فنجان بهتر از شیشه شیر

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، بیشتر مادران باور دارند که شیر مادر برای بچه ها برترین تغذیه است. سازمان جهانی بهداشت با توصیه بر تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت شش ماه و تداوم شیردهی همراه با غذاهای کمکی تا انتها دو سالگی، این باور را حمایت می نماید.

فنجان بهتر از شیشه شیر

فنجان بهتر از شیشه شیر

برای کودک، فنجان از شیشه شیر بهتر است

بیشتر مادران باور دارند که شیر مادر برای بچه ها برترین تغذیه است. سازمان جهانی بهداشت با توصیه بر تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت شش ماه و تداوم شیردهی همراه با غذاهای کمکی تا خاتمه دو سالگی، این باور را حمایت می نماید.

با وجود این عقیده و آغاز شیردهی برای بیشتر نوزادان، متاسفانه فقط 45 درصد بچه ها زیر شش ماه در کشور ما به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند. مطالعات نشان می دهد که یکی از علل پیروز نبودن مادران در شیردهی، اشتغال آنان به کار است. این مطلب روش های گوناگونی را به مادران پیشنهاد می نماید تا بتوانند کارشان را با شیردهی توام نمایند و بچه ها خود را از این موهبت الهی محروم نسازند. ترویج تغذیه با شیر مادر برای کارفرمایان و محیط های کار، ضرورت دارد زیرا زنان بخش مهمی از نیروی کار جامعه را تشکیل می دهند و بسیاری از آنان، اشتغال به کار و فعالیت های اجتماعی را با وظیفه مادری خود ادغام می نمایند. زنان به طور معمول پس از حداکثر چهار ماه مرخصی زایمان، به سر کار خود باز می گردند و همین بازگشت به کار، علت عمده ای برای از شیر گرفتن زودرس و روش های نامطلوب تغذیه شیرخواران است. یکی از این روش های نامطلوب استفاده از شیشه شیر یا بطری است. بارها و بارها معایب استفاده از شیشه شیر گفته شده است بهتر است این بار علاوه بر یادآوری مضرات شیشه شیر، یک روش تغذیه ای جایگزین را معرفی شود. این روش، استفاده از فنجان به جای شیشه شیر است که شستن و استریل کردن آن بسیار آسان تر از بطری و سرشیشه است و خطر بیمار شدن کودک شما را به حداقل می رساند. از همه مهم تر اینکه شیرخوار اغلب در حین تغذیه با شیشه شیر تنها گذاشته می شود و از تماس با مادر محروم می شود ولی برای تغذیه با فنجان باید کودک بیدار باشد و در آغوش مادر قرار گرفته و تغذیه شود. ابتدا روش تغذیه با فنجان را به شما آموزش می دهیم به این ترتیب که باید ابتدا شیر خوار را به طور مستقیم روی دامن خود نشانده و یا نیمه نشسته نگه دارید. بعد یک فنجان کوچک شیر را جلوی لباس های شیرخوار نگه دارید. سپس فنجان را یک بر کنید تا اینکه شیر به لب های شیرخوار برسد. بعد از آن فنجان را به آرامی روی لب های پایین شیرخوار قرار دهید طوری که لبه فنجان قسمت خارجی لب بالای او را لمس کند تا شیرخوار هوشیار شده، دهان و چشم های خود را باز کند. در این حالت، نوزاد نارس شیر را با زبان به داخل دهانش می کشد و نوزاد رسیده یا عظیم تر شیر را می مکد و مقداری از آن را می ریزد. مراقب باشید که شیر را داخل دهان شیرخوار نریزید. فقط فنجان را روی لبش نگه دارید و بگذارید خود او آن را بگیرد. یکی از اقدامات دهگانه بیمارستان های دوستدار کودک برای پیروزیت مادران در شیردهی، منع استفاده از بطری است. پس هرگاه احتیاج باشد شیرخوار را با شیر دوشیده شده مادر از طریق فنجان تغذیه می نمایند و حتی اگر تغذیه مستقیم از پستان مقدور نباشد، برترین روش جایگزین، استفاده از شیر دوشیده شده مادر و خوراندن آن به شیرخوار با فنجان است. به این ترتیب، شیرخوار از مزایای شیر مادر بهره مند می شود و سایر شیرها فقط وقتی توصیه می شوند که شیر مادر در دسترس نباشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "فنجان بهتر از شیشه شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنجان بهتر از شیشه شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید