نهادهای مالی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، عملکرد یک جانبه گرایانه و غرض ورزانه آمریکا به توانمندی نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول آسیب رسانده است.

نهادهای مالی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آژانس الکترونیکی به نقل از رادیو بین المللی چین، رسانه های آمریکا گزارش کردند که آمریکا از طرح صندوق بین المللی پول درباره صدور 500 میلیارد SDR موسوم به حق برداشت ویژه جلوگیری کرد، به این بهانه که نمی خواهد کشورها از جمله ایران با این روش به وجوهی دست یابند.

این عملکرد نمونه جدید سیاسی کردن نهادهای بین المللی از سوی آمریکاست و بدیهیست که مانع کمک صندوق بین المللی پول به کشورها برای مقابله با کرونا خواهد شد و احتمالا عواقب مالی جدی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به شیوع کروناویروس جدید، صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرده بود که به کشورهای با درآمد پایین و بازارهای نوظهور برای کمک به مقابله این کشورها با ویروس وام خواهد داد. ایران یکی از کشورهاییست که بیش از سایر کشورها تحت تاثیر منفی کروناویروس قرار گرفته است. 12 مارس سال جاری، ایران درخواست وام اضطراری 5 میلیارد دلاری را به IMF اعلام کرد. این نخستین بار در 50 سال گذشته است که ایران از این سازمان کمک می خواهد. اما IMF در این باره تصمیم گیری نکرد.

بدیهی است که مانع اصلی در این باره آمریکاست. 8 آوریل رسانه ها گزارش کردند که آمریکا مانع صدور وام صندوق بین المللی پول به ایران می شود. پیش از آن IMF درخواست وام ونزوئلا، دشمن دیگر آمریکا را رد کرده بود.

مجله فوربس بر این باور است که جلوگیری آمریکا از فراهم آمدن وام IMF برای ایران بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران است. IMF به میدان جدید آمریکا و ایران تبدیل شده است.

عملکرد یک جانبه گرایی آمریکا نه تنها به چهره بین المللی خود، بلکه به توانمندی نهادهای بین المللی از جمله IMF برای حفظ نظم بین المللی آسیب می رساند. همچنین عملکرد آمریکا توانمندی IMF به عنوان وام دهنده نهایی را کاهش می دهد. صندوق بین المللی پول کاهش 3 درصدی اقتصاد سراسر جهان در سال جاری را نیز پیش بینی کرد و این را جدی ترین بحران مالی از زمان رکود بزرگ دهه 1930 می داند. جلوگیری آمریکا از طرح SDR سازمان صندوق بین المللی پول بر توانمندی این سازمان برای ارایه کمک مالی به کشورهای عضو با نیاز فوری تاثیر منفی می گذارد و مانع احیای اقتصاد سراسر جهان می شود.

اکنون، شیوع کروناویروس در ایران کماکان جدی است. براساس خبر وزارت بهداشت ایران، تا 17 آوریل، 79 هزار و 494 مورد ابتلا به کروناویروس جدید در ایران شناسایی شده است و 4958 نفر جان باخته اند. به علاوه، شیوع ویروس در کشورهای آفریقا و کشور هند باعث نگرانی جامعه جهانی شده است، زیرا موارد شناسایی شده در این کشورها در 20 روز گذشته 20 برابر افزایش یافته است. تهدید پیش روی کشورهای توسعه نیافته در مقایسه با کشورهای پیشرفته بزرگ تر است و بیشتر به پشتیبانی سرمایه بین المللی نیاز دارند.

اما عملکرد آمریکا باعث می شود که کشورهای ضعیف نتوانند لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع ویروس را خرید کنند و توانمندی این کشورها برای پیشگیری و مهار ویروس را کاهش و حتی تخریب می کند و تاثیر منفی بر همکاری جهانی برای مقابله با ویروس می گذارد.

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین 16 آوریل در نشست خبری گفت: نهادهای بین المللی مالی ابزار سیاسی برای تعداد اندکی از کشورها نیست. هیچ کس و هیچ کشوری نباید خواست و مقررات خود را بر دیگران تحمل کند. پکن بارها گفته است، با توجه به تهدید جدی ناشی از کروناویروس جدید، جامعه جهانی تنها با ایده جامعه بشری با سرنوشت مشترک و با همبستگی و همکاری می تواند به پیروزی برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نهادهای مالی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهادهای مالی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید