ارتقای سرانه فضای مطالعه در قزوین، کتابخانه های سیار و راهوران در منطقه ها محروم حضور دارند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قزوین، فاطمه محمدبیگی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری اضافه نمود: کتابخانه ثامن الحجج(ع) شهر نرجه یکشنبه دهم اردیبهشت پس از 18 سال به همت بنیاد علمی آموزشی قلم چی تکمیل و در دسترس مردم نرجه نهاده شد.

ارتقای سرانه فضای مطالعه در قزوین، کتابخانه های سیار و راهوران در منطقه ها محروم حضور دارند

محمدبیگی با اشاره به تجهیزات کتابخانه ثامن الحجج اعلام کرد: این کتابخانه در زمینی به مساحت 220 متر مربع در یک ونیم طبقه ساخته شده که بخش کودک و نوجوان، نشریات و بعلاوه مخزن درطبقه همکف طراحی شده و از طبقه اول این بنا به عنوان سالن کتابخانه استفاده می گردد.

وی یادآورشد: شهر نرجه با جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر فاقد کتابخانه بود که با توجه به اهتمام اداره کل کتابخانه های عمومی استان در راستای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی خوشبختانه این کتابخانه تکمیل و مورد بهره برداری نهاده شد.

محمدبیگی تشریح کرد: زمین این کتابخانه سال 1384 به وسیله اهالی نرجه تهیه شده بود ولی متاسفانه به مدت 10 سال پروژه متوقف و هیچ پیشرفت فیزیکی نداشت. اداره کتابخانه ها در سال 94 این زمین را از شهرداری تحویل گرفت و عملیات ساخت را شروع کرد.

محمدبیگی اظهار کرد: ساختمان کتابخانه ثامن الحجج به وسیله اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و از محل اعتبارات تملک دارایی استانی و بعلاوه اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور به استان قزوین در سال 1401، تکمیل و به اداره کل کتابخانه های عمومی استان تحویل داده شد.

کتابخانه شهرستان بویین زهرا آماده بهره برداری می گردد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در بخش دیگر صحبت هایش از تکمیل کتابخانه مرکزی شهرستان بوئین زهرا در خرداد ماه اطلاع داد و گفت: ساخت این کتابخانه با 19 میلیارد هزینه، از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به قزوین تامین شد و تیرماه امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد. متولی ساخت کتابخانه بوئین زهرا شهرداری بود و در این پروژه هم بنیاد علمی آموزشی قلم چی بخشی از تجهیزات را تامین کرد.

محمدبیگی اضافه نمود: کتابخانه بوئین زهرا در زیربنایی به مساحت 1200 مربع ساخته شده و ما درصدد هستیم بخش های متنوع و مدرن مانند بخش کودک و نوجوان، تالار محققان، اتاق ویژه مطالعه گروهی و... برای این کتابخانه در نظر گرفته گردد.

وی به تکمیل کتابخانه در بیدستان اشاره نمود و گفت: متولی ساخت کتابخانه شهر بیدستان شهرداری است که هزینه آن از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به قزوین تامین شده است. این کتابخانه 1250 متر مساحت دارد و در 2 طبقه طراحی شده است و با هزینه 29 میلیارد ریالی ساخته شده و بنا به گفته شهرداری تا چند ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد. در این کتابخانه هم فضاهای تازه و مدرن را جهت بهره مندی مردم شریف بیدستان در نظر گرفته ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تاکید نمود: با راه اندازی این کتابخانه ها از نیروهای بومی برای خدمات دهی به مردم استفاده می گردد و مراحل انجام این کار اجرا شده است.

محمدبیگی اظهار کرد: این کتابخانه در فاز نخست دارای 15 هزار جلد کتاب است ولی مخزن آن دارای ظرفیت 40 هزار جلد کتاب می باشد که در فازهای بعدی تامین می گردد.

وی توضیح داد: کتابخانه سگزآباد در 560 متر و با بودجه ای بالغ بر 25 میلیارد ریال به وسیله شهردای سگزآباد و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به قزوین ساخته و در چند ماه آینده تکمیل می گردد.

محمد بیگی اذعان کرد: کتابخانه قشلاق با تولی گری اداره نوسازی به مساحت 300 متر و کتابخانه شریف آباد به تولی گری شهرداری به مساحت 1100 متر، به علت پیشرفت کمتر از 50 درصد، نتوانست از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به قزوین بودجه ای دریافت کند و انشاءا... با تامین اعتبار لازم این دو پروژه در امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.

ارتقای سرانه فضای مطالعه در استان قزوین

محمدبیگی گفت: بودجه 15 میلیارد تومانی برای کتابخانه های بوئین زهرا، بیدستان و سگزآباد در نظر گرفته شده بود که در مدت دو سال 60 درصد آن محقق شده است و امیدواریم تا سرانجام سال 40 درصد به جای مانده آن محقق گردد.

این مدیر فرهنگی اظهار کرد: با افتتاح طرح های در دست ساخت، سرانه فضای مطالعه استان از 2 متر و 27 سانتی متر به 2 متر و 64 سانتی متر افزایش می یابد گرچه هنوز تا فاصله استاندارد فاصله داریم و انشاءا... با یاری خیرین، بخش دولتی و شهرداری ها این فاصله را کمتر می کنیم.

وی در ادامه توضیحاتش به 20 منطقه فاقد کتابخانه اشاره نمود و گفت برای حل این مشکل رایزنی های ما با اداره های امور مالی و دارایی، نوسازی مدارس و استانداری ادامه دارد و درصدد این هستیم که بتوانیم با تعریف پیوست فرهنگی احتیاجهای این منطقه ها را برطرف کنیم.

خدمات رسانی به منطقه ها محروم به وسیله کتابخانه های سیار و راهوران

محمدبیگی اضافه نمود: برای برطرف خلاء در منطقه های که فاقد کتابخانه هستند برنامه ای را به صورت کوتاه مدت اجرا کردیم و به وسیله کتابخانه سیار در حال خدمات دهی به این منطقه ها هستیم و هر واحد سیار 10 تا 30 روستای استان را تحت پوشش قرار می دهد.

محمدبیگی اظهار کرد: برای دریافت و تامین زمین در روستاهای شاهین تپه، قشلاق، شهرک قدس، نظام آباد، نیکویه و حیدریه اقدامات خوبی اجرا شده است و رایزنی های متعددی با بانک ها برای جالب مشارکت در عمل به مسئولیت های اجتماعی شان اجرا شده است.

وی استفاده از ظرفیت راهوران را یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده برای خدمات رسانی به منطقه ها فاقد کتابخانه دانست و اضافه نمود: در حال حاضر 44 راهور با اشتیاق در این طرح مشارکت دارند و پس از احتیاج سنجی های اجرا شده کتاب های مدنظر را به دست مخاطبان روستایی می رسانند.

مشارکت بخش صنعت سبب توسعه کتابخانه ها می گردد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فضاهای بلااستفاده در مدارس و مساجد را یکی از ظرفیت های مناسب برای راه اندازی کتابخانه های عمومی دانست و اذعان کرد: برای راه اندازی کتابخانه های روستایی به 120 متر زیربنا و در شهرها به 200 متر مربع زمین احتیاج داریم و هر مسجد و یا مدرسه ای که این فضا را در اختیار ما بگذارد می توانیم تجهیزات استاندارد را برای تاسیس کتابخانه را فراهم کنیم.

فاطمه محمدبیگی در پایان به تبصره ماده 14 قانون معادن اشاره و گفت: استفاده از این ظرفیت می تواند در توسعه فضای کتابخانه ای بسیار حائز اهمیت باشد. فعالان بخش صنعتی می توانند با استفاده از این تبصره و بعلاوه ماده 172 قانون مالیاتی به هر اندازهی که در طرح و احداث کتابخانه ها مشارکت داشته باشند به همان اندازه از مالیات واحدهای صنعتی خود کم نمایند و بعلاوه یاری موثری به توسعه کتابخانه ها داشته باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ارتقای سرانه فضای مطالعه در قزوین، کتابخانه های سیار و راهوران در منطقه ها محروم حضور دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای سرانه فضای مطالعه در قزوین، کتابخانه های سیار و راهوران در منطقه ها محروم حضور دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید