آنالیز بازی دیو غواص؛ خلاقیت در سادگی

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، وقتی بحث به آنالیز یک بازی می رسد، بیشتر توجهات به بازی های بزرگ جلب می گردد. برای مثال در سال 2023 میلادی ما شاهد بازی های بزرگی مثل ردفال (Redfall) و دیابلو 4 (Diablo 4) بودیم و بازار آن ها گرم بوده و افراد زیادی به آن ها توجه می نمایند. به همین علت بازی های کوچکتر و مستقل بیشتراً نادیده گرفته می شوند. در این میان امکان دارد که عناوینی باشند که حقیقتاً لیاقت نام الماس را داشته باشند؛ دیو غواص (Dave the Diver) یکی از این دسته بازی هاست.

آنالیز بازی دیو غواص؛ خلاقیت در سادگی

دیو غواص یک بازی مستقل ساده اما بسیار مجذوب نماینده است که چارچوب جالبی دارد. داستان بازی ساده است، اما بیشتر درگیر شخصیت ها می شوید. مانند هر بازی دیگری دیو غواص هم بدون ایراد نیست. با این حال نکات مثبت این بازی آنقدر زیاد است که اصلاً نکات منفی آن به چشم نمی آیند. حال در ادامه به نقد و آنالیز دقیق بازی دیو غواص می پردازیم.

حال با این همه تعریف شما فکر می کنید که بازی دیو غواص یک عنوان بزرگ و سنگین است. در صورتی که اصلاً اینگونه نیست. بازی دیو غواص یک عنوان دو بعدی بسیار ساده است که شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده که خلاقیت خود را در سادگی پیاده کند. ماجرای این بازی من را به یاد سلست (Celeste) می اندازد. در سال 2018 زمانی که غول هایی مثل مرد عنکبوتی مارول (Marvels Spiderman)، خدای جنگ (God of War) و رد دد ریدمپشن (Red Dead Redemption) نامزد برترین بازی های سال بودند، سلست هم در این میان وجود داشت. یک بازی دو بعدی ساده که داستان بسیار زیبای و گیم پلی درگیرنماینده ای داشت.

حال امیدوارم که این ماجرا برای بازی دیو غواص هم اتفاق بیافتد. به علت اینکه این بازی در میان هیاهوی دنیا چنان آرامشی را به کاربر منتقل می نماید، که در هیچ عنوان دیگری این تجربه وجود ندارد. پس با نقد و آنالیز بازی دیو غواص با من همراه باشید.

مثل همیشه، شروع آنالیز با داستان بازی

بازی داستان و شروع بسیار ساده ای دارد. شما در نقش دیو هستید که لازم به گفتن نیست، یک غواص است. دیو یک فرد کاملاً ساده است که همه از او سوءاستفاده می نمایند. همین ویژگی او باعث شده تا داستان بازی چرخش بسیار جالبی داشته باشد. داستان اصلی بازی این است که دوست دیو به او می گوید که فردی میخواهد یک رستوران سوشی-فروشی باز کند و نیاز به یک غواص دارد. دیو نیز با او همکاری نموده و این رستوران اوج می گیرد. نکته اینجاست که این سوشی فروشی نزدیک یک حفره بسیار بزرگ به نام حفره آبی (Blue Hole) است. این حفره پر از رمز و راز است و فرصت زیادی را در اختیار کاربران برای گشت و گذار قرار می دهد.

در دیو غواص وارد دریا می شود و ماهی صید می کنید. تنوع ماهی ها هم در این بازی بسیار زیاد است. در میان صید، شما با وقایع بسیار زیادی روبرو می شوید. برای مثال یک دلفین نزد شما می آید، یک نهنگ می بینید و امثال این موارد. در این میان یک محقق هم به سمت شما می آید و از شما می خواهد تا شواهد زندگی انسان های زیر دریایی (Sea People) را آنالیز کنید.

از اینجا به بعد داستان بازی بیشتر حالت جست وجو به خود می گیرد. باید دنبال شواهد بگردید و پس از آن با موجودات زیر آبی روبرو می شوید. این موجودات نیز شرایط و داستان خود را داشته که عمق بسیار زیادی به بازی می دهد. دیو در این میان به همه افراد کم نموده و یک کاراکتر بسیار دوست داشتنی در دنیای گیمینگ است.

شخصیت پردازی از مجذوب نمایندهیت های اصلی دیو غواص است

یکی از نکات مهم بازی دیو غواص شخصیت های مختلف و متنوع آن است. به این شکل که کاراکترها در بازی بسیار با دقت طراحی شده و هر کدام ویژگی های خاص شخصیتی خود را دارند. برای مثال بنچو (Bancho) که آشپز سوشی فروشی است، قوانین خاص خود را مطرح می نماید. یکی دیگر از کاراکترها همان محقق یا دکتر بیکن (Dr. Bacon) بوده که روند خاصی برای کار خود دارد. کسی که ابزار شما را ارتقاء می دهد یا داف (Duff) یک عاشق انیمه است که ویژگی های همین افراد را در خود دارد. در ابتدا هم شما با کبرا (Cobra) آشنا می شوید که به نوعی کاربردی ترین شخصیت در طول بازی است. همه این موارد باعث شده تا کاراکترهای بازی دیو غواص آنقدر به یاد ماندنی باشند که شما جذب آن ها شوید.

به طور کلی بازی حول شخصیت های مختلفش می شود. این موضوع باعث شده تا شما هم به این کاراکترها توجه زیادی کنید. این موضوع هم نکته ای مثبت و هم نکته ای منفی است. برای مثال شرکت سازنده کوشش زیادی نموده تا این کارلکترها مجذوب نماینده باشند و عملکرد خوبی هم در این موضوع داشته است. پس توجه شما با نتیجه خوبی روبرو خواهد شد. با این حال نکته منفی اینجاست که اگر یک کاراکتر خوب نباشد، شما را تا حد خوبی ناامید خواهد نمود و متوجه ضعف آن خواهید شد.

یکی دیگر از کارهای شخصیت های جانبی بازی دیو غواص، مأموریت های جانبی ای است که از آن ها می گیرید. یعنی شما کارهای این شخصیت ها را انجام داده و پاداشی دریافت می کنید. این پاداش ها هم بیشتراً در قالب سکه بوده که برای پیشرفت در این بازی الزامی است. به طور کلی وجود کاراکترهای جانبی بازی را به شدت مجذوب نماینده نموده و چارچوب آن را محکم نموده است.

بخش داستانی بازی بدون ایراد نیست

یکی از ایراداتی که می توان از داستان بازی دیو غواص گرفت، این است که جریان تعیینی ندارد. به این شکل که داستان بازی با رستوران بنچو شروع شده و به طور ناگهانی تبدیل به یک جست و جو برای موجودات زیر دریا می شود. سپس با یافتن مردم زیر دریا داستان بازی به سمت آن ها و ماجرای شهرشان سوق پیدا می نماید. این گیج بودن بحث داستانی باعث می شود تا مخاطب مسیر خود را گم نموده و نتواند یک داستان منسجم برای بازی دیو غواص پیدا کند.

اگر بخواهیم به این شلوغی اضافه کنیم بحث داستان های جانبی است. برای مثال ماجرای دلفین صورتی یا ماجرای نهنگ گم شده که همگی به بار داستانی بازی اضافه می نمایند. هرچند کوتاه هستند ولی باعث می شوند تا مخاطب در بازی گیج شود. حتی بحث داستان کاراکتر داف هم باعث می شود تا در عین مجذوب نمایندهیت کاربر توجه خود را از روی داستان اصلی از دست بدهد.

گیم پلی بازی دیو غواص؛ ساده ولی درگیرنماینده

گیم پلی بازی دیو غواص چیزی است که آن را از بسیاری از بازی های دو بعدی مشابه متمایز می نماید. گیم پلی بازی متشکل از چندین بخش مختلف است. شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده تا شما از تجربه این بازی خسته نشوید. پس عوامل مختلفی از گشت و گذار تا اکشن و پازل در این بازی وجود دارند تا شما تنوع را همیشه با خود احساس کنید.

گشت و گذار عنصر اصلی بازی دیو غواص

گشت و گذار قسمت اصلی گیم پلی دیو غواص است و بیشتر زمان بازی در حال گشتن برای چیزی هستید؛ حال می خواهید یک ماهی یا یک آیتم دیگری باشد. همگی این موارد در دنیای بازی پخش شده و باید کوشش کنید هر کدام را پیدا کنید. شرکت سازنده نیز به برترین نحو این بخش را طراحی نموده است. گشت و گذار در بازی دیو غواص با بیشتر بازی های دیگر تفاوت دارد. به علت اینکه در این بازی شما راه نمی روید، بلکه شنا می کنید و گییم پلی شنا کردن به طور کامل با راه رفتن فرق می نماید. همینطور اینکه شرکت سازنده باید جهت حرکت را در چهار محور طراحی کند؛ این در صورتی است که در بیشتر بازی های دو بعدی ما شاهد حرکت در دو جهت هستیم و بعضی اوقات بالا و پایین هم اضافه می شوند.

همین موضوع باعث شده تا گشت و گذار در بازی دیو غواص متفاوت شود. در کنار آن موارد مختلفی در دنیای بازی وجود دارد که همگی به کار شما خواهند آمد. شما با خود یک هارپون (Harpoon) دارید. یک وسیله مخصوص شکار ماهی زیر دریا که به صورت یک نیزه است. این نیزه با یک طناب به دستگاهی متصل بوده و به سمت هدف شما شلیک می شود. به این شکل شما می توانید ماهی ها و موارد مختلف را بدست بیاورید.

البته در کنار این هارپون یک چاقو نیز وجود دارد و به شما در کندن گیاهان زیر دریای و مواردی از این دسته یاری خواهد نمود. همینطور اینکه می تواند تا حد کمی به ماهی ها آسیب بزند. داشتن هارپون جلوه خاصی به بازی بخشیده است. به این شکل که ماهی ها با انیمیشن خاصی به سمت دیو آمده و کلاً شکار ماهی ها بسیار لذت بخش شده. در بسیاری از اوقات شده که خود من برای حالت سرگرمی هم به حفره آبی رفته و شروع به شکار ماهی های مختلف نموده ام.

شرکت سازنده نیز به برترین نحو روی بخش هارپون و شکار ماهی کار نموده و به شدت خوب طراحی شده است. تنوع ماهی ها هم در این بازی بسیار خوب است که این موضوع یک نکته مثبت به شمار میرود. در کنار آن موارد دیگر مثل مس و سال جاری آن در دریا وجود دارد که شما برای ارتقاء ابزار خود می توانید از آن بهره ببرید.

عناصر سبک بقا هم در دیو غواص پیدا میی شود

زنده ماندن زیر دریا کار راحتی نیست! به همین علت شما باید نهایت کوشش خود را بکنید تا در شرایط سخت زیر دریا زنده بمانید. اولین نکته ای که توجه شما را در بازی جلب خواهد نمود مخزن هوای دیو است. به این شکل که شما با یک محدودیت حجم اکسیژن روبرو هستید. این حجم اکسیژن به مرور زمان کم شده و شما باید قبل از اتمام آن به روی قایق بیایید. برای این کار هم می توانید به سطح آب آمده یا اینکه از مقرهای تعیین شده بهره ببرید تا یک محفظه ناجی به سمت شما ارسال شود.

اگر شما خود را نجات ندهید، دیو زیر آب غرق خواهد شد. نکته مثبت اینجاست که در این بازی مرگ وجود ندارد. کبرا قطعاً شما را نجات خواهد داد. با این حال در صورت اتمام مخزن اکسیژن شما تنها می توانید یک ماده را با خود به سطح آب بیاورید. این موضوع یک تنبیه بسیار سنگین است. مخصوصاً زمانی که شما ابزار خود را ارتقاء داده و محموله زیادی را با خود حمل می کنید.

یکی از نکات مثبت بازی این است که شما محدودیت زمانی ندارید. به این شکل که شما می توانید در سه بازه زمانی وارد آب شوید. صبح، ظهر و شب. شب ها مخصوص بنچو است. به همین علت اگر وارد آب شوید، یک سوم از زمان باز بودن رستوران را از دست خواهید داد. در خصوص صبح و ظهر هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید 10 ساعت هم در آب بمانید و وقتی بالا بیایید وعده صبح به ظهر تبدیل شده باشد. این موضوع باعث می شود که شما استرس زمان را نداشته و فقط به مخزن اکسیژن توجه کنید.

در کنار این موارد شما یک ظرفیت بار دارید. ظرفیت بار شما در ابتدا بسیار محدود بوده و شما باید آن را ارتقاء دهید. این موضوع باعث شده تا بازی به واقعیت کمی نزدیک شود. همینطور اینکه طراحی آن به شکلی است که در صورت داشتن اضافه بار، سرعت دیو کم شده و حرکت در آب سخت می شود. یکی از نکات بسیار قابل توجه ارتقاء این ظرفیت است تا گشت و گذار برای شما لذت بخش بشود.

همگی موارد ذکر شده قابل ارتقاء هستند. به این معنا که شرکت سازنده کوشش خود را نموده تا برای حفظ تنوع و چالش برانگیز شدن بازی موارد قابل ارتقاء بسیار زیادی را در بازی قرار دهد. به همین علت شما می توانید در مرکز ارتقاء یا iDiver ابزار مختلف خود را ارتقاء دهید.

بحث مدیریت؛ منبع عایدی اصلی شما در بازی دیو غواص

شروع اصلی بازی با باز کردن رستوران بنچو است. همینطور اینکه تا اواسط بازی هم تمرکز کلی آن روی اداره و کنترل رستوران است. رستوران بنچو از چند نظر اهمیت دارد. اول اینکه این رستوران بنچو منبع عایدی اصلی شما است. شما با فروش مواد غذایی مختلف می توانید ابزار خود را ارتقاء داده و بیشتر در دنیای بازی بگردید. دوم اینکه یک بخش کاملاً کلیدی در بازی است. یعنی شرکت سازنده یک روز کامل را طوری در این بازی طراحی نموده که حتماً یک سر به رستوران خواهید زد.

مدیریت رستوران نیز به طور کامل در دست شماست. شما می توانید کارمند استخدام کنید، منوی رستوران را تغییر دهید، ظاهر آن را متفاوت کنید و البته رویدادهای مختلف در آن برگزار کنید. بحث اداره کردن بنچو رابطه مستقیم با عایدی شما دارد. همینطور اینکه باید توجه کنید که بازی نسبت به اداره این رستوران بسیار حساس است. یعنی شما باید کوشش کنید تا بدون نقش کار خود را انجام دهید تا پول خوبی دریافت کنید و روند بازی هم خوب پیش برود.

بیشترا اتفاقات داستانی هم در این قسمت می افتد. یعنی شما با داستان بنچو یا کرکترهای دیگر در این قسمت از بازی آشنا خواهید شد. مدیریت رستوران بنچو به طور کلی کار سختی نیست. شما باید تشخیص دهید که کدام غذا بیشترین خواستار را دارد و آن را پای ثابت رستوران خود کنید. در نتیجه باید ماهی آن را هم بدست بیاورید که با معرفی گردیدن بخش پرورش ماهی این کار راحت تر می شود. پس از آن باید در پی غذاهای گران باشید. غذاهای گران پول زیادی به شما می دهند ولی امکان دارد که پس از مدتی دیگر فروش ننمایند.

مدیریت منابع هم در این بازی به شدت اهمیت دارد. به علت اینکه اگر آیتمی در منو قرار بگیرد ولی فروش نرود، منابع اولیه آن برگردانده نمی شود. در نتیجه شما باید بسیار هوشمندانه عمل کنید و در کنار در آمد خوب، نباید دور ریز داشته باشید.

در کنار این موارد رویدادهای خاصی هم در بازی وجود دارند. برای مثال امکان دارد یک روز، روز عروس دریای باشد یا اینکه روز دیگر روز ماهی تن باشد. در این رویدادها شما عایدی بسیار زیادی خواهید داشت ولی باید غذای مرتبط با آن ها را طبخ کنید. حتی امکان دارد یک مهمان VIP هم به رستوران بنچو بیاید. این مهمان ها قاعدتاً داستان خاصی داشته و یک پاداش خوبی هم به شما می دهند. پس به نفع شماست که آن ها را از دست ندهید. همینطور اینکه غذایی که سفارش می دهند معمولاً یک غذای گران قیمت است و سود بسیار زیادی برای رستوران خواهد داشت.

موبایل همه کاره!

دقیقاً مانند دنیای امروزی در بازی دیو غواص یک موبایل وجود دارد. کاراکترهای مختلف به شما یک اپلیکیشن می دهند. با استفاده از آن شما نیازی ندارید تا به طور مستقیم پیش آن ها بروید و با استفاده از موبایل می توانید تمامی کارها را انجام دهید. به این معنا که ارتقاء ابزار مختلف یا گرفتن پاداش از انجام یک چالش فرعی همگی داخل موبایل انجام می شوند.

در کنار آن در این موبایل تعدادی بازی هم وجود دارد. این بازی ها برای کسب امتیاز و سکه مناسب بوده و در کل یک حالت بامزه به بازی داده اند. این موبایل باعث شده تا شما مانند عناوین نقش آفرینی نیازی به تماشا حضوری کرکترها نداشته باشید و به راحتی به آن ها و توانایی هایشان دسترسی داشته باشید.

بازی بدون اکشن نمی شود!

با پیشرفت در باز برای شکار ماهی های بزرگ یا کوسه به چیزی بیش از هارپون نیاز پیدا خواهید کرد. اینجاست که یک سلاح می تواند کار آمد باشد. دقیقاً همینجا هم شما با داف آشنا می شوید. در کنار هارپون شما یک سلاح بسیار ساده دارید. البته با یافتن نقشه های سلاح های دیگر می توانید آن را تغییر دهید. حتی می توانید سلاح خود را ارتقاء داده و آن را قوی تر کنید. به همین علت دست شما به طور کامل در این بازی در زمینه سلاح و ابزار باز است.

نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور این سلاح ها بسیار کارآمد هستند. برای شکار یا کشتن غولآخرهای بازی شما نیاز به این موارد دارید. همینطور اینکه مهمات آن ها در اطراف دنیا پخش شده و در قسمت مبارزه با غولآخرها نیز قطعاً مهمات حضور دارد. پس شما نباید نگران آن باشید.

نکته ای که در خصوص سلاح کمی آزاردهنده می شود محدوده شلیک آن است. در زمینه هارپون وجود کمی محدودیت کاملاً منطقی است. به علت اینکه تیرهای این سلاح با استفاده از یک طناب به دستگاه متصل شده اند اما این موضوع در خصوص اسلحه صدق نمی نماید. به این معنا که اگر فرد شلیک کند باید بدون هیچ محدودیتی تیر تا حد خوبی جلو برود.

سازندگان بازی به علت محدودیت هایی که داشته نتوانسته روی بخش سلاح تا این حد تمرکز کند. به همین علت محدوده شلیک سلاح ها چندان زیاد نیست و در حد همان هارپون است. چیزی که باعث شده مبارزه با بعضی غولآخرها و ماهی های بزرگ تا حد زیادی سخت شود. برای مثال این موضوع در خصوص کوسه ها بسیار واضع و آزاردهنده است. کوسه ها موجودات سریعی هستند و برای شلیک شما باید فاصله زیادی داشته باشید. با این حال در این بازی شما باید بسیار نزدیک باشید و باعث می شود که به راحتی آسیب ببینید.

در کنار این سلاح ها شاهد جعبه های اسلحه در گوشه و کنار بازی هستیم. این موارد به شما سلاح های خاصی را در طول مسیر ارائه می دهند. همینطور اینکه باعث می شوند روند بازی یکسان نبوده و تنوع خوبی داشته باشد. در کنار آن جعبه ابزار زردی هم وجود دارد که در آن موارد کاربردی مختلفی وجود دارد. همه این موارد باعث شده اند که روند بازی خسته نماینده نباشد که به نوبه خود قابل توجه است.

پازل بخشی فرعی در گیم پلی

عنصر پازل به طور مشهود در بازی دیو غواص وجود دارد. با این حال شما تا میانه بازی با آن روبرو نخواهید شد. پس از آن در قالب عکس برداری از یک صحنه بروز پیدا خواهد نمود. با ادامه در بازی شما با موانع زیادی روبرو می شوید که تنها با حل کردن پازل ها قابل عبور هستند. همین موضوع باعث شده تا روند بازی یکنواخت نباشد اما یک مشکل وجود دارد.

پازل ها در بازی دیو غواص بسیار راحت هستند. به این شکل که شما متوجه خواهید شد شرکت سازنده وقت زیادی برای چالش برانگیز کردن آن ها نذاشته است. بیشتر پازل ها تنها با یک یا دو بار امتحان کردن حل می شوند و نیازی به آنالیز چندان ندارند. این موضوع کمی ناامید نماینده است. به علت اینکه تعیین است شرکت سازنده زمان زیادی گذاشته تا این پازل ها از لحاظ فیزیکی با محیط داخل آب سازگار باشند و طراحی خوبی داشته باشند. با این حال شما کمتر از 2 دقیقه روی آن ها وقت گذاشته و به راحتی از آن ها گذر می کنید.

در کنار بخش پازلی در بعضی مواقع بازی از حالت عادی خود خارج شده و شکلی متفاوت به خود می گیرد. برای مثال در قسمتی از بازی، شما در نقش دکتر بیکن (Dr. Bacon) خواهید بود و یک غار را آنالیز خواهید کرد. در قسمت دیگر هم در نقش دیو خواهید بود و بازی حالت پلتفرمر به خود می گیرد. این موارد بسیار جزئی بوده ولی برای ایجاد تنوع در بازی بسیار جالب هستند.

بازی های کوچک هم در دیو غواص وجود دارند

این قسمت چیزی نیست که چندان روی آن تمرکز زیادی کنیم. در بازی دیو غواص چندین بازی کوچک مختلف وجود دارد که با استفاده از آن ها شما می توانید آیتم یا امتیاز بدست بیاورید. این بازی ها هم بیشتر بر اساس کرکترها طراحی شدند و ارتباط خاصی با آن ها دارند. در اواسط بازی است که شما وارد یکی از خواب های داف می شوید. در اینجا یکی از بازی های کوچک وجود داشته که باید آن را تجربه کنید و امتیاز بدست بیاورید.

این قسمت از بازی به این علت توجه مرا جلب نکرد که دنیای بازی بسیار گسترده بود. خود بازی دیو غواص هم بسیار طولانی است. یعنی برخلاف تصور اتمام بازی دیو غواص بسیار طول خواهد کشید. شما یک ماجراجویی گسترده و طولانی را در پیش رو دارید که این موارد جانبی زیاد خود را نشان نمی دهند. مخصوصاً اینکه بازی دائم در حال توسعه است. به این شکل که در بیشتر عناوین پس از مدتی توسعه بازی به اتمام رسیده ولی در دیو غواص حتی پس از 40 ساعت تجربه بازی هنوز محتوای تازهی به بازی اضافه می شود.

بازی دیو غواص طولانی و زیادی شلوغ است

بحث طولانی شدن بازی هم یک نکته مثبت است و هم منفی. از یک جایی به بعد شما می خواهید که بازی به شما اجازه دهد تا در آن آزمون و خطا نموده و موارد مختلف را ارتقاء دهید یا اینکه به مکان های عجیب بروید. در دیو غواص این موضوع بسیار کم است. به این شکل که تا شما یک فرصت برای گشت و گذار و کمی آزادی پیدا کنید یک بخش تازه به بازی اضافه شده یا یک مورد عجیب به بازی معرفی می شود.

مثال این موضوع شکار ماهی تن (Tuna) است. زمانی که من در یکی از مراحل مهم بازی بودم به طور ناگهانی یک ماهی تن معرفی گردید و تا الان ما شاهد این ماهی در دریا نبودیم. شکار ماهی تن هم کار راحتی نیست و نیاز به یک ابزار خاص دارد. پس دقیقاً در میان یک مرحله مهم بازی تصمیم گرفت یک ماهی، سلاح و یک روند گیم پلی کاملاً تازه به من معرفی کند. این باعث شد که من هم تمرکز خودم را از روی مرحله اصلی از دست داده و هم نتوانم از این مأموریت جانبی لذت ببرم. تنها نکته مثبت اینجا بود که این رویداد حدود 3 روز وقت داشت. با این حال من در حالتی از بازی قرار داشتم که واقعاً نمی توانستم به آن توجه کنم و یک منبع عایدی بسیار خوب را از دست دادم.

بحث محتوا اینجا تمام نمی شود. مثال های بسیار زیادی از عدم موقعیت شناسی بازی وجود دارد که باعث می شود بازی بیش از حد شلوغ شود. البته این موضوع بیشتر به خاطر تازه کار بودن شرکت سازنده است. با این حال مثل این می ماند که سازندگان بازی تا به حال یک عنوان دنیا باز را تجربه نکردند. البته اگر شما این رویدادهای مدت دار را نادیده بگیرید، بقیه مأموریت های جانبی محدودیت زمانی ندارند که یک نکته مثبت به شمار میرود.

دنیایی ساده ولی عمیق و گسترده

شما نباید از یک بازی که به وسیله یک شرکت کوچک شاخته شده، انتظار یک دنیای بسیار گسترده را داشته باشید. با این حال بازی دیو غواص در این زمینه هم شما را ناامید نخواهد نمود. دنیای این بازی بسیار گسترده بوده و حتی دارای بخش های مختلف است. شما نمی توانید به دیو غواص یک عنوان دنیا باز بگویید اما قطعاً یک عنوان منطقه باز است. هر بخش از بازی دارای جزئیات زیاد و البته ماهی های مخصوص به خود است. چیزی که باعث شده بازی تنوع بسیار خوبی داشته باشد.

دنیای بازی هم از دو بخش مختلف ساخته شده است. بخش خشکی که شامل رستوران بنچو، محل کشاورزی و محل رشد ماهی ها است. بخش آبی که دارای حفره آبی، بخش عمیق آن و البته دهکده مردم زیر دریا است. برای آنالیز دقیق تر این دو بخش را جدا کردیم مگرنه هر دو به هم به شدت مرتبط هستند.

بیرون از آب، روی خشکی

بخش خشکی بازی متشکل از سه قسمت رستوران بنچو، مزرعه و محل رشد ماهی است. هر سه بخش با هم در ارتباط بوده و برای تهیه غذاهای مختلف نیاز به ماهی و مزرعه دارید. در ادامه شرح خواهیم داد که اداره رستوران بنچو یکی از شاخصه های اصلی گیم پلی بازی است و به همین علت این قسمت بسیار اهمیت دارد.

رستوران بنچو منبع کسب عایدی شماست. پس باید کوشش کنید تا به برترین نحو آن را اداره کنید. از طرفی قابلیت شخصی سازی زیادی در آن وجود دارد. برای مثال شما می توانید رنگ میز را تغییر داده، صندلی ها را عوض نموده و حتی به دیوار پوسترهای مختلف آویزان کنید. به طور کلی در اینجا دست شما بسیار باز است. قابلیت استخدام هم در رستوران بنچو وجود دارد. شما می توانید با استخدام افراد مختلف به روند تحویل سفارشات یاری نموده و سریع تر این کار را انجام دهید. مدیریت بهتر شما در نتیجه باعث عایدی بیشتر شما خواهد بود.

بخش دیگر محل پرورش ماهی است. جایی که شما می توانید ماهی های مختلف را رشد داده و سپس آن ها را فروخته یا به رستوران بنچو بفرستید. نکته منفی این قسمت اینجاست که شما کنترل چندانی روی آن ندارید. در زمانی که شما ماهی صید می کنید، امکان دارد که تخم ماهی هم به همراه شما بیاید. سپس به صورت اتوماتیک این موارد تبدیل به ماهی شده و شما نقش چندانی ندارید. شما در ادامه کار یعنی پایان این ماهی ها را خواهید دید. قطعاً با توجه به اینکه در بازی کارهای بسیاری می توان انجام داد این اتوماتیک بودن یک نکته مثبت به شمار میرود اما بد نبود که کاربر تا حدی هم کنترل روی پرورش ماهی داشت.

بخش مزرعه هم تا حدی مثل پرورش ماهی است. شما تنها کنترل مدیریت و آب دادن آن را برعهده دارید. همینطور اینکه اگر در قسمت شالیزار علف هرزی باشد باید آن را بکنید تا آسیبی به گیاهان نزند. هر دو قسمت در اصل به رستوران بنچو یاری نموده و بخش اصلی از بازی نیستند. با این حال باعث می شوند تا عنوان دیو غواص یک تنوع بسیار خوبی داشته باشد.

قسمت قایق هم محتوای چندان خاصی ندارد با این حال ارزش گفتن را دارد که شما در اینجا برای ورود به آب آماده می شوید. همینطور اینکه روی قایق پس از چند مرحله یک آینه قرار می گیرد که شما را مستقیماً به سمت شهر زیر دریا می فرستد. به طور کلی قایق یک مرکز برای شما است که با استفاده از آن می توانید به منطقه ها مختلف بازی بروید.

بخش آبی بازی

بخش آبی بازی دیو غواص نقش بسیار مهمی در آن دارد. دنیای اصلی بازی اینجاست و شما هرکاری بخواهید انجام دهید باید در آن انجام دهید. از صید ماهی گرفته تا یافتن شواهد مردمان زیر دریا و موارد دیگر همگی در بخش آبی جریان داشته و شما زمان زیادی را در آن سپری خواهید کرد. نکته مثبت هم اینجاست که این بخش تنوع خوبی داشته و از طرفی بیش از حد بزرگ نیست. البته هنوز جای توسعه دارد و امکان دارد که شرکت سازنده در به روزرسانی های بعدی آن را بزرگتر بکند. بخش آبی بازی هم متشکل از دو قسمت است؛ حفره آبی و شهر مردمان قدیم.

حفره آبی

حفره آبی یک بخش بسیار گسترده در بازی دیو غواص و بخش اصلی بازی هم به نوعی همین قسمت است. شما بیشتر اوغات در این قسمت به گشت و گذار هستید و باید موارد مختلف را در آن پیدا کنید. حفره آبی یک دنیای رندوم نیست. به همین علت هر دفعه که وارد آن شوید، یک شکل خواهد داشت. به خاطر سپردن نقشه آن هم کار سختی نیست و همین موضوع به شما در مأموریت ها یاری خواهد نمود.

حفره آبی دارای بخش های مختلفی است. همینطور اینکه یک قسمت عمیق دارد که در آن شما می توانید موجودات خاصی را پیدا کنید. یکی از نکات مثبت حفره آبی این است که شب و روز آن تفاوت زیادی دارند. به همین علت اگر شما در پی یک صید خاص هستید امکان دارد شب به حفره آبی بروید.

قسمت عمیق بازی جایی است که شما بالاخره مردمان زیر دریا را دیدار خواهید کرد. این قسمت پر از خطرات مختلف بوده و از طرفی عناصر خاصی را به گیم پلی بازی اضافه می نماید. برای مثال حالت پازلی که در بازی وجود دارد برای بار اول در قسمت عمیق دیده می شود. با این حال موجودات بسیار خطرناکی در آن وجود دارد که گشت و گذار را در بخش عمیق سخت می نماید.

یکی از نکات بسیار جالب این قسمت تغییر آن در شرایط آب و هوایی است. به این شکل که اگر باران باشد ما شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود و اگر شما کمی پس از باران دوباره وارد آب شوید، با موجودات دریایی خاصی روبرو می شوید. این موضوع هم به تنوع در بازی اضافه نموده و آن را از پیش مجذوب نمایندهتر نموده است. به طور کلی تعیین است که شرکت سازنده تمرکز بسیار زیادی روی حفره آبی گذاشته و کوشش نموده آن را به برترین نحو طراحی کند. به همین علت است که این بخش از بازی بسیار مجذوب نماینده بوده و گشت و گذار در آن به شدت لذت بخش است.

شهر مردمان زیر آب

شهر مردمان زیر آب هم قسمتی بسیار جالب است. این بخش از بازی جایی است که شما با مردمان زیر آب آشنا شده که چندین کرکتر تازه به بازی معرفی می نماید. نکته جالب اینجاست که این بخش هم دارای چندین قسمت مختلف است که با تجربه بیشتری بازی با آن ها آشنا خواهید شد.

یکی از شاخصه های بسیار مهم شهر مردمان زیر دریا، مأموریت های جانبی آن است. در این بخش کرکترهای مختلفی وجود داشته که به شما مأموریت های خاصی می دهند تا با انجام دادن آن ها شما سکه دریافت کنید. این باعث می شود تا شما بیشتر با کرکترهای بازی تعامل داشته و از طرفی هم در دنیای بازی بیشتر بگردید.

شهر مردمان آبی جایی است که شما با عناصر پازلی بیشتر روبرو می شوید. بازی هم کمی در این قسمت چالش برانگیزتر می شود. البته به این شکل نیست که بازی سخت شود ولی از چیزی که بود کمی سختتر می شود. دشمنان سرسخت تر شده و شکار ماهی نیز سختتر می شود. دنیای مردم آبی نیز داستان مخصوص به خود را داشته که باعث می شود شما بیشتر درگیر این بخش بشوید.

یکی از قسمت های مجذوب نماینده بازی دیو غواص همین شهر مردمان زیر دریا است. این قسمت از بازی بسیار با جزئیات و زیبا طراحی شده و از طرفی کرکترها هم بسیار بامزه هستند. نکته جالب هم گستردگی این بخش است که در ابتدا به نظر نمی آید. شرکت سازنده کوشش زیادی نموده تا عمق خوبی به این بخش بدهد و در این زمینه هم بسیار خوب عمل نموده است.

بخش یخبندان (Glacial Area)

در ابتدا قصد نداشتم این بخش را وارد نقد کنم. با این حال منصرف شدم به علت اینکه این بخش ارزش شرح را دارد. بخش یخبندان در اواسط بازی برای شما باز خواهد شد. برای دسترسی به آن هم نیاز دارید تا چندین چالش مختلف را به اتمام برسانید. به طور کلی ادامه داستان بازی و ماجرای مردمان آبی به این بخش وابسته است. بخش یخبندان دارای جزئیات بسیار زیادی است و طراحی خوبی هم دارد.

نکته اینجاست که این بخش شباهت بسیار زیادی به حرفه آبی دارد. در اصل مثل این می ماند که شرکت سازنده از همان فرمول حفره آبی استفاده نموده و تنها تصویر پس زمینه را تغییر داده است. با این حال در این منطقه ما شاهد چندین نوع ماهی مختلف هستیم. همینطور اینکه عبور و حرکت در این بخش بسیار چالش برانگیزتر از بخش های دیگر بازی است که شما را مجبور می نماید تا ابزار خود را ارتقاء دهید. این موضوع به صورت زنجیره ای باعث می شود تا شما بیشتر به رستوران بنچو توجه داشته و غذاهای گران تری را برای فروش بگذارید.

غولآخرهای بازی دیو غواص

قطعاً از یک بازی به این سادگی انتظار نمی رود تا مبارزات بسیار دقیقی در حد الدن رینگ (Elden Ring) داشته باشد. با این حال غولآخرهای بازی دیو غواص هم مجذوب نمایندهیت های مخصوص خود را دارند. برای مثال شما با یک حلزون با پوشش خارجی یک ماشین ساخت و ساز روبرو خواهید شد یا با یک انسان با زره خاص مبارزه خواهید کرد. همگی این موارد باعث شدند تا بازی بسیار هیجان انگیز باشد.

نکته اینجاست که این مبارزات اصلاً سخت نیستند. با این حال یک چاشنی خاص به بازی داده و باعث شدند که شما به مراقب اطراف خود در بازی باشید. هر غولآخر نیز ویژگی مخصوص خود را داشته که باعث شده مبارزات هم متنوع باشند. در خصوص غولآخرها شرکت سازنده کوشش زیادی نموده و به همین علت شما از مبارزات و مخصوصاً داستانی که پشت هر کدام وجود دارد لذت خواهید برد.

دنیای بازی دیو غواص ایرادات مخصوص خود را دارد

مانند بخش داستانی، دنیای بازی نیز بدون ایراد نیست. اولین نکته ای که به شدت به چشم می آید نبود نقشه است. هرچند دنیای بازی چندان گسترده نیست ولی می تواند در مواقعی گیج نماینده باشد. پس وجود یک نقشه می تواند به شدت یاری نماینده باشد. حتی نقشه ای که به کاربر اجازه دهد تا خودش روی آن نشانه گذاری کند به شدت می تواند به روند بازی در بخش حفره آبی یاری کند.

دقت کنید که در شهر مردمان زیر دریا نقشه وجود دارد که این نقشه تا حد بسیار خوبی کاربردی است. حال امکان دارد که در به روزرسانی های بعدی این نقشه به بخش حفره آبی هم اضافه شود ولی تا الان نبود آن به شدت آزار دهنده است.

نکته بعدی بحث تکراری بودن مکان ماهی ها است. شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده که بازی تنوع خوبی داشته باشد. در این زمنه هم بسیار خوب عمل نموده است. با این حال اینکه همیشه شما ماهی ها را در یک مکان می بینید کمی مصنوعی و حوصله سربر است. یعنی بازی عنصر هیجان خود را از دست می دهد. کاربر دیگر می داند که انتظار چه موجودی را در مسیر خود بکشد و به همین علت دیگر غافلگیر نخواهد شد. هرچند این موضوع برای شکار بسیار مناسب است اما حتی از بخش جست و جوی بازی هم کم می نماید.

موسیقی بازی دیو غواص

طبق سنّت همیشگی من به موسیقی بازی می پردازم با اینکه چندان نیازی به آنالیز ندارد. شرکت سازنده بودجه زیادی برای ساخت دیو غواص نداشته و این موضوع به طور کامل تعیین است. با این حال تمام کوشش خود را نموده تا موسیقی بازی مجذوب نماینده باشد. در بازی همیشه یک موسیقی ثابت جریان دارد که مانع از خسته نماینده شدن بازی شده باشد. با این حال گفتنی است که این موسیقی همیشه یکسان است.

تنها نکته مثبت اینجاست که موسیقی هر منطقه فرق دارد. یعنی اگر شما در حفره آبی باشید، موسیقی متفاوتی با قسمت عمیق پخش خواهد شد. این یک نکته مثبت است. با این حال موسیقی همیشه یکسان است. یعنی دفعه اول که وارد حفره آبی شوید، موسیقی آن تفاوتی با دفعه صدم ندارد. این موضوع را می توان یک نقطه ضعف در نظر گرفت ولی با توجه به اینکه شرکت سازنده بودجه چندانی نداشته می توان از آن گذر کرد.

گرافیک و عملکرد بازی دیو غواص

از نظر گرافیکی با یکی از زیباترین بازی ها از نظر طراحی دوبعدی طرف هستیم. دنیای بازی بسیار زیبا و ساده طراحی شده و از لحاظ انیمیشن هم بازی بسیار خوب و روان است. مکانیسم آب و غواصی به طور کامل در بازی مشهود است و ممانعت های هم به طور کامل مشهود است.

بازی از لحاظ بصری به شدت زیبا و چشم نواز است. رستوران بنچو یک طراحی ساده و دلپذیر دارد که قابلیت شخصی سازی هم دارد. بخش حفره آبی بسیار دقیق و با جزئیات طراحی شده و شهر مردمان زیر دریا هم بسیار ساده و مجذوب نماینده است. همین موضوع باعث شده تا از همان ابتدا شما مجذوب بازی دیو غواص شوید.

در زمینه عملکرد نکات جالبی وجود دارد. اول اینکه نرخ فریم این بازی باز نیست. به همین علت شما با محدودیت 60 فریم برثانیه روبرو هستید. همینطور اینکه به علت اینکه بازی دو بعدی است، چندان از لحاظ گرافیکی توانایی تغییر در بازی را ندارید و اگر سیستم شما نتواند بازی را اجرا کند به طور مطلق این اتفاق می افتد. به این معنا که با تغییرات تنظیمات هم نمی توانید شرایط را بهتر کنید.

از نکات جالب دیگر افت فریم عجیبی است که در بازی وجود دارد. دستگاه من برترین کارت گرافیکی را ندارد. یعنی پردازنده گرافیکی آن 3050ti شرکت انویدیا است. با این حال این پردازنده گرافیکی ضعیف هم نیست. به این معنا که توانایی اجرای عناوین سنگین را با نرخ فریم بالا دارد. با این حال در بازی دو بعدی دیو غواص من شاهد کم شدن نرخ فریم به 20 و حتی 10 بودم. جایی که تجربه بازی بسیار آزاردهنده شد و مجبور شدم آن را ببندم و دوباره باز کنم.

این دو مشکل به راحتی به وسیله به روزرسانی از طرف شرکت سازنده قابل رفع شدن است و نیاز به آپدیت دارد. البته مشکل های عملکردی در این روزهای یک موضوع بسیار عادی در دنیای گیمینگ است و نیاز به تأکید بیش از حد ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که اگر قصد تجربه این بازی را دارید، حتماً نسخه به روز آن را دریافت کنید. به علت اینکه شرکت سازنده به احتمال زیاد مسائل آن را رفع نموده است.

حرف آخر

به طور خلاصه بازی دیو غواص یک عنوان بسیار ساده و لذت بخش در دنیای شلوغ گیمینگ است. در این مدت ما شاهد عناوین بسیار زیادی بودیم که با سروصدا عرضه شده و بعضاً حتی پیروز هم عمل نکردند. این در صورتی است که یک بازی می تواند مثل دیو غواص بسیار ساکت و بی صدا عرضه شده ولی همچنان یک تجربه بسیار لذت بخش را به کاربران ارائه دهد.

بازی دیو غواص برترین عنوان عرضه شده نیست ولی بسیار لذت بخش است. بازی در عین سادگی، چالش های خود را داشته و یک عنوان بسیار گسترده است. وجود چندین منطقه مختلف، تنوع بسیار زیاد ماهی ها و البته بخش مدیریت بنچو همگی مواردی هستند که بازی دیو غواص را به یک عنوان بسیار گسترده و در عین حال زیبا تبدیل نموده اند.

ایده شرکت سازنده بسیار خلاقانه بوده است. دیو غواص عنوانی نیست که شما بتوانید مشابهش را در دنیای گیمینگ پیدا کنید و همین موضوع ارزشمند است. امکان دارد که در آینده ما شاهد یک عنوان مشابه به این بازی باشیم یا اینکه شرکت سازنده تصمیم بگیرد دیو غواص 2 را عرضه کند ولی در حال حاضر فعلاً تنها عنوان به این سبک، خود دیو غواص است.

بازی دیو غواص عنوانی است که قطعاً ارزش تجربه را دارد. این بازی شما را ساعت ها درگیر نموده و کرکترهای آن شما را می خندانند. داستان های بازی در عین جدیت می توانند بامزه باشند و دیو نیز قطعاً به دل شما می نشیند. بازی دیو غواص بدون ایراد نیست اما قطعاً می توان با توجه به کیفیت بسیار بالایی که این بازی دارد، از ایرادات آن چشم پوشی کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز بازی دیو غواص؛ خلاقیت در سادگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بازی دیو غواص؛ خلاقیت در سادگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید