کشفی که می تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، به گفته محققان، این احتمال وجود دارد که ستارگان سریع تر از آن چه که تصور می کردیم، تشکیل شوند. این کشف می تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند.

کشفی که می تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی و به نقل از دیلی میل، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری یا فست Five-hundred-metre Aperture Spherical Telescope) (FAST)) در جنوب غربی چین به کاوش ابر مولکولی لیندز 1544 (Lynds 1544) پرداختند. رصد این ابر که در فاصله 450 سال نوری در صورت فلکی گاو قرار گرفته است به وسیله ستاره شناسان آموزشگاه علوم چین در بیجینگ انجام گرفت. آن ها می گویند این ابر مولکولی در آستانه متولد کردن یک ستاره است.

نظریات پیشین در خصوص تشکیل ستارگان بیان می نماید که میلیون ها سال طول می کشد تا گاز و غبار درون یک ابر مولکولی جمع شده و منطقه ای متراکم برای ایجاد جرقه همجوشی هسته ای به وجود آورد. میدان های مغناطیسی قوی نیز از سرعت این فرآیند می کاهند.

با این حال در این مطالعه نو آن ها دریافتند که میدان مغناطیسی در متراکم ترین بخش ابر مولکولی، جایی که انتظار می رود ستاره ها در آن شکل بگیرند، 13 بار ضعیف تر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود.

این بدان معناست که میدان مغناطیسی در ناحیه متراکم به مقدار کافی قوی نیست که از فرآیند همجوشی هسته ای جلوگیری کند و بنابراین ستارگان می توانند زودتر از آن چه انتظار می رود، متولد شوند.

پیش از این ستاره شناسان از رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو برای آنالیز متراکم ترین بخش های ابر مولکولی استفاده می کردند. این رصدخانه در حال حاضر از کار افتاده است.

رصدخانه های دیگر برای مقدار گیری نواحی کم تراکم تر ابر استفاده شده اند و در این مطالعه بر روی منطقه ای بین این دو بخش تمرکز شده است.

آن ها با استفاده از بزرگ ترین رصدخانه رادیویی دنیا توانستند میدان مغناطیسی این ابر را مورد کاوش قرار دهند و نتایج را با مدل های رایانه ای مقایسه نمایند. محققان تفاوت بزرگی میان قدرت میدان مغناطیسی در منطقه ها متراکم در مقایسه با آن چه با توجه به مدل های رایانه ای انتظار می رفت، مشاهده کردند.

نویسندگان نوشتند: کشف میدان مغناطیسی کاهش یافته در مرکز هسته پیش ستاره ای L1544 می تواند درک ما از نحوه شکل گیری ستارگان را متحول کند.

هسته پیش ستاره ای یک ابر مولکولی متراکم است که شکل گیری ستاره در آن اتفاق می افتد و تصور می گردد کاهش قدرت میدان مغناطیسی برای آغاز تشکیل ستاره ضروری باشد.

بعضی از نظریه ها نشان می دهند که این تغییرات مغناطیسی زمانی اتفاق می افتد که هسته بسیار متراکم است و باعث فروپاشی هسته ها و تشکیل ستاره ها می گردد.

با این حال کاوش قدرت میدان میان ستاره ای منظومه پیش ستاره ای اولیه کار چالش برانگیزی بوده است.

تائو چانگ چینگ (Tao-Chung Ching)، محقق ارشد این مقاله و همکارانش یک میدان مغناطیسی در گاز اتمی سرد خارج از مرکز L1544 یافتند. و شاهد کاهش 13 برابری میدان مغناطیسی بودند. در حقیقت آن ها پیش بینی می نمایند که ممکن است ستاره کوچک جنینی 10 برابر زودتر از تصور در حال شکل گیری باشد.

میدان مغناطیسی در این ابرهای تشکیل دهنده ستاره می تواند 100 هزار بار ضعیف تر از میدان مغناطیسی اطراف زمین باشد و به همین علت مطالعه آن ها سخت است.

در مطالعات قبلی میدان های مغناطیسی در لایه های کم تراکم گاز خارج از هسته آنالیز شده بود. در این مکان ها نیروی مغناطیسی بر نیروی گرانشی غالب است. آن ها سپس میدان های مغناطیسی قوی تر درون هسته ابر را آنالیز کردند و دریافتند در این منطقه ها گرانش غالب است.

مطالعه نو خلاء میان این دو را پر نموده است و به آنالیز منطقه ها میانی بین لایه کم تراکم و متراکم پرداخته است. آن ها دریافتند که میدان مغناطیسی 13 برابر نسبت به لبه ها ضعیف تر است. تائو چانگ چینگ می گوید: این بدان معناست که ابر گازی می تواند با سرعت بیش از 10 برابر نسبت به آن چه تصور می شد تبدیل به یک ستاره گردد.

گام بعدی مطالعه سایر ابرهای مولکولی با رصدخانه فست است تا تعیین گردد آیا می توان این یافته ها را به سایر ابرها تعمیم داد یا خیر.

این یافته ها در مجله نیچر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشفی که می تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی که می تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید