چطور جلوی گرم شدن زمین را بگیریم؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، راه های مقابله با گرم شدن زمین

شاید فکر کنید ما آدم های معمولی هیچ نقشی در گرم شدن کره زمین نداریم اما گرم شدن جهان از همین پارکینگ خانه ها، آشپزخانه ها و حتی میز ناهارخوری آغاز می گردد. کشورهای زیادی به دست هم داده اند تا با گرم شدن جهانی مقابله نمایند و این طور هدف گذاری نموده اند تا با همکاری همدیگر دمای جهان را به مقدار دو درجه سلسیوس پایین بیاورند. دی اکسید کربن بدترین دشمن آب و هواست و در صورتی منتشر می گردد که نفت، زغال سنگ و دیگر سوخت های فسیلی برای به دست آوردن انرژی سوزانده شوند، همان انرژی ای که ما برای خانه ها، سوخت ماشین ها و حتی روشن نگهداشتن تلفن های همراهمان به آن احتیاج داریم. ما با کمتر کردن مصرف انرژی، هم می توانیم نقش خود را در تغییرات آب و هوایی کم کنیم و هم از دست هزینه های گران انرژی راحت شویم. می خواهیم از راه های مقابله با گرم شدن زمین بگوییم، خبرنگاران را همراهی کنید

چطور جلوی گرم شدن زمین را بگیریم؟

درباره دغدغه های محیط زیستی تان حرف بزنید

به نظرتان بزرگ ترین کاری که می توانید برای تغییرات آب و هوایی کره زمین انجام دهید چه کاری است؟ از دغدغه های محیط زیستی خود برای دوستان و خانواده تان بگویید و مطمئن شوید که آن ها تصمیم درستی می گیرند. می توانید این دغدغه ها را در شبکه های اجتماعی مطرح کنید و به دیگران این پیام را برسانید که گرم شدن کره زمین برایتان مساله مهمی است. در کنگره ها و همایش های مختلف شرکت کنید و با این کار به تصویب قوانین مهم یاری کنید، قوانینی مثل محدودیت در انتشار کربن و ملزم کردن آلوده نماینده های محیط زیست که به میزان آلودگی ای که منتشر می نمایند پول پرداخت نمایند.

در خانه از انرژی تجدیدپذیر بهره ببرید

برای تامین برق خانه به سراغ شرکت هایی بروید که حداقل نیمی از انرژی خود را از باد یا خورشید تامین می نمایند و گواهی نامه های معتبر بین المللی دارند. اگر نمی توانید یک همچین کاری را انجام دهید نگاهی به قبض برق بیندازید، امروز در جهان شرکت های برق زیادی هستند که راه های پشتیبانی از انرژی های تجدید پذیر را در قبض های ماهیانه و یا وبسایت خود فهرست می نمایند.

در و پنجره ها را عایق بندی کنید

بیشترین انرژی ای که ما مصرف می کنیم برای گرم کردن و یا سرد کردن خانه است پس با درز گیری در و پنجره و عایق بندی آن ها انرژی زیادی ذخیره می کنید.

از لوازم برقی بهینه سازی شده بهره ببرید

بهینه سازی انرژی مقرون به صرفه ترین راه برای کاهش انتشار گازهای مضر است. وقتی قصد خرید یخچال، ماشین لباس شویی و دیگر لوازم برقی را دارید به برچسب انرژی آن ها دقت کنید تا بفهمید که کدام یکی از آن ها بهینه تر است.

آب را هدر ندهید

صرفه جویی در آب هم می تواند آلودگی کربنی را کم کند چون انرژی زیادی صرف پمپاژ، گرم شدن و تصفیه آب می گردد. پس مدت زمان استحمام را کم تر کنید و در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. اگر از هر 100 خانه فقط یک خانه در مصرف آب صرفه جویی کند در این صورت در سال حدود 100 میلیون کیلو وات ساعت در مصرف برق صرفه جویی می گردد جالب است که با همین کار ساده جلوی 80 هزار تن آلودگی گرمایشی هوا گرفته می گردد.

به میزان مصرف، غذا تهیه کنید و گوشت کمتری بخورید

تقریبا 10 درصد انرژی مصرفی کشوری مثل آمریکا صرف رشد، فراوری، بسته بندی و حمل و نقل غذا می گردد اما حدود 40 درصد این غذاها بدون استفاده باقی می مانند و به زباله تبدیل می شوند پس با هدر ندادن غذا، در مصرف سوخت صرفه جویی می گردد. از آنجایی که برای پرورش چارپایان انرژی زیادی مصرف می گردد غذاهای بدون گوشت نقش زیادی در صرفه جویی انرژی دارند.

از لامپ کم مصرف بهره ببرید

لامپ هایی که در آن ها از ال ای دی استفاده شده 80 درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می نمایند، از طرفی هزینه ها را هم کاهش می دهند.

پریزها را از برق بکشید!

تعداد لوازم برقی ای که در خانه ها استفاده می شوند شاید چندان به چشم نیایند اما اگر آغاز به شمارش آن ها کنید احتمالا تعداد آن ها حتی از 10 مورد هم بیشتر می گردد: تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، ماشین لباس شویی، آب میوه گیری و … . اگر می خواهید نقشی در کاهش گرم شدن هوا داشته باشید همین که کارتان با این لوازم تمام شد آن ها را از برق بکشید و کامپیوتر یا گوشی موبایل را طوری تنظیم کنید تا بعد از اینکه مدتی استفاده نشدند به حالت استند بای بروند.

ماشینی با سوخت بهینه خریداری کنید

ماشین های تمام الکتریکی و هیبریدی هم در سوخت صرفه جویی می نمایند و هم در پول. تجسم کنید روزی را که همه ماشین های جهان استانداردهای ماشین تمیز را رعایت نمایند در آن صورت شاید رویای هوای تمیز تا حدود زیادی تحقق پیدا می نماید.

حواستان به باد لاستیک ماشین تان باشد

اگر باد لاستیک تنظیم باشد خودرو، بنزین کمتری استفاده می نماید و اینطوری با یک لیتر بنزین می توانید کیلومترها بیشتر بروید. به غیر از لاستیک ها به فیلتر هوا هم توجه کنید چون به طور غیر مستقیم نقش زیادی در آلودگی هوا دارد.

به هواپیما، قطار و اتومبیل دوباره فکر کنید

شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که مردمش عادت به پیاده روی دارند و سیستم حمل و نقل عمومی اش هم در هزینه هایتان صرفه جویی می نماید و هم هوا را تمیز نگه می دارد. کمتر از هواپیما بهره ببرید چون حمل و نقل هوایی یکی از مهمترین منابع آلودگی هواست، می توانید به جای هواپیما به گزینه دیگری مثل قطار فکر کنید.

نقش کمتری در فراوری کربن داشته باشید

نقش خود را در فراوری کربن کم کنید. چگونه؟ با خرید آفست کربن! آفست کربن یک انرژی تمیز است که به جای سوخت های فسیلی وارد شبکه انرژی کشور می گردد.

منبع: nrdc.org

منبع: الی گشت

به "چطور جلوی گرم شدن زمین را بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور جلوی گرم شدن زمین را بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید