کدام سرطان ها قابل درمان هستند؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، در گذشته زمانی که افراد متوجه می شدند مبتلا به سرطان هستند، زندگی خود را تمام شده می دانستند؛ اما امروزه با وجود روش های نوین درمانی و تشخیص زودهنگام ، دیگر سرطان به مرگ ختم نمی گردد.

کدام سرطان ها قابل درمان هستند؟

سرطان می تواند بسته به محل و میزان، قابل درمان باشد و حتی تشخیص زودهنگام، به بیماران شانس بیشتری برای درمان سرطان می دهد. در ادامه با 10 سرطانی که در صورت تشخیص زودهنگام کاملاً قابل درمان هستند، آشنا می شوید.

توجه کنید: ممکن است خیلی از سرطان ها نیز قابل درمان باشند و بیمار خوب گردد و در فهرست زیر نباشند ولی در ادامه مواردی ذکر می شوند که در صورت تشخیص سریع و به موقع، کاملا و راحت قابل درمان هستند.

1- سرطان سینه

با توجه به افزایش آگاهی افراد در خصوص سرطان سینه، این نوع سرطان به راحتی قابل درمان است. در این نوع سرطان، به طور مداوم معاینات فیزیکی سینه و ماموگرافی انجام می گردد؛ بنابراین این نوع سرطان به طور معمول در مراحل اولیه تشخیص داده می گردد که تشخیص سریع تر، درمان سرطان را برای پزشکان آسان تر می نماید. اگر این سرطان تنها در یک قسمت از بدن شخص بیمار باشد، به احتمال 98 درصد قابل درمان است. حتی در مرحله نهایی، زمانی که سلول های سرطانی در عمق بافت های اطراف نفوذ نموده اند، هنوز 73 درصد شانس درمان وجود دارد.

2- سرطان پروستات

سرطان پروستات نوعی دیگر از سرطان است که به علت تشخیص در مراحل اولیه، به راحتی قابل درمان است. با اینکه این سرطان در مراحل اولیه علائم زیادی ندارد، اما پزشکان توصیه می نمایند مردان از سن 50 سالگی به بعد، تست سرطان پروستات را به طور منظم انجام دهند؛ چرا که اگر تشخیص به موقع انجام نگردد، ممکن است سرطان به خارج از غده پروستات توسعه پیدا کند؛ اما اگر سلول های سرطانی هنوز داخل غده پروستات باشند، بیمار به احتمال 98.9 درصد درمان می گردد.

3- سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است که قابل درمان است. سرطان سلول پایه ای و کارسینوم سلول سنگفرشی رشد آهسته ای دارند که معمولاً به راحتی قابل تشخیص هستند و قبل از هرگونه آسیب واقعی درمان می شوند. ملانوما نوعی سرطان پوست تهاجمی تر و خطرناک تر است؛ اما با احتمال 98 درصد بهبودی درمان می گردد. درمان این نوع سرطان معمولاً شامل حذف قسمتی از پوست است که دارای سلول های سرطانی است.

4- سرطان دهانه رحم

به علت وجود روش های بسیار مؤثر برای آنالیز، این نوع سرطان تقریباً 100 درصد قابل درمان است. پزشکان در یک تست به نام تست پاپ اسمیر که اکثراً در مراکز زنان-زایمان انجام می گردد، می توانند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را حتی قبل از اینکه این سلول ها سرطانی شوند، تشخیص دهند. سلول های سرطانی دهانه رحم به آرامی رشد می نمایند؛ بنابراین اگر در مرحله پیش سرطانی تشخیص داده شوند، این نوع سرطان به راحتی درمان می گردد.

5- لوسمی مزمن مغز استخوان

این نوع از سرطان سلول های خونی به آرامی رشد می نماید و زمانی اتفاق می افتد که مغز استخوان بیمار جهش ژنتیکی داشته باشد که باعث فراوری تعداد زیادی سلول سفید می گردد. انواع خاصی از داروهای شیمی درمانی می توانند همه آثار سرطان، حتی در مراحل بعد از سرطان را حذف نمایند.

6- سرطان لنفوم هاجکین

این سرطان که علائم اولیه آن تورم بزرگ در امتداد زیر بغل، گردن و کشاله ران است و به سلول های رید-استرنبرگ مربوط می گردد، به راحتی قابل درمان است؛ اما بعضی از انواع این سرطان پاسخ خوبی به درمان ها نمی دهند. بیمارانی که در مرحله اولیه، سرطان لنفاوی هاجکین آن ها تشخیص داده گردد، به احتمال 90 تا 95 درصد درمان می شوند؛ زیرا در این مرحله به خوبی به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می دهند.

7- سرطان خون در بچه ها

احتمال درمان سرطان خون در بچه ها به مراتب بیشتر از بزرگ سالان است؛ به طوری که 90 درصد بچه ها مبتلا به این سرطان درمان می شوند، در صورتی که تنها 40 درصد سرطان خون بزرگ سالان قابل درمان است. علت این احتمالات این است که سلول های سرطانی در بچه ها نسبت به بزرگ سالان کمتر است یا طیف گسترده تری از داروها برای بچه ها نسبت به بزرگ سالان وجود دارد. در کل درمان این سرطان برای افراد با سن پایین تر کارآمد تر است.

8- سرطان روده بزرگ

این سرطان که سومین سرطان رایج در میان مردم است، به طور معمول در مراحل اولیه به عنوان یک پولیپ سرطانی شروع می گردد که می توان آن را به راحتی با کولونوسکوپی تشخیص داد. این پولیپ ها را می توان به راحتی قبل از سرطانی شدن و پخش شدن در دستگاه گوارش برداشت. این سرطان را می توان با جراحی به جای شیمی درمانی و پرتودرمانی، درمان کرد.

9- لنفوم فولیکولار

بسیاری از انواع لنفوم غیر هاجکین زیاد قابل درمان نیستند؛ اما لنفوم فولیکولار یک استثنا است. این سرطان به آرامی رشد می نماید و معمولاً در یک جا می ماند و با پرتودرمانی به راحتی درمان می گردد. در مراحل اولیه می توان با شیمی درمانی خفیف رشد سلول های سرطانی را آرام کرد، به طوری که تا چند سال به درمان دیگری احتیاج نباشد. این سرطان به میزان ای آهسته است که حتی اگر درمان نگردد، تا چند سال امید به زندگی وجود دارد.

10- سرطان بیضه

سرطان بیضه مخصوصاً در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است. درمان این سرطان در مراحل اولیه شامل حذف سلول های سرطانی از بیضه است؛ به طوری که به باروری آن صدمه ای وارد نمی نماید. این نوع سرطان در مراحل بعدی که توسعه می یابد، باز هم با ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی قابل درمان است. احتمال درمان این سرطان در مراحل اولیه 95 درصد است، در حالی که در مراحل بعدی تقریباً بالای 73 درصد است. خوشبختانه این سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده می گردد؛ زیرا شخص در همان مراحل اولیه متوجه یک توده مزاحم در بیضه خود می گردد.

منبع: فوت و فن

به "کدام سرطان ها قابل درمان هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سرطان ها قابل درمان هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید