چرا سمرقند را جواهر فرهنگ شرق میدانند؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، سمرقند، جواهر فرهنگی شرق

سمرقند، دومین شهر بزرگ ازبکستان، جواهر فرهنگی مردم شرق است که در آن بناهایی زیبا و خاص با معماری های قدیمی وجود دارند. سمرقند مدرن تصویری کاملاً متفاوت با سمرقند قرون وسطایی دارد: شهر سمرقند خیلی تغییر نموده است اما گنبدها، برج ها و طاق های تزئین شده با الگوهای موزاییکی همچنان در نور خورشید می درخشند و چشمگیر هستند. بناهای باستانی سمرقند که در فهرست آثار یونسکو ثبت شده اند، همچون صفحات یک کتاب قدیمی، تاریخ ساخت و توسعه سمرقند را بازگو می نمایند. بیشتر مردم این شهر فارسی زبان هستند و با فارسی تاجیکی صحبت می نمایند. با خبرنگاران همراه باشید.

چرا سمرقند را جواهر فرهنگ شرق میدانند؟

نماد سمرقند میدان ریگستان است که تصویر آن را احتمالاً در کتابچه ها و کارت های پستال دیده اید. این مکان تاریخی بعضی از بالاترین و برترین دست آورد های معماری قرن 15 تا 17 را در خود جای داده است که هریک از آن ها به نام فرادی برجسته در جهانی شرق هستند. قرن ها قبل از اینکه شاه جهان تاج محل را برای معشوق خود بسازد، مسجد بی بی خانم در تاج محل ساخته شده بود. مسجدی که به دستور امیر تیمور ساخته شد و به معشوق او اهدا شد. مسجد بی بی خانم خیلی بزرگ است و میزان و معماری آن فکر جای نمی گیرد. از گنبد این مسجد با نام طاق بهشت یاد می گردد و به قوس های آن راه شیری می گویند. با وبلاگ آژانس الکترونیکی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از جاذبه های دیدنی سمرقند به دست بیاوریم.

میدان ریگستان

ریگستان یکی از زیباترین میدان های جهان است و آن را مروارید آسیای مرکزی می نامند. این میدان به خاطر بناهای خاص قرون وسطایی خود، که از سه جهت آن را احاطه نموده اند، این معروفیت را به دست آورده است. این بناها متعلق به مدارس قدیمی هستند. مدارسی که در اطرف این میدان قرار دارند به نام های: مدرسه اُلُغ بیگ (1417-1420) ، مدرسه شیردار (1619-1636) و مدرسه طلاکاری (1646-1647) هستند.

گور امیر

مقبره خانوادگی امیر تیمور و وارثان او در سال 1404 در بخش جنوب غربی این شهر ساخته شده است. از این مقبره به عنوان نمونه اولیه در ساخت دو بنا معروف جهانی استفاده شد: مقبره Humayun و تاج محل.

مقبره رخ آباد

این مقبره به دستور امیر تیمور در سال 1380 ساخته شد و یکی از معروف ترین حکیم های اسلامی، که در انتشار اسلام در میان افراد شرق ترکستان نقش داشت، در اینجا دفن شده است.

مسجد بی بی خانم

مسجد بی بی خانم مسجد جامعی است که گفته می گردد به دستور امیر تیمور برای همسرش ساخته شد. گنبدهای مسجد بی بی خانم ظاهری غیرعادی به آن داده اند و زیبایی و عظمت آن محسور کننده است. در دوران قدیم به طاق های این مسجد طاق بهشت و به گنبد آن راه شیری می گفتند.

آرامگاه شاه زنده

در نزدیکی مسجد بی بی خانم، عجیب و خاص ترین بنای معماری در سمرقند با نام شاه زنده قرار گرفته است. این بنا دارای حدود 20 ساختمان مختلف است که در مدت نه سده در این بنا ساخته شده اند. ردیف هایی از قبرهای آبی رنگ در این آرامگاه قرار گرفته اند که زیبایی خاصی به آن بخشیده اند. در این آرامگاه در واقع شامل 11 آرامگاه مختلف و کوچک تری است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ابراد نخبه و برجسته ای در این مکان دفن شده اند، اما آرامگاه اصلی گفته می گردد که به پسرعموی حضرت محمد (ص) تعلق دارد.

منبع: الی گشت

به "چرا سمرقند را جواهر فرهنگ شرق میدانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سمرقند را جواهر فرهنگ شرق میدانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید