رویش جوانه ها در شهر و محله ، به کاشت کدام نهال میوه علاقه دارید؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، روز درختکاری، 15 اسفند، سرشروع هفته ملی منابع طبیعی و شروع نهضت درختکاری در محله های تهران است. در این هفته معاونت خدمات شهری و فضای سبز منطقه18 با برنامه ریزی ویژه در پی هرچه باشکوه برگزار کردن این برنامه است.

رویش جوانه ها در شهر و محله ، به کاشت کدام نهال میوه علاقه دارید؟

وبلاگ آژانس الکترونیکی - مریم قاسمی : بیش از 103 پارک بزرگ و کوچک در نواحی هفتگانه منطقه18 به همراه جنگل های طبیعی، پارک های جنگلی ، اراضی سبز میدان ها، حاشیه معابر، لچکی ها، بلوارها و اماکن عمومی فضای سبز این منطقه را پدید می آورند. اکنون سرانه فضای سبز شهروندان این منطقه حدود 17متر و 59 سانتی متر مربع است و برای عبور از این رقم که حاصل پشتکار مسئولان معاونت خدمات شهری و محیط زیست و کارکنان اداره فضای سبز شهرداری منطقه18 و سیاستگذاری کلان مدیریت شهری مرکز است، شهروندان نیز می توانند آستین بالا بزنند و در حیاط خانه هایشان و باغچه های کوچه و خیابان نزدیک منازلشان درخت میوه بکارند و این نهضت سبز را ادامه دهند.

محمدرضا غلامیان، مدیر اداره فضای سبز شهرداری منطقه18، در این باره می گوید: در روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، نهال درختان مثمر نظیر گیلاس، آلبالو، خرمالو، سیب، به، آلو، انجیر، زیتون، بادام، شلیل و... به اهالی ارائه می گردد تا در باغچه های منازل غرس شوند و درختان غیرمثمر و سازگار با محیط زیست این منطقه مانند اقاقیا، چنار، زبان گنجشک و انواع سرو در معابر و اماکن عمومی کاشته می شوند. در روز 15 اسفند برای توزیع نهال رایگان در هر ناحیه حداقل یک پایگاه در پارک های محوری و پرتردد مهیا می کنیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم در پی دارد. در ناحیه یک بوستان صنوبر، ناحیه دو بوستان لواسانی، ناحیه 3 بوستان شهدای یافت آباد و قائم، ناحیه 4 بوستان گیاه شناسی، ناحیه 5 بوستان انرژی، ناحیه 6 بوستان جنگلی چوبیران و ناحیه 7 بوستان انتظاری برای این کار در نظر گرفته شده است.

غلامیان ادامه می دهد: همه می دانیم که عوامل مختلفی نظیر آلودگی هوا، فقر آهن، کمبود آب و... در کاهش کیفیت و کمیت فضای سبز مؤثرند. به همین علت، در گام اول به بازکاشت گیاهان تخریب شده، می پردازیم. سپس آموزش جدی به اقشار مختلف به ویژه مادران خانه دار و محصلان را در دستور کار قرار می دهیم. این آموزش ها به وسیله بخش های مختلف شهرداری منطقه و از جمله مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه انجام می گردد و بازخورد مناسبی هم دارد. از سوی دیگر، انتظار داریم با افزایش تعهد شهروندان، مشارکت اقشار مختلف در حوزه بهبود فضای سبز شهری و حفظ و حراست را ببینیم. البته این طور هم بوده؛ یک نمونه اینکه درخواست و مطالبه اهالی برای احداث فضای سبز و ساماندهی باغچه های حاشیه معابر یا لچکی های نزدیک محل سکونتشان افزایش یافته و این موضوع از افزایش توجه شهروندان به فواید و ضرورت های فضای سبز شهری حکایت دارد.

دیواره های سبز

ایجاد دیواره های سبز یا همان فضای سبز عمودی راهکاری ابتکاری و نوین برای افزایش کمیت و کیفیت فضای سبز در کلانشهرهای شلوغ و متراکم است. شهرداری تهران نیز این شیوه سبزسازی را در دستور کار دارد و یک نمونه در منطقه 18 احداث فضای سبز عمودی در ساختمان شماره 2 شهرداری منطقه (بافان) است و به مرور زمان تعدادش در نواحی مختلف افزایش می یابد.

باغچه های علم و عمل

منطقه18 میزبان 3 مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه فعال در منطقه است که به کلینیک گل وگیاه معروفند. یکی از این مراکز در پارک قائم(عج) و دیگری در پارک 15 خرداد محله تولیددارو و آن یکی در بوستان فاروق قرار گرفته است. فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آموزش ساکنان محله ها درباره حفظ و ایجاد فضای سبز از اهداف راه اندازی مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه محسوب می گردد. آموزش ها نیز به وسیله برگزاری دوره های رایگان سبزی کاری، آشنایی با اصول پرورش گیاهان آپارتمانی، گیاهان فصلی و پیازی، عملیات زراعی و... صورت می گیرد.

برنامه ها این مرکز برای روز درختکاری سال جاری نیز به توضیح زیر است:

ـ اجرای مراسم کاشت در بوستان ها با حضور شهردار و معاونان

ـ بازدید از مدارس و آموزش کاشت نهال به دانش آموزان

ـ اهدای نهال به مراکز بهزیستی رعد و شهید ذوالفقاری در 16 اسفند

ـ اهدای نهال به بیمارستان شهدای یافت آباد و غیاثی در 17 اسفند

ـ اهدای نهال به اعضای مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه قائم(عج) و آموزش نحوه کاشت طی15 تا 18 اسفند

ـ توزیع بروشور آموزش کاشت نهال به شهروندان

ـ برگزاری مسابقه برترین جمله درباره درختکاری میان کارکنان شهرداری منطقه

ـ طراحی باغچه منازل به وسیله کارشناسان مرکز

ـ برگزاری مسابقه نقاشی ویژه دانش آموزان

اجرای طرح نهضت درختکاری در قطعه هجدهم

برنامه های متنوع شهرداری برای روز 15 اسفند و هفته منابع طبیعی به تدریج این ایام را به فرصتی برای راه اندازی نهضت درختکاری در منطقه تبدیل می نماید. این برنامه ها در حوزه های مختلفی تدوین و اجرا می گردد و تا حد امکان همه اقشار ساکنان را در برمی گیرد. خانه های سلامت و خانه های اسباب بازی زیر نظر اداره سلامت شهرداری منطقه به ارائه آموزش های متنوع در حوزه فضای سبز و درختکاری به مادران، بانوان و بچه ها می پردازند و چنین برنامه هایی در ایام پایانی اسفند شدت می گیرد. در این میان ارائه آموزش های زیست محیطی به بچه ها روشی مطلوب برای نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از طبیعت است و مسئولان و کارشناسان شهرداری این ضرورت را به خوبی درک نموده اند. ویژه برنامه های اداره سلامت برای روز درختکاری سال جاری به توضیح زیر هستند.

ـ اجرای برنامه کاشت نهال در یک مدرسه از هر ناحیه

ـ نهال کاری در بوستان هایی که خانه های سلامت در آنها واقع شده اند

ـ اعزام بانوان علاقه مند به مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه

ـ توزیع کتابچه ای با موضوع توصیه های دینی و سخنان ائمه اطهار(ع) درباره درختکاری

ـ ارسال بروشورهای آموزشی برای کارکنان شهرداری منطقه به وسیله اتوماسیون اداری

-اداره فرهنگی شهرداری منطقه نیز سال جاری ویژه برنامه هایی در حوزه آموزش های مرتبط با فضای سبز، محیط زیست شهری و درختکاری را در تعدادی از مدارس دخترانه و پسرانه در دستور کار دارد و علاوه بر آن، هماهنگی هایی برای ساماندهی فضای سبز این مدارس اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "رویش جوانه ها در شهر و محله ، به کاشت کدام نهال میوه علاقه دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویش جوانه ها در شهر و محله ، به کاشت کدام نهال میوه علاقه دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید