ضرورت توسعه طرح های آبخیزداری برای بهبود شرایط منابع آبی

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: فرایند رو به رشد سیل در سال های اخیر حاکی از آن است که بیشتر منطقه ها کشور در معرض تهاجم سیلاب های مخرب قرار داشته اند و ابعاد خسارات و تلفات جانی و اقتصادی سیل افزایش یافته است.

ضرورت توسعه طرح های آبخیزداری برای بهبود شرایط منابع آبی

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی پرویز گرشاسبی در بازدید از پروژه های آبخیزداری شهرستان ارزوئیه با اشاره به اینکه به علت تنوع شرایط اکولوژیک، دستیابی به یک الگوی تعیین و یا ارائه دستورالعمل مشخص که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه های آبخیز باشد، میسر نیست، اظهار کرد: به همین علت افزون بر شناخت حوزه ها و مسائل آن ها، اولویت عملیات آبخیزداری متناسب با پتانسیل های موجود اجتناب ناپذیر است.

وی برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، کاهش پوشش گیاهی و استفاده غیراصولی از اراضی را علت محکمی بر برهم خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل خیزی حوزه های آبخیز می گردد، دانست و توضیح داد: به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان کرمان، کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب ناپذیر است اما می توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرد و مانع از بروز بحران آب شد.

گرشاسبی سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب و هوا قلمداد کرد که یکی به وسیله مازاد آب (سیل) و دیگری به وسیله کمبود آب (خشکسالی) عمل می نماید و اظهارکرد: گزارش ملی سیلاب ها که در پی سیل فروردین 1398 از سوی دفتر رئیس جمهوری تهیه شد، به کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره نموده است.

وی افزود: در یک طرح آبخیزداری سعی می گردد با شناخت ظرفیت ها و قابلیت های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوزه آبخیز، ضمن حل مسائل مختلف اکولوژیک، زیرساختی، انسانی، زیستی و ... بیشترین بهره برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام گردد .

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه باید از سمت مدیریت بحران و جبران خسارت در کشور به سوی سرمایه گذاری در جهت کاهش خطر و مدیریت ریسک حرکت کرد.

وی در ادامه گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است. اجرای پروژه های آبخیزداری تنها راه برون رفت از بحران های سیل و خشکسالی است و به همین دلیل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان براساس اولویت های کارشناسی، اقدام به آنالیز و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه های آبخیز استان نموده که با استفاده از نتایج حاصله پروژه های متعدد آبخیزداری ، کنترل سیلاب را اجرا نموده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها و مراتع، گرشاسبی در سرانجام با بیان اینکه سال 1395 قانونی درباره تأمین آب شرب شهرها و روستاها به تصویب رسیده است، اظهارکرد: بند ب ماده 7 این قانون در خصوص تأمین آب شرب شهر و روستا به وسیله فعالیت های آبخیز داری سخن گفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت توسعه طرح های آبخیزداری برای بهبود شرایط منابع آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توسعه طرح های آبخیزداری برای بهبود شرایط منابع آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید