شوند.

روسیه نیز وارد حوزه استفاده از هوش مصنوعی در هواپیما ها شده است. بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، نیروی هوایی روسیه در حال روزآمدسازی جنگنده هایش با توانایی های هوش مصنوعی است که می تواند در تصمیم گیری به خلبانان یاری کند. در حالی که جزییات این سیستم هنوز عمومی نشده، اما ظاهراً امکان می دهد که جنگنده ها بتوانند بسیار بهتر و کارآمدتر از قبل اطلاعات و داده های خود را به اشتراک بگذارند.

هوش مصنوعی، بعلاوه، در حال جلب توجه کمپانی های خصوصی است که امیدوارند از تکنولوژی های مدرن در شاخه های خدماتی خود نهایت استفاده را ببرند. کمپانی Shield AI اخیراً فاش کرد که 60 میلیون دلار دیگر برای ساخت خلبانان هوش مصنوعی سرمایه گذاری نموده است. این کمپانی می گوید که نرم افزار Hivemind ساخت این شرکت یک خلبان هوش مصنوعی برای هواپیما های جنگی و تجاری است که تیم های هواپیمایی را قادر می سازد عملیات های مختلفی را انجام دهند، از نفوذ به سیستم های دفاع هوایی تا نبرد های تن به تن در آسمان.

نرم افزار Hivemind از الگوریتم هایی استفاده می نماید که به ادعای شرکت سازنده، می تواند هر کاری را انجام دهد، از برنامه ریزی عملیات تا نقشه کشیدن. در نهایت، این کمپانی می گوید که هواپیما های استفاده کننده از این سیستم قادر خواهند بود تقریباً به تنهایی و مستقلاً عملیات های بلند شدن و پرواز را انجام دهند. برندون تسنگ، از بنیانگذاران Shield AI در نشست خبری خود گفته است که این شرکت در حال افزایش سرعت تحقیقات خود برای توسعه هواپیما های به شدت هوشمند به منظور جلوگیری از درگیری های آینده است.

چند سال پیش، ایلان ماسک حتی پیش بینی نموده بود که به علت پیشرفت ها در حوزه هوش مصنوعی، به زودی جت های جنگنده نیز بلااستفاده خواهند شد. اما بعضی تحلیل گران می گویند که هوش مصنوعی هنوز راه زیادی برای جایگزینی خلبانان انسانی در پیش دارد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "پرواز 17 ساعته یک جنگنده اف، 16 به خلبانی هوش مصنوعی؛ انتها راه خلبانان انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز 17 ساعته یک جنگنده اف، 16 به خلبانی هوش مصنوعی؛ انتها راه خلبانان انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید