دوربین موبایل ابتلا به دیابت را شناسایی می کند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، محققان روشی نوین ابداع کرده اند تا بتوان با کمک دوربین موبایل و یادگیری عمیق ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد شناسایی کرد.

دوربین موبایل ابتلا به دیابت را شناسایی می کند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، مهر به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند می توان با استفاده از دوربین موبایل دیابت نوع دوم را تشخیص داد.

روش به کار گرفته شده در این تحقیق نیازمند هیچ گونه سخت افزار اضافی غیر از دوربین موبایل نیست و هم اکنون می تواند با دقت بیش از 80 درصد دیابت را شناسایی کند.

رابرت آورام محقق ارشد این پژوهش می گوید: ممکن است ابتلا به دیابت برای مدتی طولانی بدون هیچ علامتی رصد نشود. امروزه ابزارهای غیر تهاجمی و وسیعی برای ردیابی دیابت وجود ندارد و همین امر انگیزشی برای انجام این تحقیق شد.

تاثیر مصرف ماست های پروبیوتیک در درمان دیابت

سیستم مذکور براساس فوتوپلتیسموگرافی(PPG) است. در فوتوپلتیسموگرافی نور به بافت تابانده می شود تا تغییرات حجم خون بررسی شود.

در تحقیق جدید محققان فرضیه ای ارائه کردند که طبق آن اطلاعاتPPGبه دست آمده توسط دوربین موبایل را می توان برای بررسی آسیب عروقی ناشی از دیابت به کار برد.

در مرحله نخست آنها یک الگوریتم یادگیری عمیق ساختند که قابلیت بررسی میلیون ها سابقه PPG را داشت و متوجه شدند آن نشانگر زیستی را می توان برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت به کاربرد. این شبکه عصبی عمیق 2.6 میلیون سابقه PPG مربوط به 53 هزار و 870 نفر مبتلا به دیابت را بررسی کرد.

در مرحله بعد الگوریتم ساخته شد و محققان توانایی آن برای شناسایی دیابت را فقط با استفاده از اطلاعاتPPG در سه گروه و با استفاده از چراغ قوه و دوربین که به سمت نوک انگشت فرد گرفته شده بود، رصد کردند. این سیستم دیابت را در 80 درصد بیماران به درستی شناسایی کرد.

می توان قابلیت این الگوریتم را با توجه به گذر زمان ارتقا داد. البته مدتی طول می کشد تا این تحقیق به توسعه یک اپلیکیشن ردیابی دیابت در موبایل منجر شود. با این وجود طرح مذکور نمونه اولیه خارق العاده ای به حساب می آید.

منبع: همشهری آنلاین

به "دوربین موبایل ابتلا به دیابت را شناسایی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین موبایل ابتلا به دیابت را شناسایی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید