صرفه جویی درهزینه حفاری چاه های نفتی با محصولی دانش بنیان

به گزارش وبلاگ آژانس الکترونیکی، با استفاده از آویزه آستری طول استفاده از لوله های جداری که در صنایع حفاری واکتشاف مورد استفاده قرار می گیرد کاهش می یابد.

صرفه جویی درهزینه حفاری چاه های نفتی با محصولی دانش بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ آژانس الکترونیکی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز آقایی گواری مدیرعامل شرکت پارس پولاد که این محصول را فراوری نموده است، از اهمیت این محصول در صنایع حفاری گفت و ادامه داد: هنگام حفاری چاه و بعد از هر مرحله مته کاری احتیاج است که دیواره چاه که به دلیل متخلخل بودن امکان ریزش و یا خروج ماده نفتی و یا حتی ورود آب به دهانه چاه را دارد، به وسیله لوله هایی که به جداری معروف هستند پوشش داده و پس از آن سیمان کاری در اطراف آن صورت گیرد.

صرفه جویی در هزینه حفاری

آویزه ها و پس آویزه های آستری، ابزاری درون چاهی است که در هنگام تکمیل عملیات حفاری چاه های نفت وگاز برای کوتاه کردن زمان بستن لوله های آستری تا سطح و یا عمیق تر کردن چاه های قدیمی و دیگر موارد به کار گرفته می گردد.

پوشش جداره به وسیله لوله جداری و سیمان کاری در هر مرحله از حفر چاه وجود دارد که باید تا سر چاه ادامه پیدا کند و این یعنی تحمل هزینه بالا جهت تأمین لوله های جداری و سیمان. با استفاده از آویزه آستری در سایزهایی از حفاری که بتوان آن را نصب کرد می توان میزان لوله های جداری را کاهش داد و در نهایت صرفه جویی قابل توجهی رقم زد.

آویزه آستری در گذشته در داخل کشور فراوری نمی شد و پس از فراوری اولیه در داخل کشور، کارآیی آویزه آستری مشابه نمونه خارجی نبود که این چالش هم با تحقیقاتی که صورت گرفت، رفع شد و آویزه آستری مشابه نمونه خارجی و با همان کارآیی در داخل کشور فراوری کردیم.

نصب آویزه آستری ایران ساخت در 12 چاه بین المللی

شرکت پارس پولاد توانست آویزه آستری چرخشی را طراحی کند تا دقیقا در صنایع نفت کشور از ابزاری استفاده گردد که در کشورهای پیشرفته هم به کار برده می گردد.

ضریب اطمینان و متراژ بالا، مناسب بودن برای چاه های عمیق، انحرافی و افقی، آسانی کار و کاهش زمان حفاری از جمله ویژگی های این آویزه ها نسبت به نوع مکانیکی آن است. بعلاوه فعالان فناور این شرکت دانش بنیان، برای اولین بار در طراحی و فراوری آویزه آستری در سایزهای خاص که کاربردهای ویژه ای دارند، پیروزیت پیدا کردند.

آویزه آستری ایران ساخت، در میدان نفت مرکزی، نفت فلات قاره، آزادگان و آذریاران مورد استفاده قرار گرفته است. 1800 دستگاه آویزه آستری تا به امروز فراوری و در صنایع نفتی نصب شده و عملیات رانش هم در این رویه با پیروزیت اجرا شده است.

آقایی گواری با اشاره به این که قیمت آویزه آستری ایرانی به مراتب کم تر از نمونه خارجی است، گفت: شرکت پارس پولاد در حوزه صادرات هم پیروز بوده و امروز در 12 حلقه چاه خارجی هم عملیات رانش و نصب آویزه آستری را با پیروزیت پیش برده ایم که عمدتا در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است.

به گفته این فعال فناور، قیمت آویزه آستری فراوری شده به وسیله پارس پولاد به مراتب پایین تر از قیمت نمونه خارجی است و شرکت های داخلی با کیفیت مشابه خارجی از یک محصول بسیار مقرون به صرفه بهره مند می شوند. با فراوری آویزه آستری ضمن ایجاد 45 فرصت شغلی، احتیاج صنایع به نیروی انسانی با استفاده از متخصصان بومی خوزستان تأمین شد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "صرفه جویی درهزینه حفاری چاه های نفتی با محصولی دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی درهزینه حفاری چاه های نفتی با محصولی دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید