خبرنگاران دولت برنامه های ویژه برای مقابله باپدیده گرگروهای چابهار ودشتیاری دارد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، چابهار- خبرنگاران- رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دولت در سال های اخیر با تخصیص اعتبارات، مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری برنامه های ویژه ای برای مقابله با پدیده مخرب کشاورزی و اراضی مسکونی با عنوان محلی گرگروها(فرسایش خندقی خاک) در چابهار و دشتیاری دارد.

خبرنگاران دولت برنامه های ویژه برای مقابله باپدیده گرگروهای چابهار ودشتیاری دارد

اسماعیل نجار روز دوشنبه در بازدید از شرایط اجرای طرح ها و زیرساخت های خسارت دیده از سیل 98 در چابهار و دشتکمک در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آژانس الکترونیکی اظهارداشت: بعد از سیل دی ماه 98 و فروردین ماه سالجاری خسارت های زیای به زیرساخت های مناطق مختلف جنوب بلوچستان بویژه چابهار، دشتکمک وکنارک وارد شده است.

وی افزود: یکی از مسائل عدیده در چابهار و دشتکمک پیشروی پدیده گرگروها یا فرسایش خندقی خاک است که سبب شده تا روستاها مورد تهدید جدی باشند و اراضی کشاورزی از بین بروند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: برای مقابله با گرگروها مطالعات زیاد و موثری انجام شده که با جمع آوری آب های سطحی شاهد سرسبزی در مناطق چابهار و دشتکمک باشیم.

وی ادامه داد: گرگروها سبب فرسایش جدی خاک شده اند و هم اینک برای 14 روستا تصمیم گیری شده تا اقدامات لازم انجام شود و اقداماتی را پیشنهاد دادیم که نیاز به اعتبارات کلان ملی است.

نجار با اشاره به اینکه در روستاهای سیل زده توسط بنیاد مسکن اقدامات موثری انجام شده گفت: مشاور مطالعات طرح گرگروها با همکاری استانداری و مسوولان جلسه ای در تهران برگزار و برای گرگروها تصمیم گیری و چاره اندیشی میکنند.

وی به برنامه برای ساخت 16 هزار واحد مسکونی برای سیلزدگان اشاره کرد و گفت: باید مساعدت لازم به خسارت دیدگان شود، خوشبختانه تلاش خوبی در حال انجام است با برنامه زمان بندی امیدواریم سریعا تکمیل و تحویل مردم شوند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی از واحدها با توجه به نرخ بالای مصالح ساختمانی درخواست افزایش تسهیلات را داشته اند که در این باره باید چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه محرومیت های سیستان وبلوچستان از امروز و دیروز نیست و با وجود تلاش ها همچنان مسائل زیاد است و به وضع مطلوب نرسیده ایم، گفت: با اولویت بندی و تخصیص اعتبارات بخشی از مسائل مهم مردم باید حل شود.

نجار گفت: در حاشیه دریای عمان لنج های زیادی در حال تلاش و کار هستند که در زمان آتش سوزی باید اقدامات لازم درخصوص استقرار آتش نشانی و تجهیزات اطفای حریق پیش بینی شود تا خسارت کاهش و سریعا مقابله کرد.

وی اظهارداشت: برای زیرساخت های از بین رفته جاده ای و ساخت پل در روستاهای منطقه دشتکمک و چابهار هم اقدامات لازم در دستور کار است و امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات شاهد حل مسائل تردد آسان مردم باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هدف سفر خود را بازدید و بررسی پیشروی گروگروها و حفره های عمیقی که در پی 2سیل دی ماه 98 و فروردین ماه سالجاری در اراضی کشاورزی و محدوده های مسکونی منطقه بلوچستان ایجاد شده ذکر کرد.

وی گفت: یکی از مهمترین مسائل در حوزه منابع طبیعی شهرستان های چابهار، دشتکمک و قصرقند که باعث هدر رفت حجم بسیار زیادی از خاک های حاصلخیز منطقه شده پدیده خطرناک گرگروها یا فرسایش خندقی است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم مسائل این بخش مرتفع شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های چابهار و دشتکمک نیز به خبرنگار وبلاگ آژانس الکترونیکی گفت: فرسایش خندقی خاک یا به زبان محلی بلوچی گرگروها با پیشروی بی سابقه و ایجاد شکاف در اراضی کشاورزی و شسته شدن خاک براثر بارندگی های چند سال اخیر بلای جان کشاورزان و روستاییان شهرستان های چابهار و دشتکمک شده و تا چند سال بعد زمینی برای کشاورزی و یا سکونت روستاییان باقی نخواهد ماند.

غلامرضا راهداری افزود: یکی از مهمترین مسائل در حوزه منابع طبیعی چابهار، دشتکمک و قصرقند که باعث هدر رفت حجم بسیار زیادی از خاک های حاصلخیز منطقه شده پدیده خطرناک گرگروها یا فرسایش خندقی است که این پدیده مخرب به گونه ای در منطقه تاثیر گذاشته که می توان گفت خاک این منطقه سرطانی گشته و برای درمان آن نیاز به یک جراحی بزرگ دارد.

وی گفت: محدوده تحت تاثیر فرسایش خندقی براساس آمارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مساحتی معادل 800 هزار هکتار بوده که در 70 کیلومتری شمال شرق شهر چابهار واقع شده و از لحاظ تقسیمات سیاسی گرگروها در سه شهرستان چابهار،دشتکمک و قصرقند واقع شده و بخش ها و دهستان های پلان، پیر سهراب، تلنگ، ساربوک و باهوکلات را در بر می گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار و دشتکمک بیان نمود: مناطق مسکونی محدوده یادشده شامل 258 روستای دارای سکنه است که در پنج دهستان یادشده پراکنده هستند بطوریکه در دهستان پیرسهراب 111 روستا، دهستان پلان 82 روستا، دهستان تلنگ 57 روستا، دهستان ساربوک هفت روستا و در دهستان باهوکلات نیز یک روستا واقع شده است.

وی بیان نمود: این دشت، منطقه وسیعی از اراضی مسطح مارنی با خاکی بسیار حاصل خیز و حساس به فرسایش است و در آن اراضی وسیع زراعت سیلابی در محل خروجی حوزه های آبریز کوهستان به دشت به صورت سنتی با نام دگار (Dagar) دیده می شود که از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه بوده و به منظور استفاده از سیلاب و رسوبات حاصلخیز آن ایجاد شده و نیز بصورت سنتی نقش کنترل سیلاب های ایجاد شده را ایفا می کند.

راهداری گفت: سطح فوق بحرانی دارای گالی هایی در سطح گسترده بوده و بررسی های انجام شده بر روی گالی ها یا گرگروها نشان می دهد که حساس ترین ناحیه، سرشاخه های پنجه ای گالی ها هستند که از جهت شرقی به سمت رودخانه کاجو در حال پیشروی است.

وی با اشاره به اینکه مسائل ناشی از توسعه گالی یا گرگروها در منطقه چابهار از بین رفتن کشاورزی سیلابی در اثر حذف هیدرولوژیکی رودخانه کاجو است، افزود: نقشه آبکندهای دشتکمک و چابهار در دوره های زمانی 1336، 1347، 1372، 1388 و1397 نشان می دهد که آبکندها بعد از سال 1376 سرعت پیشروی بیشتری(دو برابر) نسبت به چهار دهه قبل خود داشته اند همین سرعت بالای پیشروی آبکندها سبب شده که آبکندها در فاصله کمتر از 2 کیلومتری رودخانه کاجو در اطراف روستاه های چنگارک و عرب زهی قرار گیرند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های چابهار و دشتکمک شرح داد: آبکندهای این منطقه سالانه بین 10 تا 670 متر پیشروی طولی دارند پیشروی آبکندهای چنگارک در حد 200 تا 500 متر در سال بوده یعنی در سالهای آینده احتمال رسیدن آبکندها به رودخانه کاجو در صورت وجود ترسالی بسیار محتمل است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دولت برنامه های ویژه برای مقابله باپدیده گرگروهای چابهار ودشتیاری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دولت برنامه های ویژه برای مقابله باپدیده گرگروهای چابهار ودشتیاری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید