پیش به سوی آینده ای روشن

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، انتها پس از مدت ها انتظار، هیوندای به صورت رسمی از آیونیک 5 رونمایی کرد. این خودرو که روح اولین محصول تولیدی این برند یعنی پونی 1975 را به تکامل رسانده یک هاچبک کوچک با پیشرانه های میتسوبیشی در آغازین روزهای حیات هیوندای نیست بلکه یک شاسی بلند میان سایز می باشد که از صفر به عنوان خودرویی الکتریکی توسعه یافته است.

پیش به سوی آینده ای روشن

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، آیونیک 5 دارای پلتفرم E-GMP بوده و در واقع نسخه فراوریی کانسپت 45 رونمایی شده در نمایشگاه فرانکفورت 2019 می باشد.

ما در همین ابتدا از کانسپت 45 صحبت کردیم چراکه آیونیک 5 تقریباً همان طراحی مدل مفهومی را حفظ نموده و در آن شاهد ظاهری زاویه دار با خطوط تیز و اورهنگ های برجسته هستیم. دستگیره های درب پاپ آپ نیز پروفایل جانبی تر و تمیزی را ایجاد نموده اند.

همچنین استفاده از دوربین ها بجای آینه های جانبی سنتی نیز دیگر ویژگی قابل توجه آیونیک 5 است. این دوربین ها فعلاً در همه بازارها به صورت قانونی قابل استفاده نیستند و در تصاویر رسمی نیز می توانیم آینه های سنتی را ببینیم.

رینگ های آلیاژی 20 اینچی بکار رفته در این خودرو برای بهبود آئرودینامیک طراحی شده اند و عظیم ترین رینگ هایی هستند که تا به امروز در یک خودروی الکتریکی هیوندای نصب شده اند.

در بخش جلو و عقب آیونیک 5 چراغ های LED پیکسل مانند را می بینیم که تکامل یافته چراغ های کانسپت 45 می باشند.

همانند دیگر خودروهای الکتریکی مدرن، درگاه های شارژ در هر دو سمت این خودرو قرار گرفته اند تا مالک آسایش بیشتری داشته باشد. کاپوت نیز طراحی خاصی داشته و پهنای بیشتری دارد تا فاصله بین پانل ها به حداقل برسد.

طول این خودرو برابر با 4635 میلی متر بوده و فاصله بین محوری آن نیز 3000 میلی متر است. پهنای این شاسی بلند میان سایز و ارتفاع آن به ترتیب 1890 و 1605 میلی متر اعلام شده و هیوندای مدعی است آیونیک 5 فضای کابین خودرویی در یک کلاس بالاتر را ارائه می نماید.

خب صحبت از کابین شد و باید گفت آیونیک 5 از مزیت پلتفرم الکتریکی استفاده نموده و کفی کاملاً مسطح دارد.

این طراحی باعث شده فضای زیادی ایجاد گردد و مهندسان هم کنسول مرکزی کشویی را طراحی نمایند. این کنسول می تواند تا 140 میلی متر به سمت عقب حرکت کند و راننده و سرنشین در ورود و خروج به کابین راحتی بیشتری داشته باشد.

فاصله بین محوری آیونیک 5 دقیقاً 100 میلی متر بیشتر از خودروی پالیسید بوده و واضح است که با کابینی کاملاً جادار مخصوصاً برای شاسی بلندی با این ابعاد فراوری شده است. فضای بار این محصول الکتریکی نیز 531 لیتر است که به 1600 لیتر نیز افزایش پیدا می نماید.

آیونیک 5 یک خودروی کاملاً الکتریکی بوده و از پلتفرم خودروهای درون سوز استفاده ننموده و به همین خاطر دارای محفظه بار در جلو نیز می باشد.

فضای این بخش بسته به انتقال نیرو به چرخ های عقب یا تمامی چرخ ها متفاوت بوده و نسخه های دیفرانسیل عقب فضای بار 57 لیتری دارند درحالی که این میزان در مدل های چهار چرخ محرک به 24 لیتر کاهش می یابد که احتمالاً دلیل آن سخت افزار بیشتر پیشرانه الکتریکی در جلو می باشد. نسخه آمریکای جلویی آیونیک 5 صرف نظر از مدل انتخابی فضای بار کوچک تری دارد.

داشبورد آیونیک 5 کاملاً تحت تأثیر یک جفت نمایشگر 12 اینچی بوده که یکی روبروی راننده قرار داشته و دیگری هم برای سیستم اطلاعات سرگرمی است. طراحی این دو نمایشگر مشابه نمونه های بکار رفته در محصولات مرسدس بنز می باشد. محصول جدید هیوندای همچنین از انتخاب گر دنده نصب شده در اهرم پشت فرمان سود می برد و هدآپ دیسپلی آن به تکنولوژی واقعیت افزوده مجهز می باشد.

فضای بار عقب خودرو کاملاً مناسب بوده و این امر با نازک تر بودن جایگاه های جلویی نسبت به نمونه های عادی به دست آمده است. تمامی جایگاه ها به صورت کشویی عقب و جلو می شوند. بسیاری از نقاط کلیدی کابین از متریال بازیافتی از جمله بطری های پِت فراوری شده اند.

دیگر ویژگی قابل ذکر آیونیک 5 آپشن سقف خورشیدی است که باعث ذخیره انرژی خورشیدی و ارائه برد حرکتی بیشتر می گردد. خود سقف باعث شده کابین حتی جادارتر هم به نظر می رسد زیرا از شیشه عظیم و تک قسمتی استفاده می نماید.

مشتریان می توانند دو مجموعه باتری با ظرفیت های 58 یا 72.6 کیلووات ساعتی را انتخاب نمایند. یک مجموعه باتری 77.4 کیلووات ساعتی نیز برای مدل های بازار آمریکا در نظر گرفته شده است. مدل پایه دارای یک پیشرانه الکتریکی نصب شده در عقب بوده و مدل قوی تر از سیستم چهار چرخ محرک حاصل از دو پیشرانه الکتریکی سود می برد. سقف سرعت تمامی نسخه های آیونیک 5 به 185 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

مدل دارای باتری کوچک تر و پیشرانه تکی قدرت 168 اسب بخاری و گشتاور 350 نیوتون متری ارائه می نماید و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.5 ثانیه ای دارد. مدل چهار چرخ محرک دارای قدرت ترکیبی 232 اسب بخاری و گشتاور 605 نیوتون متری بوده و شتاب آن 6.1 ثانیه می باشد.

خودروی الکتریکی جدید هیوندای در نسخه دارای باتری عظیم تر و حالت دیفرانسیل عقب قدرت 215 اسبی و گشتاور 350 نیوتون متری و شتاب 7.4 ثانیه ای دارد. قوی ترین و سریع ترین نسخه آیونیک 5 دارای باتری عظیم تر و سیستم چهار چرخ محرک بوده و قدرت ترکیبی 302 اسب بخاری و گشتاور 605 نیوتون متری دارد. شتاب این مدل برابر با 5.2 ثانیه است.

با استفاده از قابلیت شارژ 800 ولت و شارژر 350 کیلوواتی می توان 10 تا 80 درصد باتری را در 18 دقیقه شارژ کرد. تنها 5 دقیقه شارژ برای به دست آوردن برد 100 کیلومتری کافی است. نسخه دیفرانسیل عقب با باتری عظیم تر برد 480 کیلومتری دارد.

یکی از ویژگی های جالب این خودرو توانایی شارژ وسایل برقی است. این خودرو می تواند با استفاده از درگاه نصب شده زیر جایگاه های عقب و بیرون خودرو برق بعضی وسایل را تأمین کند.

هیوندای آیونیک 5 اواخر امسال با 9 رنگ بدنه و 4 طرح کابین عرضه خواهد شد. این خودرو اولین محصول از زیر برند جدید آیونیک است.

سبد محصولات آیونیک در سال 2022 گسترش یافته و شامل آیونیک 6 نیز خواهد بود که این خودرو نسخه فراوریی کانسپت پروفسی می باشد. یک شاسی بلند عظیم تر با نام آیونیک 7 نیز اوایل سال 2024 عرضه خواهد شد.

تعداد بازدید : 25

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

منبع: پدال

منبع: جام جم آنلاین

به "پیش به سوی آینده ای روشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی آینده ای روشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید