شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی نو خریداری کنید!

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، با توجه به شرایط سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های هوشمند کنونی، به نظر می رسد سال آینده اصلا نیازی به خرید گوشی هوشمند تازه نباشد. البته اگر حالا یک گوشی خوب دارید.

شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی نو خریداری کنید!

توجه داشته باشید این مقاله کاملا بر اساس نظر شخصی است. بنابراین شاید همه با آن موافق نباشند. بعلاوه گفتنی است این مطلب با اندکی تغییر در مقایسه با متن منبع نوشته شده است.

بسیاری از افراد هستند که بدون اینکه گوشی هوشمندشان مشکل خاصی برایش پیش بیاید، آن را رها نموده و گوشی نو خریداری می نمایند. شاید بعضی از کاربران با خواندن این خط تعجب نمایند که مگر می گردد وقتی گوشی مشکل خاصی ندارد به سراغ مدل نو رفت اما چه باور کنید چه نه، چنین افرادی وجود دارند و تعداد آن ها هم زیاد است.

در حالی که این حقیقت زندگی بسیاری از افراد است، اما به نظر می رسد باید تغییر کند. یعنی زمانی به سراغ مدل نو برویم که مدل قدیمی دیگر چاره ای برایمان نگذارد. خراب گردد، بشکند، هنگ کند، آپدیت دریافت نکند، داغ کند، دزدیده گردد و بسیاری موارد ناخوشایند دیگر که در چرخه زندگی یک گوشی هوشمند ممکن است برایش رخ دهد.

در همین حین که این مطلب را می نویسم، یک گلکسی S20 فن ادیشن دقیقا روبروی من قرار گرفته است. این گوشی قطعا برترین گوشی اندرویدی حال حاضر نیست. حتی زمانی هم که عرضه شد، برترین نبود. اما بدترین گوشی هم نیست و اگر بخواهم منصفانه بگویم، واقعا کیفیت خوبی دارد. یک گوشی خوبی است که می توانم برای انجام کارهای مختلف، از بازی گرفته تا ادیت فیلم و عکس، روی توانایی های پردازنده اسنپدراگون 865 آن حساب کنم.

سامسونگ تمایل دارد افرادی مثل من، این گوشی ها را رها نموده و گلکسی S22 یا حداقل S21 فن ادیشن را که سال جاری راهی بازار شد را خریداری کنم. اما این شرکت علت قانع نماینده ای به من نداده که چنین کاری را انجام دهد. اصلا صرف نظر از اینکه گوشی های نو از لحاظ قدرت پردازشی به خاطر ضعف خود سامسونگ در ساخت اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200، شرایط بسیار بدی دارند، یک پرسش که باید قبل از این کار داشته باشم این است که مگر S20 فن ادیشن من چه کاری انجام نمی دهد که بخواهم با گوشی نو انجام دهم؟

اسنپدراگون 865 را می توان یک پردازنده مشابه اسنپدراگون 778G به حساب آورد که پردازنده فوق العاده قابلی هم هست. در کنار آن از 8 گیگابایت حافظه رم استفاده شده و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 که نوترین نوع حافظه داخلی هم به شمار میرود. من از سرعت و قدرت چه چیزی می خواهم که این گوشی نتواند احتیاجم را رفع کند؟ حتی یک سال دیگر آپدیت هم می گردد و این یعنی فرصت این را دارم که یک سال دیگر هم با کیفیت سخت افزاری بسیار خوب، نرم افزار نو را تجربه کنم.

البته فقط سامسونگ نیست. اپل، گوگل، شیائومی و… شرکت هایی هستند که می دانند این دسته از کاربران با خرید یک مدل از محصول این شرکت ها، برای خرید مدل بعدی هم تمایل نشان می دهد. این شرکت ها با خود فکر می نمایند و می گویند طبیعتا وقتی شخصی از کار با گوشی یک شرکت دیگر راضی است، سخت است او را متقاعد کنیم محصول ما را بخرد. پس کاری می کنیم که افراد از زیست بوم خودمان، برای خرید محصولات نومان تمایل نشان دهند.

این شرکت ها پیوسته کوشش می نمایند به شما بفهمانند چرا باید گوشی نوشان را بخرید. حتی در بعضی مواقع، خودشان از روی عمد با ارائه آپدیت های نرم افزاری، عملکرد یک سری از گوشی ها را با مشکل روبرو می نمایند تا کاربر به خرید مدل نوتر تمایل پیدا کند. سامسونگ و هر شرکت دیگری هر سال با عرضه یک گوشی نو، دارند غیر مستقیم این را به ما می گویند که دیگر وقتش رسیده گوشی قدیمی خود را رها نموده و این مدل را بخرید. برای مثال گوشی گلکسی S نو از فلان حیث از گلکسی S قدیمی شما بهتر است. حال شما می توانید به جای این مدل ها، آیفون، گلکسی فولد، یا هر گوشی دیگری را قرار دهید. فرق خاصی نمی نماید چون سیاست شرکت ها تقریبا مشابه است.

دلایل زیادی وجود دارد که به ما اثبات می نماید نباید گوشی نو بخریم. بزرگ ترین علت هم این است که آنچه که داریم عملکرد فوق العاده ای دارد. اگر اینطور نیست، پس خواندن ادامه این مطلب را رها و آنچه که می گوییم را فراموش کنید و در پی یک گوشی نو باشید. البته این زمانی است که بتوانید این کار را انجام دهید چون متأسفانه بعضی ها در محدودیت بودجه قرار دارند.

اگر بخواهیم خیلی منطقی باشیم، باید بگوییم آن دسته از کاربرانی که گلکسی S9 یا نوت 9 دارند، سال گذشته برترین زمان برای خرید یک گلکسی S22 است که تخفیف زیادی هم احتمالا روی آن اعمال می گردد. با این کار، کاربران با پرداخت مبلغی کم، محصولی را خریداری خواهند کرد که سه سال دیگر آپدیت می گردد، از لحاظ دوربین و نمایشگر کیفیت خوبی دارد، پردازنده آن همچنان توانایی بالایی دارد و بسیاری موارد خوب دیگر که خرید آن را توجیه می نماید.

عدم خرید گوشی نو به محیط زیست هم تا حدودی یاری می نماید. نه فقط مواد اولیه که برای ساخت یک گوشی هوشمند مورد احتیاج هستند، بلکه هزینه ارسال به کشورهای دیگر، بسته بندی، انرژی، حتی فروش یک گوشی دست دوم و… هم می توانند به محیط زیست صدمه ای جدی وارد نمایند. شرکت های کنونی از الکتریسیته و سوخت دیزلی برای فراوری و ارسال محصول به دست مشتری استفاده می نمایند و تمام این ها یعنی آسیب به محیط زیست.

تصور نکنید آن روی من که عاشق محیط زیست است دارد باعث می گردد که در برابر خرید گوشی نو مقاومت کنم. هرچند اگر این اتفاق هم بیفتد مشکل خاصی نیست. اما یک مورد مهم دیگر که باعث می گردد حداقل تا یک سال دیگر هم صبر کنم این است که نمی خواهم بدون علت، برای خرید محصولی که نهایتا 10٪ تجربه کاربری مرا لذت بخش تر می نماید هزینه کنم. البته باید بگویم این تصمیمی است که من با توجه به شرایط و سلیقه خودم می گیرم و قطعا شخص دیگری می تواند نظر متفاوتی داشته باشد.

بعضی از افراد معتقد هستند تا وقتی بودجه لازم را داشته باشند، فقط لذت بردنشان است که اهمیت دارد. در نتیجه تا می توانند هزینه می نمایند که لذت کار با گوشی های نوتر و قدرتمندتر را تجربه نمایند. هیچ اعتراضی هم به این افراد وارد نیست چون سبک زندگی خودشان را دارند. اما می توان به آن ها توصیه کرد که سعی نمایند برای عدم آسیب زدن به محیط زیست هم که شده، دست نگه دارند و وقتی زمان درستش رسید، گوشی نوی بخرند.

این موضوع خصوصا الان که حتی قدرت پردازشی گوشی های مالی هم بالاتر رفته و پشتیبانی نرم افزاری از گوشی های شرکت های اندرویدی معروف حداقل به 2 سال رسیده است، بیشتر دارد به منطقی بودن نزدیک می گردد. زمانی بود که شرکت های فراورینماینده گوشی های اندرویدی، در برترین حالت 2 سال از گوشی های خود پشتیبانی می کردند. این مقدار اکنون در برترین حالت به 4 سال آپدیت نرم افزاری و 5 سال آپدیت امنیتی رسیده که اصلا مقدار کمی نیست. شما با خرید یک گوشی گلکسی A53، تا 4 سال می توانید آپدیت دریافت کنید و از کار با گوشی میان رده خود لذت ببرید.

البته اگر این گوشی بتواند شما را تا 4 سال همراهی کند. خوشبختانه بسیاری از شرکت ها اکنون دریافته اند که آپدیت نرم افزاری چقدر در زندگی کاربران اهمیت پیدا نموده و چقدر مردم نسبت به این موضوع حساس شده اند. آن ها اکنون حتی قدرت سخت افزاری هم برایشان در مقایسه با آپدیت نرم افزاری اهمیت کمتری دارد چرا که می خواهند مدت زمان بیشتری تحت پوشش شرکت سازنده قرار داشته باشند. برای آن ها، تجربه نرم افزار نو بعد از 3 سال خیلی لذت بخش تر از این است که بتوانند مثلا با همان سیستم عامل و رابط قدیمی، یک بازی را با کیفیت 60 فریم اجرا نمایند در حالی که مثلا در اطراف شان بسیاری از کاربران می توانند با قابلیت های نرم افزاری نو پز بدهند.

اگر شما گلکسی S23 را نخرید، یا آیفون 14 پرو مکس و یا حتی پیکسل 7 پرو که در بازار ما کمتر پیدا می گردد، قطعا یک چیز را از دست خواهید داد. بالاخره یک فرق که باید بین نسل نو و قدیم وجود داشته باشد. شما از آن بهبودی بی بهره خواهید بود. نمی خواهیم این بخش از ماجرا را هم انکار کنیم. اما چیزی که می خواهیم بگوییم این است که مگر چقدر این قابلیت در زندگی شما تأثیر دارد؟ نهایتا 10٪ تجربه کاربری شما را بهتر خواهد شد. حال آیا این 5٪ ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟

یک اتفاقی که برای خودم هم افتاد این بود که قبل از خرید گلکسی S20 فن ادیشن، بین این گوشی و پوکو F3 پرو مانده بودم. بسیاری از افراد پیشنهاد می کردند به خاطر هزینه پایین تر، نماینده پوکو را خریداری کنم، اما من به علت اینکه چندین سال تجربه کار با گوشی های سامسونگ را داشتم و تقریبا می توان گفت به تمام بخش های آن مسلط بودم و بعلاوه به خاطر دوربین تله فوتو، S20 فن ادیشن را ترجیح دادم. از اینکه علت نخست را برای انتخاب این گوشی در فکر خود داشتم پشیمان نیستم، اما از دوربین تله فوتو فقط یک بار و آن هم به خاطر ذوقی که داشتم استفاده کردم.

نمی گویم دوربین تله فوتو قابلیت اضافه ای است. اتفاقا خیلی هم هیجان انگیز است، اما من کاربری نبودم که به آن احتیاج داشته باشم. به همین دلیل پوکو F3 پرو با 3 میلیون تومان هزینه کمتر می توانست تمام احتیاجهای مرا به پردازنده ای نسبتا قدرتمندتر رفع کند. این تجربه را با شما به اشتراک گذاشتم تا بگویم اگر یک گوشی قدرتمند دارید و می خواهید به خاطر یک ویژگی دهن پر کن به سراغ مدلی نو بروید، حتما فکر کنید و ببینید آیا اصلا آن ویژگی برای شما و کارتان مناسب هست؟

مطمئنا برای شما عجیب است که این حرف را از دهان کسی بشنوید که نویسنده تکنولوژی است و خودش از تماشا قابلیت های مجذوب کننده درون گوشی های نو به وجد می آید. شاید هم اصلا غیرمنطقی به نظر برسد و شما در نهایت با گفته های من موافق نباشید، اما باور کنید یا نه، من هم یکی از کاربرانی هستم که به شدت به برند سازنده گوشی خودم علاقه مند هستم و اگر زمان به عقب برگردد، باز هم همین گوشی را انتخاب می کنم، اما برای خرید مدل نو، کاملا شکیبا هستم و منتظر می مانم زمان درستش فرا برسد.

البته منظورمان هم این نیست که گوشی قدیمی خود را تا زمانی که خودش از دست شما خسته گردد نگه دارید. تجربه چنین شرایطی را هم داشته ام. برای مثال 5 سال از گوشی گلکسی J7 2016 به عنوان گوشی نخست خود استفاده کردم که تقریبا می توانم بگویم جز نمایشگر که بخشی از آن شکسته بود، بخش سالمی در آن وجود نداشت. قطعا اگر یک گوشی میان رده یا مالی دارید، مدت زمانی که باید آن را نگه دارید به مراتب کمتر می گردد چون این گوشی ها در مدت زمان کمتری آغاز به اذیت کردن کاربر می نمایند. ولی گوشی های میان رده قدرتمند یا پرچم دارهای مالی، درست به همان میزان پرچم دارها طول عمر خوبی دارند و می توان حداقل تا انتها چرخه آپدیت از آن ها به خوبی استفاده کرد.

پس، می توان از این صحبت ها نتیجه گرفت که یک گوشی نو نخرید، چون هم به نوبه خود به محیط زیست لطف نموده اید، هم پول بی زبان را از بی فایده هدر رفتن نجات داده اید و هم اینکه چیز خاصی را از دست نمی دهید. البته تمام این ها در شرایطی است که گوشی شما بدون هیچ مشکل خاصی شما را همراهی کند.

اگر فکر می کنید این دلایل منطقی نیستند و باید گوشی نو را صرف نظر از دلایل مختلف خریداری کرد، لطفاً نظارت خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Andoird Central

منبع: دیجیکالا مگ

به "شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی نو خریداری کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی نو خریداری کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید