کاهش 20 درصدی مصرف سرانه برنج، شکر گران نمی گردد

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، صدیف بیک زاده در خصوص افزایش قیمت جهانی شکر و تاثیر آن بر بازار داخلی گفت: فعلا افزایش قیمتی در خصوص شکر نداریم، درست است که قیمت جهانی شکر افزایش یافته و همینطور گروه ارزی آن از سال 98، از 4200 تومان به ارز نیمایی رسیده است، اما به علت اینکه شرکت بازرگانی دولتی، ذخایر شکر داشت و همینطور کمتر بودن قیمت فراوری داخلی از قیمت جهانی، فعلا تغییر قیمتی روی شکر اتفاق نیافتاده است.

کاهش 20 درصدی مصرف سرانه برنج، شکر گران نمی گردد

وی اضافه نمود: تا زمانی که ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داشته باشد این فرایند ادامه دارد. باید دید بعد از اتمام یا به حداقل رسیدن این منابع شرایط به چه شکلی است. اگر برنامه ای برای افزایش قیمت وجود داشته باشد رسما اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در خصوص شرایط برنج نیز اضافه نمود: از سال گذشته که قیمت برنج ارز نیمایی شد کاهش در واردات داشتیم، به طوریکه فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال 98 حدود 90 درصد کاهش واردات داشته ایم، در سال 99 نیز نسبت به سال 98 حدود 47 درصد واردات کاهش داشته است به طور تقریبی 15 تا 20 درصد از این کاهش واردات برنج از محل افزایش فراوری داخلی جبران شده و یک مقدار هم به خاطر تعدیل تقاضا بوده است.

وی در خصوص میزان تغییرات سرانه مصرف گفت: تا زمانی که رفتار مصرف کننده تطبیق پیدا کند میزان مصرف کمتر می گردد؛ با افزایش قیمت متاثر از نیمایی شدن واردات برنج، کاهش مصرف نیز رخ می دهد. در خصوص برنج حدود 50 درصد وابستگی به واردات داریم، میزان احتیاج کشور 3.5 میلیون تن است و حدود 600 هزار تن نیز ذخایر راهبردی داریم، حدود 1 میلیون و 800 تا 2 میلیون تن آن به وسیله فراوری داخل و حدود 1 میلیون و 700 هزار تن به وسیله واردات تامین می گردد. بنابراین سرانه مصرف حدود 40 تا 42 کیلوگرم است یعنی به واسطه کاهش واردات، 15 تا 20 درصد کاهش سرانه مصرف برنج روی داده است. یعنی برآورد ما این است که حدود 5 تا 6 کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.

بیک زاده اضافه نمود: طبق مدل های مالی مصرف کننده ها زمانی مصرف خود را با قیمت ها تطبیق می دهند، تا زمانی که این تطبیق رخ دهد حدود 5 تا 6 کیلوگرم سرانه مصرف برنج وارداتی کاهش خواهیم داشت، البته همه این اعداد به صورت برآوردی است.

منبع: ایلنا

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار وبلاگ آژانس الکترونیکی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "کاهش 20 درصدی مصرف سرانه برنج، شکر گران نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 20 درصدی مصرف سرانه برنج، شکر گران نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید