لاستیک زمستانی چیست؟ دلایل استفاده از آن در فصل زمستان

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، اگر در برف و یخبندان خصوصاً در جاده های بیرون از شهر رانندگی نموده باشید، حتماً متوجه شرایط متفاوت جاده و تأثیر آن روی رانندگی خود شده اید. در فصل زمستان یخ بستن سطح جاده و خیس بودن آن شرایط را برای رانندگی سخت می نماید و هر لحظه خطر بروز سانحه را افزایش می دهد. به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مختلف برای خودرو در چنین مواقعی ضرورت دارد. یکی از این تجهیزات تایر زمستانی است.

لاستیک زمستانی چیست؟ دلایل استفاده از آن در فصل زمستان

لاستیک زمستانی چیست؟

لاستیک زمستانی همانطور که از نامش پیداست، نوعی تایر مخصوص فصل زمستان است که به علت نوع طراحی خاص خود برای استفاده روی برف و یخ کاربرد دارد. این تایرها را می توان در جاده های بارانی، برفی، جاده های یخ زده و حتی در صورت لزوم در جاده های خشک استفاده کرد. اگر تایر زمستانی با آج نرم تری بخرید، می توانید از آن در تمام فصول بهره مند شوید.

شیارهای کوچکی که در لاستیک یخ شکن طراحی شده است، برف و یخ را کنار می زند، آب را پراکنده می نماید و با کشش بهتر خود باعث رانندگی روان تری می گردد. این شرایط تا حدود زیادی خطرات موجود را کم می نماید. لاستیک زمستانی خصوصاً برای افرادی که به طور مداوم باید در جاده باشند، کارایی بهتری خواهد داشت.

تفاوت لاستیک زمستانی با لاستیک معمولی

زمانی که قصد خرید یک لاستیک یخ شکن زمستانی را دارید، احتمالاً به این موضوع فکر خواهید کرد که این نوع تایرها با لاستیک های معمولی چه تفاوتی دارند و آیا این سری لاستیک ها ارزش صرف هزینه و خرید را دارند؟ تفاوت بین دو لاستیک زمستانی و معمولی در اندازه شیارهای موجود در آنهاست. تایرهایی که با نام لاستیک یخ شکن زمستانی شناخته می شوند، شیارهای عمیق تری نسبت به نمونه های معمولی دارند.

از نظر ساختاری هم این نوع لاستیک ها ترکیبات طبیعی بیشتری دارند. استفاده از مواد طبیعی در ساخت لاستیک زمستانی باعث شده است که این تایرها به میزان نمونه های معمولی با کاهش دما سخت و سفت نشوند و عملکرد بهتری داشته باشند.

مزایای لاستیک زمستانی

لاستیک های معمولی برای دمای بالای 7 درجه سانتی گراد طراحی شده اند. بنابراین وقتی دما از این اندازه پایین تر برود، قادر نیستند کارایی لازم را داشته باشند. این مسئله به علت سخت شدن ترکیبات تایر معمولی است و چسبندگی لازم را از آن ها سلب می نماید. در مقابل تایرهای زمستانی علاوه بر اینکه بهتر به سطح جاده می چسبند، تأثیر مثبتی نیز روی مسافت توقف خودرو دارند.

بر اساس گزارش (Continental) به عنوان برند معروف فراوری تایر، خودروهایی که در زمستان با سرعت حدود 50 کیلومتر در ساعت از لاستیک های یخ شکن استفاده می نمایند، نسبت به اتومبیل های مجهز به لاستیک معمولی، حدود 8 متر زودتر در جاده های پوشیده از برف توقف می نمایند.

از طرف دیگر لاستیک زمستانی برای سطوح مختلف خشک و مرطوب قابل استفاده است، بنابراین از آن می توانید در هر زمانی بهره ببرید. جاده هایی که از برف پوشیده شده اند، در مقایسه با جاده های خشک اندازه اصطکاک ترمز کمتری دارند. زمانی که دما بسیار کاهش پیدا کند، وجود آب آزاد در کنار برف و یخ باعث می گردد جاده لیز و لغزنده گردد و اصطکاک تایر را کاهش دهد.

این مسئله در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند بسیار خطرناک باشد. خصوصاً اگر سرعت خودرو از حد مجاز حرکت در برف بالاتر برود. اما وجود ترکیبات لاستیکی هیدروفیل در لاستیک یخ شکن، موجب افزایش سطح اصطکاک و ایمنی سرنشینان خودرو حتی با وجود آب و یخ زدگی کف جاده می گردد.

با این اوصاف چه جاده ها از برف و یخ پوشیده باشند، چه در این حالت نباشند، یک لاستیک زمستانی باکیفیت در صورت کاهش دما کمتر مستعد لغزش و ایجاد خطر است.

ویژگی های لاستیک های زمستانی

تایرهای زمستانی مانند سایر تایرها دارای نمادهایی روی سطح خود هستند. برای مثال عبارت (M+S) به معنای مخفف گل و برف است که نشان می دهد این نوع خودرو در شرایط وجود برف یا گل کارایی خوبی خواهد داشت.

از طرف دیگر لاستیک ها دارای رتبه های سرعت متفاوتی هستند که باید با قابلیت های سرعت خودرو مطابقت داشته باشند. این قابلیت هم با حروف اختصاصی (AV) روی دیواره جانبی لاستیک حک می گردد. بر اساس این علامت نباید از حداکثر سرعت مجاز عبور کنید.

خرید لاستیک زمستانی

با توصیفاتی که درباره تایرهای زمستانی داشتیم حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا ارزش خرید دارند؟ پاسخ مثبت است. در واقع اگرچه این لاستیک ها گران تر از تایرهای معمولی هستند، اما در پی ایمنی بیشتری که برای سرنشینان خودرو فراهم می نمایند، واقعاً ارزش صرف هزینه بیشتر را دارند.

خصوصاً اگر در مناطقی زندگی می کنید که فصل زمستان سخت تر و طولانی تری دارد، یا شغل شما به شکلی است که به صورت مداوم باید در جاده تردد کنید. برای اینکه بتوانید برترین بهره را از این لاستیک ببرید، پیشنهاد می کنیم دو مجموعه جداگانه از تایرهای زمستانی و لاستیک های معمولی داشته باشید.

جمع بندی

لاستیک یخ شکن زمستانی یکی از تجهیزات مورد احتیاج برای صاحبان خودروهایی است که در فصول سرد سال خصوصاً در زمان بارش برف و باران در جاده رانندگی می نمایند. تفاوت عمده این لاستیک ها با تایرهای معمولی در تغییر تراکم و آج آن هاست.

ضمن اینکه مواد به کار رفته در لاستیک های زمستانی طبیعی تر هستند، بنابراین با افت دما کمتر سخت و سفت می شوند. برای داشتن یک رانندگی ایمن، علاوه بر استفاده از چنین تجهیزاتی باید به نکات مهم رانندگی در فصول سرد توجه کنید.

منبع: فرارو

به "لاستیک زمستانی چیست؟ دلایل استفاده از آن در فصل زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاستیک زمستانی چیست؟ دلایل استفاده از آن در فصل زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید