13 دانشگاه ساماندهی آموزش عالی را کلید زدند
به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساماندهی مراکز آموزش عالی، از انجام و پیگیری اجرای طرح ساماندهی دانشگاه ها در 9 دانشگاه دولتی و چهار دانشگاه پرجمعیت کشور اطلاع داد.
به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ آژانس الکترونیکی، نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساماندهی مراکز آموزش عالی، از انجام و پیگیری اجرای طرح ساماندهی دانشگاه ها در 9 دانشگاه دولتی و چهار دانشگاه پرجمعیت کشور اطلاع داد.
یک بند از سیاست های هشت گانه سند آمایش آموزش عالی به ساماندهی مراکز آموزش عالی اختصاص دارد که از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری می نماید. وزیر علوم سال گذشته پیگیری ساماندهی مراکز آموزش عالی را به غلامحسین رحیمی شعرباف واگذار کرد که هم اکنون در کسوت معاون پژوهشی و فناوری این وزارتخانه هم مشغول به کار است. طرح مذکور بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان مقرر شد از امسال به طور رسمی در دانشگاه ها اجرا گردد. از مهمترین اهداف این طرح، پیوستن موسسات آموزش عالی کم توان تر به دانشگاه های مادر استان برای ارتقای شبکه آموزشی و علمی کشور است.
در این زمینه غلامحسین رحیمی شعرباف روز آدینه در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آخرین شرایط ساماندهی مراکز آموزش عالی در امسال، گفت: ساماندهی آموزش عالی از مدتی قبل در دانشگاه ها شروع شده است. به عنوان مثال در استان های خراسان شمالی، همدان، اصفهان، اردبیل و آذربایجان غربی انجام شد و در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مرکزی و آذربایجان شرقی در حال اجرا و پیگیری است. در تهران ساماندهی موسسه ای نداریم بلکه باید به ساماندهی رشته ای و ماموریت گرایی برسیم که شامل دانشگاه های عظیم و کوچک می گردد.
دلیل اجرای طرح ساماندهی
شعرباف درباره مشکلاتی که منجر به تصویب طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور شد، اظهار داشت: آموزش عالی تا سال 88 از نظر کمی، شرایط مناسبی داشت، اما از آن موقع به بعد باید علاوه بر توقف افزایش کمی، ارتقای کیفیت در اولویت قرار می گرفت که البته این موضوع به دلایل مختلف محقق نشد. رشد کمی تا سال 92 ادامه داشت و توازن کمیت بین احتیاج اجتماعی، تقاضای ورود به دانشگاه و تعداد دانشجویی که باید تربیت می شد، به هم خورد.
وی اضافه نمود: با از بین رفتن این تعادل، موسسات به تدریج با کمبود دانشجو روبرو شدند و یک و نیم میلیون از ظرفیت آموزش عالی خالی ماند و بیش از حد دانش آموخته وارد جامعه شد. با به هم خوردن این تعادل به چاره جویی پرداختیم. بنابراین، طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در سال 94 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و سال 95 از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد. در خصوص دانش آموختگان باید بگویم به این اعتقاد ندارم که تعداد دانش آموختگان باید به اندازه احتیاج اجتماعی باشد چرا که حداقل 30 تا 35 درصد باید بیشتر از احتیاج جامعه دانش آموخته داشته باشیم.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به اهداف ساماندهی مراکز آموزش عالی، اظهار داشت: ساماندهی سه هدف ارتقای کیفی، متناسب سازی رشته ها با احتیاج ها و استفاده بهینه از امکانات را دارد. ساماندهی مصوب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به تجمیع، الحاق و ادغام مراکز آموزش عالی می گردد. ادامه فعالیت بعضی از موسسات با تجمیع یا الحاق به یک موسسه عظیم تر برای ادامه فعالیت صورت می گیرد که وزارت علوم بر این اساس، برنامه ها را تنظیم و سیاست ها را ابلاغ کرد.
ساماندهی چهار دانشگاه پرجمعیت
نماینده ویژه وزیر علوم در ساماندهی مراکز آموزش عالی با اشاره به ساماندهی دانشگاه های پردانشجو مانند پیغام نور، علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه ها ساماندهی درونی را در فاز نخست انجام دادند و هر کدام از یکسال گذشته تا به امروز این طرح را اجرا نموده اند چرا که نیمی از ظرفیت خود را به خاطر کمبود متقاضی از دست داده بودند. در این باره دانشگاه پیغام نور اظهار داشت اگر هر واحدی از این دانشگاه کمتر از 250 دانشجو داشته باشد، با یک واحد دیگر باید تجمیع گردد؛ چرا که ادامه فعالیت مجزای این واحد ها علمی و مالی نیست.
وی با بیان اینکه دانشگاه های دولتی روزانه با کمترین مشکل در ساماندهی روبرو هستند، گفت: بعضی از رشته ها در بعضی شهرستان ها با کمبود داوطلب روبرو هست و حتی به دلیل نبودن داوطلب به صورت انگشت شمار تعطیل شد. در طرح ساماندهی دانشگاه های دولتی از 120 موسسه 90 موسسه مشمول ساماندهی می شوند که بعد از آن به 42 یا 43 دانشگاه می رسد، این تعداد دانشگاه در واقع ملحق یا تجمیع می شوند.
تجمیع به معنای انحلال نیست
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، هیچ موسسه ای منحل نمی گردد، تاکید نمود: هیچ هیأت علمی یا کارمندی در این طرح کنار گذاشته نمی گردد. در تجمیع مراکز آموزش عالی، به عنوان مثال چند موسسه در قالب سه پردیس با یک دانشگاه عظیم ادامه فعالیت می دهند. حتی اگر رشته های تحصیلی هم تجمیع شوند، اعضای هیأت علمی کنار گذاشته نمی شوند. برای نمونه در ساماندهی های اجرا شده، اعضای هیأت علمی یک گروه تشکیل می دهند.
وی در ادامه این مصاحبه بر بهبود شرایط کیفی همه دانشگاه ها در طرح ساماندهی تاکید نمود و اضافه نمود: در این ساماندهی، شرایط دانشگاه ها و دانشجویان بهتر می گردد؛ چرا که موسسه های تجمیع شده به دانشگاه تبدیل خواهند شد. یک بند تشویقی هم در آیین نامه ساماندهی مراکز آموزش عالی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب اگر دانشجویی تمایل داشته باشد می تواند به عنوان مثال مدرک تحصیلی خود را از پردیس داراب دانشگاه شیراز دریافت کند. حتی با تجمیع مراکز آموزش عالی داراب با دانشگاه شیراز، هیأت علمی داراب به عنوان هیأت علمی دانشگاه شیراز ادامه فعالیت می دهد؛ بنابراین یک ارتقای درجه هم در این ساماندهی دیده می گردد.
80 درصد حساسیت ها ارتباطی با ساماندهی ندارد
نماینده ویژه وزیر علوم در ساماندهی مراکز آموزش عالی با اشاره به بعضی ملاحظات شهری در ساماندهی آموزش عالی، گفت: در طرح ساماندهی، یک سری ملاحظات شهری داریم، چون گاهی اوقات رقابت های درون شهری بین نمایندگان جدید و قبلی یا گروه هایی که شکل گرفته اند، ایجاد می گردد و مسائل را طور دیگری مطرح می نمایند. به عنوان مثال، نماینده غرب یک دانشگاه تاسیس و نماینده جدید آن دانشگاه را منحل نموده است. این در حالی است که همه موسسات آموزش عالی در همان شهر باقی می مانند؛ داراب همان داراب در استان فارس می ماند یا مجتمع آموزش عالی استهبان با سه تا چهار موسسه آموزش عالی دیگر تجمیع می گردد و به عنوان مثال یک دانشگاه با نام دانشگاه فارس شرقی با سه پردیس و یک عنوان ملی تشکیل می دهد.
این مسوول وزارت علوم ادامه داد: 70 تا 80 درصد حساسیت هایی که در شهر ها برای ساماندهی ایجاد شده است هیچ ارتباطی با واقعیت علمی ساماندهی ندارد و طور دیگری تفسیر داده می گردد که اشتباه است. وزارت علوم تاکید دارد هیچ مسئله ای در ساماندهی ایجاد نمی گردد. این نکته را هم باید اضافه کنم اگر می خواستیم و تصمیم می گرفتیم، بسیاری از موسسات را با 2 عامل علمی و مالی تعطیل می کردیم که به نفع کشور بود؛ نصف بودجه ای که به این موسسات می دادیم به دانشگاه جامع آن استان برای جذب هزار دانشجو اختصاص می دادیم. شاید این امر در کوتاه مدت و از نظر علمی و مالی به نفع وزارت علوم بود، اما در درازمدت و از نظر توزیع امکانات آموزش عالی در سطح استان به نفع نبود؛ بنابراین چنین طرحی را پیاده نکردیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو