شرایط دریافت وام جعاله چیست؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، همه ما برای ادامه زندگی ناچار به تهیه یک خانه مناسب از نظر فضا و احتیاجهایمان هستیم. ممکن است برای بعضی از مردم خرید خانه مشکل باشد. بعضی از مردم به خرید خانه وام دار اقدام می نمایند، در این صورت موظف می شوند باقی اقساط خانه را بپردازند. محتمل است بعضی از افراد با توجه به درآمدشان از عهده پرداخت این اقساط برنیایند؛ گاه نیز ممکن است خانه ای که در آن هستیم فرسوده شده باشد و به تعمیرات احتیاج داشته باشد. البته با توجه به بالا رفتن روزبه روز قیمت تجهیزات ساختمانی این کار برای همه ممکن نیست. در چنین شرایطی شما می توانید برای دریافت وام جعاله اقدام کنید. از این طریق می توانید قدرت مالیتان را در خرید خانه بالا ببرید و یا برای تعمیر خانه فعلی تان از این تسهیلات بهره ببرید. در ادامه به بیان چگونگی دریافت وام جعاله می پردازیم.

شرایط دریافت وام جعاله چیست؟

سرفصل هایی که در این مقاله مرور خواهیم کرد عبارت اند از:

  • وام جعاله چیست؟
  • کدام بانک ها وام جعاله را پرداخت می نمایند؟
  • راه های دریافت وام جعاله
  • مراحل و شرایط دریافت وام جعاله
  • مدارک لازم برای دریافت وام جعاله

وام جعاله چیست؟

وام جعاله وامی است که بعضی از بانک ها به مردم پرداخت می نمایند تا قدرت اقتصادی آن ها در خرید خانه یا تعمیر خانه فعلی شان افزایش یابد. این وام که با عنوان وام تعمیرات مسکن نیز شناخته می گردد و طبق آن جاعل و یا وام گیرنده به عامل، یعنی بانک که این مبلغ را می پردازد، تعهد می دهد که این هزینه را برای خرید و یا تعمیر خانه استفاده کند و سپس اقساط مبلغ موردنظر را به علاوه سود بانکی اش به بانک برگرداند.

وام جعاله دو نوع دارد. وام جعاله تعمیر و وام جعاله تکمیل.

کدام بانک ها وام جعاله پرداخت می نمایند؟

پس از تصویب و ابلاغ مصوبه مبنی بر پرداخت این وام بعضی از بانک ها با شرایط درج شده توسط مصوبه شورای پول و شرایطی که مشخص شده موافقت، و بعضی دیگر از بانک ها مخالفت کردند. تعدادی از بانک ها نیز حاضر به پرداخت وام هایی با مبلغی کمتر از مبلغ ذکر شده در مصوبه موافقت کردند. بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار طی اقدامی برای خروج از انحصار این وام به دست بانک مسکن، و هم چنین باز کردن راهی برای ورود سایر بانک ها به این عرصه، پرداخت را در دستور کار این بانک ها قرار داده است.

در حال حاضر بانک های مسکن، ملی، سپه، صادرات و بانک های دیگر این وام را طی شرایطی می پردازند.

راه های دریافت وام جعاله

دریافت وام جعاله به وسیله اوراق ممتاز

شما می توانید مانند وام مسکن این وام را نیز به وسیله خرید اوراق حق تقدم، و بدون احتیاج به سپرده گذاری دریافت کنید. یعنی به ازای هر 500 هزار تومان یک اوراق ممتاز بخرید. این وام با قیمت های گوناگون ارائه می گردد و فرایند باز پرداخت با سود 17 و نیم درصد، در مدت حداکثر پنج سال از سوی وام گیرنده انجام می گردد. البته اگر این وام برای افزایش قدرت خرید خانه باشد تا سقف 20 میلیون تومان نیز ارائه می گردد و این در حالی است که برای تعمیرات تنها تا سقف 10 میلیون تومان پرداخت می گردد.

دریافت وام جعاله به صورت ترکیبی

اگر بخواهید می توانید یک وام 5 میلیون تومانی به وسیله سپرده و یک وام دیگر با همین مبلغ از راه خرید اوراق بهادار دریافت کنید.

برای دریافت این وام هم چنین می توان از اه گذاشتن وثیقه نیز اقدام کرد. پنج مورد از وثیقه های رایج که برای دریافت این وام استفاده می شوند عبارت اند از:

سفته

شما می توانید 120 درصد از مجموع اصل و سود تسهیلات را به صورت سفته در بانک به امانت بگذارید و دو کارمند دولت و یا یک کارمند دولت و یک دارنده پروانه کسب باید ضامن شما شوند. همچنین شما با ارائه یک گواهی و یا فیش کسر از حقوق می توانید این وام را دریافت کنید.

تنظیم قراردادهای داخلی صرفا از روی پلاک های در رهن بانک

در این روش باید به اندازه سود تسهیلات و مجموع اصل نزد بانک وثیقه بگذارید و هم چنین دو نفر کارمند دولت یک نفر که پروانه کسب دارد را به عنوان ضامن های خود به بانک معرفی کنید. هم چنین باید گواهی کسر از حقوق خود و یا یکی از کارمندان دولت را به بانک تحویل دهید و این وام را بگیرید.

دریافت این وام به وسیله سپرده گذاری در بانک مسکن

در این روش احتیاج به ضامن ندارید و کافیست سپرده ای برابر با 110 درصد از مجموع اصل و سود تسهیلات را نزد این بانک به امانت بگذارید و شامل دریافت این وام شوید.

دریافت وام در قبال ترهین شش دانگ از وثیقه غیرمنقول

شما با به وثیقه گذاشتن اموال غیر منقول خود می توانید وام بگیرید. یعنی می توانید با ترهین شش دانگی یکی از اموال غیر منقول خود از وام جعاله بهره مند شوید. البته قابل ذکر است که میزان ارزش این مال باید مساوی با سود تسهیلات باشد. در این روش احتیاج به ضامن نیست اما باید گواهی درآمد خود را به بانک ارائه کنید.

شرایط ویژه کارمندان دولت

بانک مسکن طبق تنظیم یک قرارداد داخلی و ضمانت دو تن از کارکنان دولتی و اخذ گواهی درآمد به کارمندان دولت تا سقف 5 میلیون تومان و البته روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند وام تعمیرات می دهد. هم چنین ارگان و نهادی که کارمند در آن کار می نماید نیز باید تضمین نمایند که در صورت عدم پرداخت به وسیله فرد آن مبلغ را از حقوق او کسر خواهند کرد.

مراحل و شرایط دریافت وام جعاله

دریافت این وام منوط به شرایطی است که در صورت عدم رعایت و نداشتن آن شرایط شما پیروز به دریافت وام جعاله نخواهید بود. در ادامه به بعضی از این شرایط برای دریافت وام جعاله را آنالیز می کنیم.

  • شما و یا ضامنتان نباید هیچ گونه بدهی و یا چک برگشتی در سررسید بانکی داشته باشید.
  • هزینه کارشناسی ملک باید به صورت کامل توسط شما پیش از دریافت وام انجام گردد.
  • در صورت تسویه تسهیلات جعاله قبلی می توانید این وام را از بانک مسکن و یا دیگر بانک هایی که این وام را پرداخت می نمایند، دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت وام جعاله

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک، (گفتنی است که سند باید حتماً به نام دریافت نماینده تسهیلات باشد)
  • اصل و تصویر انتها کار ساختمان
  • ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند با آن ها کد پستی خانه ای که تسهیلات به آن تعلق می گیرد را شناسایی کند.
  • اصل و تصویر کارت ملی و اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین
  • مدارک شغلی و درآمد دریافت نماینده وام و تمامی مدارک مانند فیش حقوقی و غیره
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

البته تمامی این مراحل برای آنالیز ملک توسط بانک انجام می گردد و بانک تنها پس از آنالیز و تأیید این مدارک موظف به پرداخت این وام خواهد بود. با اطلاعات ارائه شده می توانید پس از تهیه مدارک لازم و البته طی مراحل قانونی اقدام به دریافت وام جعاله کنید.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید.

منبع: هومینگ

به "شرایط دریافت وام جعاله چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط دریافت وام جعاله چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید