مردم تکیه گاه مستحکم انقلاب

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، انقلاب اسلامی مردم ایران آغاز 43 سالگی خود را در حالی به جشن می نشیند که از همان روزهای ابتدایی، دشمنان این انقلاب و ملت شمارش معکوس برای شکست آن را کلید زده و پایانش را نوید می دادند.

مردم تکیه گاه مستحکم انقلاب

این دوگانه اکنون در صحنه جهانی معنایی نمی دهد جز تنومندتر شدن پیکره و عمیق تر شدن ریشه های این تحول بزرگ. تحولی که نه تنها علی رغم تلاش های بسیار متوقف نشد بلکه آثار و تبعات آن اکنون فراتر از مرزهای ایران هم قابل مشاهده است.

در تمام عمر 43 ساله انقلاب اسلامی ایران می توان با قاطعیت تمام به استمرار یک اصل بنیادین اشاره کرد؛ اینکه در طول این سال ها ما هیچ توفیقی به دست نیاوردیم مگر با اعتماد و تکیه به آحاد ملت و هیچ ضربه ای نخوردیم مگر آنکه در پس آن اهمال و غفلت از نقش اثربخش ملت دیده شود. مثال پیروزی ها و توفیقات این انقلاب، خصوصاً در یک دهه اول استقرار آن بر پایه اعتماد و اتکا به مردم تا به امروز بارها و بارها روایت شده اما این مسأله آنقدر حیاتی و اساسی است که به نظر نمی رسد تکرار این روایت ها، کار زایدی باشد. خصوصاً اینکه متأسفانه در سال های اخیر شاهد ضعف هایی عمده از این نظر در کشور هستیم.

هیچ عقل سلیمی در این موضوع شک ندارد که پشت سر گذاشتن بحران هایی نظیر ترورهای پر تعداد، دسیسه های دشمنان خارجی برای سرنگونی نظام، 8 سال جنگ تحمیلی، مسائل عدیده اقتصادی در داخل و نظایر متعدد این مسائل در دهه اول انقلاب و نمونه های دیگری در دهه های بعدی جز با رجوع مستقیم به مردم و مشارکت عمومی ملت امکان پذیر نبود. در طرف مقابل هم باید به مسائلی مانند مفاسد و سوء مدیریت های بعدی، نارضایتی بابت برخی تصمیمات و آثار آنها و مسائلی از این دست اشاره کرد که ریشه همه آنها در کاستن از نقش مردم و افکار عمومی در فرآیند تصمیم گیری هاست. واضح است که اگر مسأله شفافیت و اولویت دادن به منافع عمومی در رأس مشغله های نظام حکمرانی ما بود، امروز بخش زیادی از مفاسد موجود را شاهد نبودیم. یا به همین ترتیب اگر داوری مردم در قبال عملکرد مسئولان در چارچوب یک نظام انتخاباتی حداکثری انجام می گرفت و شایسته سالاری واقعی در کشور حاکم می شد، بسیاری از سوء مدیریت ها اساساً امکان ظهور و بروز پیدا نمی کردند.

امروز پس از 42 سال انباشت تجربه به طور قطع نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی تر از دهه اول انقلاب است. توانمندی های فنی و تکنولوژیک ما در زمینه های مختلف و خصوصاً نظامی به هیچ عنوان با آن دوران قابل قیاس نیست. به همین نسبت نفوذ و قدرت ما در منطقه نیز دچار تحولی بسیار بزرگ شده است. با این توصیف، وقتی این کشور در شرایط نسبتاً متزلزل پس از انقلاب توانست با تمام کاستی ها و مسائل آن روز، یک دهه بحران کامل را با موفقیت پشت سر بگذارد و از طولانی ترین و البته ناعادلانه ترین و نامتوازن ترین جنگ کلاسیک قرن به سلامت بگذرد، اکنون نباید در قبال تهدیدات مشابه نگرانی چندانی داشته باشد. ما از این لحاظ در شرایط حاضر در یک شرایط پایدار و مسلط قرار داریم و روز به روز مستحکم تر می شویم.

نکته اما این است که بپذیریم نقاط آسیب پذیر ما هم اکنون در حوزه سرمایه اجتماعی و روابط حاکمیت-ملت فعال هستند. نقاطی که حملات رسانه ای و تبلیغاتی دشمنان نیز به دنبال تقویت و تحریک دوچندان آنها می باشند. ما امروز در آستانه 43 سالگی انقلاب اسلامی نیاز داریم تا دست به بازخوانی و بازسازی جدی در حوزه اعتماد عمومی بزنیم. چرا که باید به یک توازن منطقی بین قدرت سخت و نرم خود برسیم. جایی که به نظر می رسد در بخش قدرت سخت دارای مزیت های بسیاری هستیم و متأسفانه دلخوشی به این مزیت ها قدری ما را از پرداختن به بخش قدرت نرم خودمان در داخل از منظر سرمایه اجتماعی غافل کرده است.

شکی نیست که این انقلاب نه تنها پا برجا خواهد ماند که همواره بر ابعاد قدرت خویش خواهد افزود اما افزایش کیفیت این پابرجایی و حیات مستمر در گرو بازسازی رابطه دولت-ملت است. رابطه ای که در تمام این چهل و اندی سال گذشته، نجات بخش ما در برابر هر طوفانی بوده است.

*دبیرکل حزب جمهوریت

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا

به "مردم تکیه گاه مستحکم انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم تکیه گاه مستحکم انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید