بومی سازی تجهیزات ترمیم خطوط لوله دریایی

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، باتوجه به امتناع شرکت های خارجی از فروش تجهیزات ترمیم لوله زیر دریا به ایران، یک شرکت دانش بنیان این تجهیزات را با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی بومی سازی کرد.

بومی سازی تجهیزات ترمیم خطوط لوله دریایی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ آژانس الکترونیکی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درصورتی که تجهیزات خطوط لوله زیر دریا دچار آسیب و نشتی شوند، خسارت بسیار سنگینی به کشور و شرکت های نفت و گاز تحمیل می کند. با توجه به امتناع شرکت های خارجی از فروش تجهیزات ترمیم لوله زیر دریا به ایران، یک شرکت دانش بنیان این تجهیزات را با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی بومی سازی کرد.

محمد توده فلاح، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: خطوط لوله زیر دریا بر اثر گذشت زمان یا سانحه ممکن است دچار آسیب و نشتی شوند. این شرکت تجهیزاتی تولید می کند که می تواند لوله را ترمیم کند. این تجهیزات شامل دستگاه های فلزی هستند که در دو نوع اتصال یک تکه و دوتکه تولید می شوند. این تجهیزات در محل آسیب به دور لوله حلقه می زنند و در همان جا باقی می مانند و باعث رفع نشتی و خرابی می شوند.

وی در ادامه افزود: اگر لوله از هم جداشده باشد از تجهیزات یک تکه استفاده می شود و اگر دچار نشتی و آسیب شده باشد از تجهیزات دوتکه استفاده می شود. چند شرکت محدود در جهان این تجهیزات را تولید می کنند که با شروع تحریم ها از فروش آن به کشورمان خودداری کردند. با توجه به این فرصت، یک تیم برجسته از مهندسین و محققین در شرکت جمع شدند و یک لیست از مزایا و معایب تجهیزات مشابه خارجی تهیه کردند، با حذف معایب، درنهایت یک محصول با کیفیت ایرانی تولید شد و ما مدعی هستیم که کیفیت این محصول از بسیاری از نمونه های مشابه خارجی برتر است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین بیان نمود: این تجهیزات در نمونه 32 اینچ به قیمت 2 میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش می رسد، درحالی که نمونه مشابه خارجی 7 میلیارد و پانصد میلیون تومان قیمت دارد. تا به امروز توانسته ایم علاوه بر تأمین نیاز داخلی به کشورهای جنوب شرق آسیا، مانند مالزی، اندونزی و هندوستان نیز صادرات داشته باشیم. شرکت های داخلی نفت و گاز مشتری این محصول هستند و خوشبختانه از کیفیت این محصول دانش بنیان رضایت کامل دارند.

به گفته فلاح، این محصول ازنظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است، برای مثال اگر یکی از لوله های پارس جنوبی دچار آسیب شود، نشتی آن می تواند روزانه 5 میلیون یورو خسارت به همراه داشته باشد. با توجه به امتناع شرکت های خارجی از فروش این محصول، بسیار حیاتی بود که این تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بومی سازی تجهیزات ترمیم خطوط لوله دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی تجهیزات ترمیم خطوط لوله دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید