کشف یک ویژگی غیرمنتظره در سیاره زهره

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، سیاره زهره شاید یک سیاره سمی و داغ باشد، اما شواهد تازه نشان می دهد که این سیاره بیش از آنچه تصور می کردیم به زمین شباهت دارد.

کشف یک ویژگی غیرمنتظره در سیاره زهره

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک تایمز، طی دهه های آینده زهره مورد بازدید فضاپیما های زیادی قرار می گیرد. زمین و زهره مقدار ای مشابه دارند و در کنار یکدیگر قرار دارند. هر دوی این سیاره ها از مواد ستاره ای یکسانی تشکیل شده اند، اما زمین تبدیل به مکانی سرسبز شد در حالی که زهره یک سیاره داغ و جهنمی است. اما دلیل چیست؟

برای پاسخ به این سوال همه ویژگی های زهره باید مورد آنالیز قرار بگیرد. این ویژگی ها شامل نحوه دگرگونی آن در گذر زمان است.

زمین صفحات تکتونیکی دارد که در حرکتند و باعث تشکیل کوه ها و اقیانوس های وسیع می شوند. زهره این صفحات را ندارد، اما بر طبق مطالعات تازه که در هفته نامه مقالات آموزشگاه ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده است به نظر می رسد بخش هایی از سطح زهره که از بلوک هایی تشکیل شده حرکت می نمایند و محیط اطراف شان را تغییر می دهند.

این صفحات که نازک و صاف هستند، کمپی (campi) خوانده می شوند. کمپی ها می توانند به مقدار ایرلند کوچک باشند یا وسعتی به مقدار آلاسکا داشته باشند.

این یافته ها با استفاده از داده های کاوشگر ماژلان (Magellan) ناسا به دست آمده است.

در اوایل دهه 1990 از رادار های این کاوشگر برای گذر از جو سیاره و مشاهده سطح آن استفاده شد. دانشمندان با نگاهی دوباره به این نقشه ها توانستند 58 کمپی کشف نمایند. این کمپی ها در کنار کوه هایی کوچک و حفره هایی قرار دارند، اما این کوه ها و شیار ها چگونه شکل گرفته اند؟

به گفته پل بیرن (Paul Byrne)، دانشمند سیارات در دانشگاه ایالتی کالیفرنیای شمالی و نویسنده اصلی این مقاله: تنها یک شرح منطقی وجود دارد.

حرکت کمپی ها که به وسیله مواد مذاب زیر سطح خود جابه جا می شوند به سمت زمین های ثابت حرکت نموده و باعث فشرده شدن آن ها و تشکیل کوه ها می گردد. هنگامی که کمپی ها دور می شوند باعث باز شدن سطح زمین و ایجاد شیار هایی می گردد.

اینکه این تغییرات در منطقه ها پست سیاره زهره اتفاق افتاده قابل توجه است. گدازه ای که آن ها را حرکت می دهد قدمت چند صد میلیون سالی دارد و این سطوح جوان ترین زمین های این سیاره هستند. این بدان معناست که این اتفاقات به تازگی در منظومه شمسی اتفاق افتاده است. اما آیا حرکت این صفحات امروزه هم ادامه دارد؟

ماموریت های وریتاس (VERITAS) ناسا و انویژن (EnVision) اروپا جواب این پاسخ را خواهند یافت. این کاوشگر ها که رادار های خاص خود را دارند این کمپی ها را با وضوح بالا آنالیز خواهند کرد تا دانشمندان دریابند آیا این صفحات از زمان آغاز کار کاوشگر ماژلان حرکت نموده اند یا خیر.

اگر جواب بله باشد می توان گفت سیاره زهره از نظر زمین شناسی فعال است.

دکتر جوزف او روک (Joseph ORourke)، دانشمند سیارات از دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: شرح دلیل این حرکات تکتونیکی شگفت انگیز کاربرد های زیادی دارد. در دنیا تعداد بی شماری سیاره هم مقدار زمین و زهره وجود دارد و فعالیت های تکتونیکی آن ها سرنوشت آن ها را معین می نماید. ما نمی توانیم سیارات سنگی منظومه شمسی و فراتر از آن را درک کنیم تا زمانی که به درک درستی از سیاره همسایه خود نرسیم.

منبع: فرارو