چین دیگر پرجمعیت ترین کشور دنیا نیست

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، کارشناسان مدت ها انتظار داشتند که جمعیت هند تا اواخر دهه 2020 از چین پیشی نگیرد، اما کاهش مداوم نرخ باروری در چین این برآورد را هفت سال جلوتر انداخته است. میانگین تعداد بچه ها به ازای هر زن در جمهوری خلق چین به 1/2 رسیده که یکی از پایین تر نرخ هاست. در هند هر چند بارآوری در سال های اخیر کمتر شده، اما نرخ آن 1/ 2 است. در دهه 1950 این نرخ 6 بود و در دهه 1990 کمی بیش از 3.

چین دیگر پرجمعیت ترین کشور دنیا نیست

چین از دیرباز در صدر جدول جمعیتی جهان قرار داشته، اما اکنون این رتبه را به هند واگذار نموده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، جمعیت چین در حال آب رفتن و پیر شدن است و در مقابل، رشد جمعیت کشور رقیب یعنی هند به علت جوان تر بودن و نرخ بالاتر باروری، روندی صعودی دارد.

سازمان ملل می گوید از 14 آوریل 2023 (روز گذشته) دیگر باید هند را پرجمعیت ترین کشور جهان دانست.

چین از دیرباز یکی از پرجمعیت ترین منطقه ها جهان بوده و بعضی از دلایل این امر به پهناور بودن این سرزمین، خاک حاصلخیز و آب و هوای مساعد برای کشت و زرع برمی گردد. در عین حال در قرون گذشته مراحل طولانی ثبات سیاسی در چین وجود داشته و مردم از جنگ های خونین در امان بوده اند. این فاکتور ها در باره هند هم صدق می نمایند.

هر دو کشور از دهه 1950 با پیشرفت در پزشکی و کشاورزی بیش از گذشته خیز برداشتند. جمعیت چین در دهه 1980 از مرز یک میلیارد نفر گذشت و هند از اواخر دهه 1990 به این رقم رسید. حال هر دو کشور بیش از یک میلیارد و 400میلیون نفر جمعیت دارند؛ یعنی بیش از مجموع اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی.

سازمان ملل می گوید هند در صدر رتبه بندی جمعیت جهان خواهد بود هرچند پاتریک گرلند، رئیس بخش پیش بینی جمعیت این سازمان به خبرگزاری ها گفته که این برداشت بر اساس برترین تخمین هاست.

شتاب گیری به خاطر جمعیت جوان هند

کارشناسان مدت ها انتظار داشتند که جمعیت هند تا اواخر دهه 2020 از چین پیشی نگیرد، اما کاهش مداوم نرخ باروری در چین این برآورد را هفت سال جلوتر انداخته است. میانگین تعداد بچه ها به ازای هر زن در جمهوری خلق چین به 1/2 رسیده که یکی از پایین تر نرخ هاست. در هند هر چند بارآوری در سال های اخیر کمتر شده، اما نرخ آن 1/ 2 است. در دهه 1950 این نرخ 6 بود و در دهه 1990 کمی بیش از 3.

بر این اساس دیگر نمی توان از انفجار جمعیت در هند صحبت کرد، ولی با نرخ کنونی، جمعیت هند به رشد خود ادامه خواهد داد و طبق ارزیابی سازمان ملل تا خاتمه دهه 2020 از مرز یک میلیارد و 500 میلیون نفر عبور می نماید.

اما چرا هند زمانی که نرخ باروری زیر 1/ 2 است باز هم رشد جمعیت خواهد داشت؟ پاسخ این سوال در ساختار سنی خاص این کشور است چراکه بیش از 40 درصد جمعیت زیر 25 سال سن دارند. به این معنا که اینک بسیاری از زنان در سنین باروری هستند. یعنی اگر 300 میلیون نفر به طور میانه دو فرزند بیاورند، 600 میلیون کودک متولد می شوند. در عین حال، کمتر از 100 میلیون هندی بیش از 65 سال سن دارند. یعنی نسبت افرادی که عمرشان رو به خاتمه می رود، یک ششم زاد و ولد ها خواهد بود.

با این حال توسعه بیشتر در هند با موارد غیر قابل تصور زیادی همراه است. علاوه بر نرخ باروری، امید به زندگی نیز نقش دارد و هر دو عامل می توانند دستخوش تغییرات غیرقابل پیش بینی شوند. حداکثر تخمین سازمان ملل برای جمعیت هند، دو میلیارد نفر در سال 2100 است و حداقل برآورد یک میلیارد نفر.

میانسالی و تحلیل رفتن جمعیت چین

برای چین، محدوده پیش بینی جمعیت در سال 2100 بین یک میلیارد و 200 تا 490 میلیون نفر است.

مرور گزارش اداره آمار چین از عقبگرد جمعیت در شش دهه گذشته معین می نماید تناسب جمعیت جوان و میانسال تغییر نموده و میانگین سنی 39 سال شده که عینا مشابه کشور پیشرفته ای، چون آمریکاست. در هند این میانگین 28 سال است که بیشتر در کشور های نوظهور مانند مکزیک یا آفریقای جنوبی مشاهده می گردد.

جمعیت در چین به سرعت در حال پیر شدن است و این کشور اکنون بیشترین تعداد سالمندان در جهان را دارد. در سال 2010 سن 254 میلیون چینی بالای 60 سال بود که انتظار می رود تعدادشان تا سال 2040 به حدود 400میلیون نفر برسد.

در هند، اما با توجه به فاکتور ها نسبت افراد مسن به کل جمعیت به مراتب کمتر است و جمعیت مولد و فعال پیوسته بیشتر می گردد.

منبع: عصر ایران

به "چین دیگر پرجمعیت ترین کشور دنیا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین دیگر پرجمعیت ترین کشور دنیا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید