معرفی ثروتمندترین کشورها در آسیا

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، 8 مورد از ثروتمندترین کشورها در آسیا

قاره کهن و پهناور آسیا یکی از رو به رشدترین اقتصادها در دنیا را دارد و برخی از ثروتمندترین و پیشرفته ترین کشورها در این قاره قرار گرفته اند. امروز قصد داریم برخی از ثروتمندترین کشورها در آسیا را به شما معرفی کنیم که با پیشرفت های تکنولوژی و سرمایه گذاری عظیمی که در صنعت و اقتصاد داشته اند توانسته در زمره کشورهای مرفه دنیا جای بگیرند. با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی ثروتمندترین کشورها در آسیا

1-ماکائو، چین

ماکائو منطقه ای خودمختار است که رسما بخشی از خاک کشور چین به شمار میرود. ماکائو 650900 نفر جمعیت دارد که در مساحتی کمتر از 30.5 کیلومتر مربع زندگی می کنند و به این ترتیب، متراکم ترین منطقه مسکونی در دنیا به شمار می رود. اقتصاد ماکائو عمدتا بر مبنای صنعت توریسم و گردشگری است و صادرات منسوجات و پوشاک و همین طور خدمات و سرویس های اقتصادی مثل بانکداری هم از جمله بخش های درآمدزای ماکائو به حساب می آیند. بیش از 50% تولید ناخالص داخلی (GDP) ماکائو به زمینه های صنعت توریسم، گردشگری و تفریحات توریستی متکی است. منطقه خودمختار ماکائو روابط تجاری-بازرگانی بسیار مناسبی با بیش از 120 کشور و منطقه در دنیا دارد و از این راه ثروت زیادی برای خود دست و پا کرده است. جالب است بدانید آمار ورود گردشگران خارجی به ماکائو از رقم 9.1 میلیون در سال 2000 به رقم شگفت انگیز 22 میلیون مسافر در سال 2006 افزایش پیدا کرده است.

2- قطر

کشور قطر در منطقه خاورمیانه و در ساحل خلیج فارس قرار گرفته و یکی از ثروتمندترین کشورها در آسیا به شمار میرود. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور به ازای هر نفر 59.330.9 دلار آمریکا برآورد شده است. کشور قطر تنها با کشور عربستان سعودی مرز خشکی دارد و با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم مرز آبی دارد.

اقتصاد کشور قطر عمدتا بر استخراج و صادرات و فروش نفت و گاز طبیعی بنا شده است و این امر 70% درآمد دولتی کشور، بیش از 85% درآمد صادرات و بیش از 60% تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. قطر با این که کشور کوچکی است که اما ذخایر غنی و عظیمی از نفت و گاز در اختیار دارد که اقتصاد و توسعه پایدار این کشور را حداقل تا 22 سال آینده تضمین می کند.

3- سنگاپور

سنگاپور نیز با 52.960.7 دلار تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر (GDP) در رتبه سوم ثروتمندترین کشورها در آسیا قرار می گیرد. این کشور مرفه و پیشرفته که در جنوب شرق آسیا قرار گرفته از یک جزیره اصلی و 62 جزیره کوچک تر تشکیل می شود. اقتصاد سنگاپور عمدتا بر پایه تجارت و بازرگانی بنا شده است و یکی از سهل گیرانه ترین و سالم ترین اقتصادهای دنیا را دارد. سرمایه گذاری های کلانی که در زمینه تجارت و جذب سرمایه های خارجی اجرا شده توانسته شمار زیادی از سرمایه گذاران کلان دنیا را به سنگاپور بکشاند. سنگاپور بیش از هر چیز به خاطر پیشگام بودن در زمینه های کارآفرینی و نوآوری های اقتصادی معروفیت دارد و از هر ایده نو و بدیعی در این مورد استقبال می کند. بندر سنگاپور از نظر حجم و وزن بار و کالا جابجا شده در رتبه دوم دنیا قرار می گیرد.

4- هنگ کنگ

یکی دیگر از ثروتمندترین کشورهای دنیا باز هم منطقه ای خودمختار از جمهوری خلق چین است که امروزه به یکی از مهم ترین قطب های تجاری و اقتصادی دنیا تبدیل شده است. هنگ کنگ مساحتی بالغ بر 1104 کیلومتر مربع دارد و در این مساحت بیش از 7.2 میلیون نفر ساکن هستند. تولید ناخالص داخلی (GDP) هنگ کنگ حدود 43.681.1 دلار است و به این ترتیب، هنگ کنگ در رده چهارم ثروتمندترین کشورها در آسیا قرار می گیرد.

اقتصاد هنگ کنگ به شدت به تجارت بین المللی و امور اقتصادی وابسته است و یکی از مراکز اقتصادی-تجاری بین المللی دنیا به شمار میرود. این کشور اقتصادیات بر درآمد بسیار پایینی دارد و یکی از آزادترین اقتصادها در دنیا را دارد. بندر هنگ کنگ یکی از بزرگ ترین بنادر در دنیا از نظر حجم بار و کالای جابجایی است.

5- ژاپن

ژاپن پس از جنگ دنیای دوم با برنامه ریزی های مدونی که داشت توانست در جنبه های مختلف پیشرفت های زیادی انجام بدهد و امروزه به یکی از ثروتمندترین کشورها در آسیا تبدیل شود. این کشور در شرق آسیا و در ساحل اقیانوس آرام واقع شده است و با 38.894.5 دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه پنجم ثروتمندترین کشورها در آسیا قرار می گیرد. اقتصاد ژاپن تا حد زیادی به صنعت تولید اتومبیل و خودروسازی و وسایل الکترونیکی وابسته است؛ به طوری که این کشور را در در بین 3 تولیدکننده اتومبیل در دنیا قرار داده است. ژاپن یکی از مبتکرترین و خلاق ترین کشورهای دنیاست و همواره توانسته خود را در بین اقتصادهای بزرگ دنیا مطرح کند.

6- امارات متحده عربی

سرانه تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی 37.622.2 دلار است و به این ترتیب این کشور عربی را در رتبه ششم ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار می دهد. امارات در خاورمیانه و در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و با سرمایه گذاری های کلانی که در زمینه توریسم و گردشگری و صنایع دیگر انجام داده به ثروت فراوانی دست پیدا کرده است. کشور امارات 9.2 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، 7.8 میلیون مهاجر و تنها 1.4 میلیون نفر بومی امارات هستند.

اقتصاد کشور امارات متحده عربی از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ در بین کشورهای عضور شورای همکاری خلیج (بعد از عربستان) است. شهر دبی و شهرهای توریستی دیگر مثل شارجه و ابوظبی نقش بسیار مهمی در رشد شگفت انگیز اقتصاد این کشور داشته اند. با این حال، هنوز هم اقتصاد امارات تا حد زیادی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و فرآورده های نفتی وابسته است.

7- کره جنوبی

کشور کره جنوبی یکی دیگر از ثروتمندترین کشورها در آسیا است که در دهه های اخیر توانسته به جایگاه و ثبات اقتصادی بسیار خوبی دست پیدا کند. این کشور اقتصادی متنوع دارد و با 27.538.8 دلار یکی از بزرگ ترین اقتصادهای منطقه به شمار میرود. این کشور پیشرفته و پیشرفته به خاطر برندهای مشهور بین المللی اش مثل سامسونگ و ال جی الکترونیک معروف است. اقتصاد کره جنوبی تا حد زیادی به تجارت و تبادلات بازرگانی بین المللی وابسته است و کارخانجات و نیروی کار ماهر و متخصص این کشور باعث سودآوری زیادی برای کره شده اند.

8- برونئی

برونئی در جزیره ای به همین نام و در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است و با این که کشوری بسیار کوچک است اما در بین ثروتمندترین کشورها در آسیا جای می گیرد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور 26.938.5 دلار به ازای هر نفر است و به این ترتیب در رتبه هشتم این لیست قرار می گیرد. برونئی مرز ساحلی مشترک و طولانی با دریای جنوبی چین و مرز خشکی با کشور مالزی دارد. اقتصاد برونئی اگرچه کوچک است اما به نسبت فاکتورهایی مثل رشد، توسعه پایدار و ثبات اقتصادی و محیط مناسب برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در بین کشورهای مرفه آُسیا قرار می گیرد. صادرات نفت و گاز سود و درآمد زیادی را به اقتصاد این کشور تزریق می کند. برونئی سومین استخراج کننده نفت در جنوب شرق آسیا و چهارمین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در دنیا است.

9- بحرین

آخرین مورد از ثروتمندترین کشورها در آسیا کشور کوچک بحرین است که در خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است. این کشور1234571 نفر جمعیت دارد که از این میان، 666172 نفر مهاجر و خارجی هستند. کشور بحرین سریع الرشدترین اقتصاد را در دنیای عرب دارد و دوازدهمین اقتصاد آزاد در خاورمیانه به شمار میرود. بخش اعظم صادرات بحرین را فرآورده های نفتی تشکیل می دهند. هرچند در کنار صادرات نفتی، تولیدات آلومینیوم، زمینه های اقتصادی و تولیدات مصالح هم بخش قابل توجهی از سود و درآمد این کشور را تشکیل می دهند. سرانه تولید ناخالص داخلی بحرین 22.354.2 دلار به ازای هر نفر است و به این ترتیب این کشور کوچک عربی را در بین ثروتمندترین کشورها در آسیا قرار می دهد.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت

به "معرفی ثروتمندترین کشورها در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ثروتمندترین کشورها در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید