قیمت قند و شکر چقدر افزایش یافت؟، قند و شکر در بازار کمیاب شد؟

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، قیمت شکر روز دوشنبه از سوی دولت 16 هزار و 350 تومان اعلام شد. با این حال به نظر می رسد که قند و شکر دولتی در بازار کمیاب است و با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسد.

قیمت قند و شکر چقدر افزایش یافت؟، قند و شکر در بازار کمیاب شد؟

طبق برسی های صورت گرفته از فروشگاه های آنلاین این محصولات 60 تا 70 درصد گران تر از نرخ مصوب توزیع می گردد. البته این موضوع در بازار سایر کالاهای اساسی نیز صدق می نماید.

به عنوان مثال برنج نرخ مصوب 65 هزار تومانی دارد، اما در محدوده 100 هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است بارها سیاست قیمت گذاری دستوری شکست خورده، اما دولت همچنان اصرار به اجرای آن دارد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره عرضه شکر دولتی به بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک سهمیه چند صد تنی با قیمت 12 هزار و 535 تومان در اختیار بنکداران قرار داد. ما این سهمیه را به شکل حواله های خرد و بزرگ در اختیار اعضا گذاشته ایم. محموله ها نیز به بخش بسته بندی فرستاده شد تا به شکل بسته بندی های یک کیلویی وارد بازار گردد.

قیمت شکر چند؟

قاسمعلی حسنی در تبادل نظر با وبلاگ آژانس الکترونیکی بیان کرد: قیمت شکر با احتساب هزینه و سود بنکداری و بسته بندی، 15 هزار تومان تمام می گردد. این کالا در نهایت با قیمت 16 هزار و 350 تومان باید به دست مصرف کننده برسد.

او ادامه داد: قیمت شکر و قند یک رشد بی رویه را در سال گذشته تجربه کردند. به طور مثال شکر دولتی از 6650 تومان به 11 هزار و 500 تومان تغییر قیمت داد. پس از آن مرز 12 هزار تومان را رد کرد و به 13 هزار و 500 تومان رسید. این محصول در ابتدا برای صنعت به شکل حواله بود؛ در 13 دی ماه به آن 9 درصد ارزش افزوده اضافه شد و در نهایت در 16 بهمن کارخانه ها نرخ خود را 16 هزار و 500 تومان با 9 درصد ارزش افزوده تغییر دادند.

وی اضافه نمود: یک سری تغییرات باعث شد تا قیمت شکر و قند به طور غیرمتعارف از مرز 20 هزار تومان عبور کند. طرح این مشکل با وزرات جهاد کشاورزی باعث شد که این وزارتخانه چند صد تن شکر را به اتحادیه بنکداران ارسال کند.

قند و شکر آزاد به وفور یافت می گردد!

حسنی بعلاوه تشریح کرد: شکر دولتی به بخش بسته بندی فرستاده شده تا آماده توزیع در بازار گردد. انتظار می رود توزیع شکر در بازار جلودار فرایند افزایشی قیمت باشد. اگر اندازه حواله ها افزایش یابد شاید شاهد کاهش قیمت شکر و قند این محصول باشیم.

او در سرانجام اظهار داشت: تهیه محصول با قیمت مصوب محدودیت های خاص خود را دارد، اما با قیمت آزاد هر محصولی را می توانید به وفور بیابید. پس وقتی از کمبود صحبت می گردد، احتمالاً موضوع کمبود کالا با نرخ دولتی است.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت هیچ کالایی زیاد نمی گردد را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت قند و شکر چقدر افزایش یافت؟، قند و شکر در بازار کمیاب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت قند و شکر چقدر افزایش یافت؟، قند و شکر در بازار کمیاب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید