گردشگری روستایی کاشان فرصتی است که مغفول ماند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، گردشگری روستایی کاشان فرصتی است که مغفول ماند.

گردشگری روستایی کاشان فرصتی است که مغفول ماند

امروزه خوشبختانه با توجه به اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان کاشان، شاهد رشد متوازن گردشگری در منطقه ها مختلف کاشان هستیم و این در حالی است که حداقل در یک دهه گذشته با حمایت بخش خصوصی و دولت بویژه مسئولان استان و شهرستان، زیرساخت های مناسبی در حوزه های اقامت و خدمات رسانی به گردشگران در این شهرستان ایجاد شده، با این وصف به نظر می رسد توسعه گردشگری در گام نخست عمدتاً در منطقه ها شهری این شهرستان بویژه شهر تاریخی کاشان اجرا شده و عمل به منطقه ها روستایی این شهرستان کمتر توجه شده است، با این وصف به نظر می رسد در صورتیکه سیاست کلی کشور و استان براساس توسعه مالی و فرهنگی بر مبنای گردشگری استمرار یابد، میتوان با تکیه بر منطقه ها روستایی کاشان به این مهم دست یافت.

شهرستان کاشان دارای ظرفیت های فراوانی است که می تواند گفت تا به امروز از تمام ظرفیت های این شهرستان برای توسعه گردشگری استفاده نشده است و روستاهای این شهرستان نیز از این امر مستثنی نبوده و متأسفانه تا به امروز گام جدی برای توسعه گردشگری روستایی در این شهرستان برداشته نشده است.

خوشبختانه مدیریت شهری این شهرستان بویژه مدیران اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان به این مهم پی برده و در آخرین بازدید که از روستاهای این شهرستان به منظور برنامه ریزی و سیاست گذاری های تازه باهدف توسعه گردشگری در این منطقه ها انجام شد، از ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه بازدید کامل شد و بعلاوه با حضور در روستاهای بخش برزک، از نزدیک با ظرفیت های گردشگری این روستا و بعلاوه مسائل و مسائل پیش رو آشنا شد.

با سفر به روستاها و بخش های مختلف این شهرستان به نیکی درمی یابیم که خوشبختانه تنوع جغرافیایی و اقلیمی در شهرستان کاشان ظرفیت های مناسبی را برای گردشگری و سرمایه گذاری روستایی فراهم نموده و گردشگری روستایی می تواند بستر مناسبی برای تحقق بومی سازی گردشگری و توجه به خرده اقلیم ها باشد.

در سفر به بخش های مختلف شهرستان کاشان، روستاهای پنداس، آرنجن و ازوار بازدید شد. این منطقه ها روستاهایی هستند که هر کدام می تواند به تنهایی مقصد مناسبی برای گردشگری روستایی باشند ولی توسعه زیرساخت ها در این روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است، بعلاوه بازسازی اضطراری بناهای تاریخی این روستاها که متأسفانه در معرض خطر تخریب قرار دارند می تواند اولین قدم مهم برای توسعه زیرساخت های گردشگری بشمار رود.

خوشبختانه با توجه به اهمیت این موضوع، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان برنامه ریزی های مناسبی باهدف توسعه فرهنگ گردشگری با تکیه بر توسعه گردشگری روستایی در دستور کار خود قرار داده که در این بین همکاری هرچه بیشتر اهالی روستاها و نهادهای مرتبط با این موضوع همانند دهیاری ها و بخشداری ها می تواند بسیار مؤثر باشد.

به جرات میتوان گفت که روستاها یکی از مهمترین مراکز توسعه گردشگری بشمار می فرایند که این نکته می تواند تأثیر به سزایی در اقتصاد پایدار و رشد روستاها بویژه روستاهای محروم داشته باشد و بعلاوه موجب تنوع در ارائه بسته های سفر و توزیع مناسب سفر به گردشگران و علاقمندان می گردد، لذا با توجه به قابلیت های این شهرستان از منظر معماری، صنایع دستی آداب و رسوم، در این منطقه ها نباید گردشگری صرفاً به منطقه ها شهری محدود گردد و این در حالی است که در کنار تنوع فرهنگی، معماری و منظر روستاها نیز می تواند به خوبی بستر مناسبی برای توسعه گردشگری محلی بشمار رود.

خوشبختانه اراده خوبی در سطح شهرستان بویژه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان به منظور ثبت، پاسداشت و نگاهداشت میراث فرهنگی ناملموس روستا وجود دارد که می طلبد با کوشش به منظور ثبت این روستاها و آثار تاریخی موجود در آنها و بعلاوه حفاظت مستمر از این مواریث تاریخی و فرهنگی، حیات دائمی را به روستاهای شهرستان هدیه داد.

نویسنده: مرتضی احمدی نجات | مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان

منبع: همگردی

به "گردشگری روستایی کاشان فرصتی است که مغفول ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری روستایی کاشان فرصتی است که مغفول ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید