راهنمای تغذیه دانش آموزان

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، او در ادامه با انتقاد از باورغلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی بعضی شکلات ها در کوتاه مدت سبب بیداری و حتی تمرکز حواس می شوند اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می گردد.

راهنمای تغذیه دانش آموزان

راهنمای تغذیه دانش آموزان

نویسنده:سحر حبیبی

در فصل امتحانات، چی بخوریم، چی نخوریم؟

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اسم اینکه هنگام امتحانات استرس دانش آموزان به شدت افزایش می یابد و به این سبب اختلالاتی در تعادل بدن و ترشح بیشتر بعضی هورمون ها از جمله آدرنالین و کورتیزول ایجاد می گردد گفت: این هورمون ها که هورمون استرس نامیده می شوند به بدن یاری می نمایند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط تازه داشته باشد.

چای و قهوه؛ کاهش تمرکز

او در ادامه با انتقاد از باورغلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی بعضی شکلات ها در کوتاه مدت سبب بیداری و حتی تمرکز حواس می شوند اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می گردد.

آب میوه صنعتی؛ استرس

به گزارش ایسنا دکتر جعفریان در ادامه آب میوه های صنعتی را هم به دلیل داشتن شکر مصنوعی و مواد اضافه نمودنی، نامناسب ارزیابی نموده و گفت: آب میوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یکباره تخلیه و آزاد می نمایند، استرس زا هستند.

آب و لبنیات؛ تسکین بخش

اما مصرف آب و لبنیات تسکین بخش هستند و می توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند. دکتر جعفریان تاکید نمود: افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبک و غذاهایی که انرژی شان به مرور آزاد می گردد، استفاده نمایند. غلات و موادی حاوی کربوهیدرات های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می گردد و اندازه فیبر آنها بالاست، سبب کاهش استرس در افراد می گردد.

صبحانه را حذف نکنید

این متخصص تغذیه با تاکید بر صرف تمام وعده های غذایی به ویژه صبحانه در ایام امتحانات افزود: در ایام امتحانات نباید وعده های غذایی را حذف کرد به خصوص صبحانه که در کنترل استرس نقشی اساسی دارد چرا که در هنگام صبح اندازه ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود رسیده و صبحانه سبب کنترل استرس می گردد.

چرب و شور ممنوع!

او در ادامه توصیه کرد دانش آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در این ایام خودداری نمایند چرا که غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می شوند و در شرایط استرس زا مانند ایام امتحانات با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می گردد.

دکتر جعفریان بعلاوه با انتقاد از گرایش دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به فست فودها و غذاهای آماده که استرس زا هستند، گفت: والدین باید سعی نمایند ساندویچ های خانگی و سالم را به همراه آب میوه های طبیعی برای دانش آموزان تهیه نمایند.

گردو، پسته و فندق

این متخصص تغذیه مغزهای گیاهی را منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس اسم کرد و گفت: مغزهای گیاهی منابع خوبی از نظر فیبر و اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا 6 و 3 و بسیاری از املاح دیگر هستند و چربی آن بی ضرر محسوب می گردد و حتی اگر درحد معقول یک مشت در روز مصرف شوند باعث از بین رفتن و تحلیل چربی های بد بدن هم می شوند.

او با اشاره به افرادی که در هنگام امتحانات به مصرف زیاد غذا روی می آورند و اشتهایی مضاعف پیدا می نمایند، گفت: استرس بحثی روحی و روانی است که افراد در قبال آن دو نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می دهند و در حالت تهاجمی افراد برای تسکین خود به کارهای زیادی از جمله خوردن بی رویه غذا روی می آورند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سرانجام اضافه نمود: این افراد به دلیل فرار از استرس آغاز به پرخوری و بدخوری می نمایند که این خود سبب تشدید و افزایش استرس در فرد شده و حتی وی را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می دهد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "راهنمای تغذیه دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تغذیه دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید